Is dit G3 ???

Gestart door Henk855, 14-11-2010 12:04:12

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Citaat van: joebar op 14-11-2010 20:52:57
Nee en ook voor diverse vervolgreactie's nee....

alleen als ik de verdamper en computer zou vervangen, kon ik G3 krijgen

Ook voor dit geld een nee.
Als je een computer ook vervangt, wil daarom niet zeggen dat de installatie ook zo zal regelen, dat er aan de G3 regel voldaan word.

joebar

Citaat van: Ludo op 14-11-2010 21:00:16
Citaat van: joebar op 14-11-2010 20:52:57
Nee en ook voor diverse vervolgreactie's nee....

alleen als ik de verdamper en computer zou vervangen, kon ik G3 krijgen

Ook voor dit geld een nee.
Als je een computer ook vervangt, wil daarom niet zeggen dat de installatie ook zo zal regelen, dat er aan de G3 regel voldaan word.

Jawel, want de computer en de verdamper samen bepalen de installatie..maw de computer is je regeldeel van de installatie, en die moet aan de eisen van de G3 voldoen. gasafsluiter, tank, leidingwerk is allemaal standaard, voor elke installatie daar hoeft alleen maar een certificaat bij, de regeleenheid is de bepalende factor voor G3

Er zijn hier zelfs 850's voorbij gekomen die alleen door het wisselen van de regeleenheid, en de rest helemaal gelijk latend wel of geen G3 kregen

Ludo

Citaat van: joebar op 14-11-2010 22:03:57
Er zijn hier zelfs 850's voorbij gekomen die alleen door het wisselen van de regeleenheid, en de rest helemaal gelijk latend wel of geen G3 kregen

Inderdaad, op papier... maar daarom GEEN G3 SYSTEEM.

Véle G2 systemen zijn, of waren, niet eens voorbereid op G3.
Je kan er dan wel een G3 computer instoppen, maar er veranderd niets, noppes, nada aan de werking.... écht niet.

The Demon

Citaat van: mehn op 14-11-2010 20:10:38
Citaat van: The Demon op 14-11-2010 19:35:33
Nadeel van een verdamper als G3 is dat hij aan de viergastest moet, en dat redden de meeste niet of ze moeten (heel) arm afgesteld worden.
Die van mij is geen G3 en hoeft door het bouwjaar (1996) niet aan de viergastest.

Alle auto's van na 1991 moeten volgens mij bij de APK een viergastest ondergaan hoor.

Nee hoor, ik heb het nagezocht toen hij werd afgekeurd op een "te hoog CO op toeren".
Ik had op internet al gelezen dat de viergastest niet voor alle auto's op LPG gold, om zeker te weten heb ik de RDW een mail gestuurd met de vraag hoe dat nou zat.
Onderstaande tekst is mijn vraag aan de RDW en hun antwoord.

Mijn auto (Volvo 850 2.0I 1996, kenteken NL-VX-57) is vandaag afgekeurd op een te hoog CO op toeren.
Mijn vraag is of dit wel klopt want op diverse fora op internet, lees ik dat een viergastest voor LPG alleen geldt voor z.g.n. G3 installaties, en deze is niet in mijn auto gemonteerd, op mijn kenteken staat slechts G bij brandstofsoort.
Gaarne z.s.m. antwoord van U in verband met de termijn van 10 dagen voor het gratis herkeuren.

Antwoord RDW:

Uw Volvo hoeft niet te kunnen voldoen aan de viergasmeting. U kunt dit terug lezen op onze website in de APK regelgeving. Dit staat in de aanvullende permanente eisen artikel 42 lid1 d tweede alinea.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Groet,
The Demon.

joebar

Citaat van: Ludo op 14-11-2010 22:16:09
Citaat van: joebar op 14-11-2010 22:03:57

Inderdaad, op papier... maar daarom GEEN G3 SYSTEEM.

Véle G2 systemen zijn, of waren, niet eens voorbereid op G3.
Je kan er dan wel een G3 computer instoppen, maar er veranderd niets, noppes, nada aan de werking.... écht niet.

Dit is een bevestiging wat ik schrijf, de oude G2 computers hebben geen TNO certificaat, de nieuwere wel, dit betekend niet dat de G2 computers niet 3 weg geregeld zijn, maar Volvo/vialle heeft nooit een certificaat aangevraagd voor de oude, en voor de nieuwe wel, en daar hangt dan weer een vreselijk prijskaartje aan.

Het enige verschil met de oude en nieuwe is dat de oude het motormangement van de volvo gebruiken, en de nieuwe een eigen regeling hebben, en daar zat de crux, daarna was het G3...
En geloof me ik heb tientallen installatie's ingebouwd

Ludo

Citaat van: joebar op 14-11-2010 22:39:51

Ik heb er geen enkele ingebouwd.  :-[  ;D
Maar dat hoeft ook niet, om te weten dat bv een kabelboom die geen G3 systeem kan aansturen, ook geen G3 systeem kan worden door simpelweg een computertje te verwisselen.
De 'signaaltjes die door de (extra) kabels gestuurd moeten worden', die er dus niet zijn, maar wel nodig zijn voor aan de G3 eisen te voldoen, zullen nooit op hun bestemming aankomen.
Zelfs niet als je er nog 100 gaat inbouwen...

joebar

Citaat van: Ludo op 14-11-2010 22:47:51
Citaat van: joebar op 14-11-2010 22:39:51

Ik heb er geen enkele ingebouwd.  :-[  ;D
Maar dat hoeft ook niet, om te weten dat bv een kabelboom die geen G3 systeem kan aansturen, ook geen G3 systeem kan worden door simpelweg een computertje te verwisselen.
De 'signaaltjes die door de (extra) kabels gestuurd moeten worden', die er dus niet zijn, maar wel nodig zijn voor aan de G3 eisen te voldoen, zullen nooit op hun bestemming aankomen.
Zelfs niet als je er nog 100 gaat inbouwen...
Nee hoeft ook niet..
De oude regelingen maakten gebruik van het MM van de auto zelf, daarbij ging het ALLEEN om het certificaat van TNO, had je die ( uiteraard met goedkeuring ) was het G3 ( AG was de eerste die dat gebruikt in NL, terwijl Vialle zelf een regeling had, en het op dat moment niet nodig vond voor Volvo 850 ( was niet interessant genoeg ) Toen ford de boel overnam, werd dat wel gedaan, en konden de goedgekeurde ook in de oudere ingebouwd worden, of vervangen, waarna G3 wel mogelijk was.
Dus bij Vialle ging het alleen om het certificaat, de regeling was er al, bij AG en dergelijke moest er een MM bij ontwikkeld worden...
Daarom kon je met Vialle volstaan met een andere computer, en moesten er in andere computers ingebouwd en/of ontwikkeld worden en voor een uitlopend model was dat voor vele de vraag of dat interessant was. Later met de LPG injectie's was dat beter regelbaar, en konden ook oudere auto's uitgerust worden, omdat die helemaal regelden op hun eigen info vanuit de lambda en andere sensoren

Ludo

cas

Ach Ludo... Weetje, ze komen er vanzelf wel achter  ;)

cas snuffeld verder naar TDI V8 logo op mp voor achter op z'n klep...
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....