Wie op dit forum houden zich bezig met de Turbotuner USB ECU

Gestart door Piet, 14-11-2010 13:43:52

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Ik ga nu als novice aan de slag met de turbotuner USB.

Wie van jullie zijn er ook mee bezig (geweest)?

nickk.

Ik heb het nu vanaf april. Heb een basemap gekregen van Jan (JCviggen), deze heb ik qua fueling aangepast en samen met Jan t zooitje gefinetuned. Heb een externe boostcontroller (apexi AVC-R). Een hoereding om in te stellen als je niet weet wat je kan met de functies, maar als je het éénmaal doorhebt een fantastisch apparaat.

Wat is je setup?

-D©©©L-

Ik ben aan het kijken of het iets voor mij is. Het is niet eenvoudig om antwoord te vinden op alle openstaande technische vragen.

JW

Je kunt ook de Ostrich 2.0 in je originele ecu pluggen om dingen af te stellen. Hoe/wat precies met de Motronic weet ik niet, ik ken wel iemand die het in zijn m4.4 ecu werkend heeft.

http://www.moates.net/ostrich-20-the-new-breed-p-169.html?cPath=95

Moet je wel Tunerpro gebruiken met de juiste xdf file. Is wat meer diy maar de prijs is er ook naar.
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

-D©©©L-

Citaat van: JW op 15-11-2010 12:25:43
Je kunt ook de Ostrich 2.0 in je originele ecu pluggen om dingen af te stellen. Hoe/wat precies met de Motronic weet ik niet, ik ken wel iemand die het in zijn m4.4 ecu werkend heeft.

http://www.moates.net/ostrich-20-the-new-breed-p-169.html?cPath=95

Moet je wel Tunerpro gebruiken met de juiste xdf file. Is wat meer diy maar de prijs is er ook naar.

Een rom emulator met de gebruikelijke tunertools is inderdaad ook een mogelijkheid.  Ik wil het toch iets makkelijker hebben en met een leuke GUI, vooral omdat het toch ook m'n daily driver is.

Piet

Citaat van: nickk. op 15-11-2010 09:57:59
Ik heb het nu vanaf april. Heb een basemap gekregen van Jan (JCviggen), deze heb ik qua fueling aangepast en samen met Jan t zooitje gefinetuned. Heb een externe boostcontroller (apexi AVC-R). Een hoereding om in te stellen als je niet weet wat je kan met de functies, maar als je het éénmaal doorhebt een fantastisch apparaat.

Wat is je setup?
19T met heavy duty bypass valve van IPD;
K&N inlegfilter;
50 mm alu intercooler;
japans uitlaatspruitstuk;
ferrita 3" DP +  ferrita sportuitlaat;
nu nog witte injectoren dit weekend gaan er  groene Bosch injectoren in.

o ja: en de motor is versterkt met sterkere drijfstangen en glycosputter drijfstanglagers.

Ik ben nu met de getunede file bezig die bijgeleverd was met de turbotuner ECU
Is die basemap door JCViggen zelf gemaakt?

nickk.

Nee, de basemap is een map die gemaakt is door MTE op basis van een T3/T04E 50 trim turbo en 630cc injectoren. Je zou de ontsteking van deze mapping kunnen gebruiken, die is haast standaard en niet scherp aangepast.

Ik zou verder niet gaan klooien met je witte injectoren als je er dit weekend groene inzet, dan schiet je er weinig mee op. Met de WOT sliders kan je vrij eenvoudig de fueling goed zetten. Als er geen stomme, vreemde verschillen in de normale benzinemap zitten, kan je met die sliders een heel eind komen.

Het moeilijkste is wel echt de timing, maar daarvoor zou ik persoonlijk een rollenbank opzoeken met degelijke koeling. Je ziet ook bij de MTE map dat er qua timing weinig aan gedaan is(omdat zij de auto's op straat mappen).

Turbodruk regel ik extern met een Apexi, dus daar heb ik verder geen ervaringen mee.

Ik kan je die basemap wel sturen, kan je die eens bekijken hoe en wat.

Piet

Citaat van: nickk. op 18-11-2010 11:31:59
Ik kan je die basemap wel sturen, kan je die eens bekijken hoe en wat.
OK, Nickk dat zou super zijn !!

Ik doe de groene er in omdat ik met de witte nu af  en toe 100% duty cycle meet en dan de AFR op dat moment ook omhoog gaat.
Ze schieten op dat moment dus te kort.
Het mooie van turbotuner is dan wel dat je je tune tamelijk eenvoudig op die grotere injectoren kan calibreren.
De bijgeleverde tune is eigenlijk voor oranje injectoren en dat was te merken, liep te rijk en startte zelfs moeilijk omdat ie gewoon verzoop.
Na calibratie (op mijn witte injectoren dus) gelijk weer goed starten en niet te rijk meer.

Timing ga ik nog niet te veel zelf aan rommelen inderdaad, moet sowieso dan eerst een goed en betrouwbaar systeem hebben om pingelen te kunnen detecteren.

-D©©©L-

Ook ik heb er nu een turbo-tuner ECU in zitten; een motronic 4.4 variant.

M a r c

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

ulkeman

Citaat van: M a r c op 18-04-2011 23:10:22
4.4 in een 850? Alleen de 850 2.5T was M4.4

heb je marco's ombouw project niet gezien.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

birdiebertus

hallo ik ben ook al een tijdje bezig met de turbo-tuner usb in een 850 T5 1996 vint het echt super al snap ik er nog niet alles van.

M a r c

Je zult toch iets van de materie moeten snappen anders gaat het niet goedkomen....  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

JCviggen

Citaat van: M a r c op 20-10-2011 21:37:37
Je zult toch iets van de materie moeten snappen anders gaat het niet goedkomen....  ;)

Inderdaad, gewoon "op goed geluk" tabellen aanpassen is geen goed idee.

@birdiebertus mooi profielplaatje.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Piet

Een goed meetsysteem is een vereiste, meten is weten.
Maar je moet de verkregen waarden ook kunnen interpreteren en snappen waar de gevaren liggen.
Maar anderzijds kun je dat niet beter leren dan er zelf mee aan de slag te gaan met turbotuner, zolang je maar voorzichtig ben en het dus niet " learning the hard way" wordt