Vibreren van het stuur 1e versn. en achteruit.

Gestart door VelshedaV70, 29-03-2004 23:51:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Citaat van: prometheus@v70 op 26-07-2007 08:23:11
Thuur, er tikt wel wat maar ik dacht dat meer mijn drukgroep was. Moet ik op de parkeerplaats rustig gasgeven en een grote cirkel rijden met raam open? Kan ik op een andere ook de motorrubbers testen (visueel?)

Uit de reactie's merk ik wel op dat de koppelingsplaat en drukgroep niet als hoofdverdachte worden gezien.



Wegrijden, koppeling helemaal laten opkomen. Stuur indraaien (niet maximaal!) en rustig gasgeven. Als je wat hoort tikken trap je direct de koppeling in. Is het dan stil dan is de kans groot dat er een homokineet stuk is. Dit doe je zowel naar links als naar rechts.

De bovenste motorrubber test je door de bak in de 1 te zetten (motor uit!), motorkap open en flink tegen je auto te duwen. Kijk goed naar het rubber, wat beginnende scheurtjes is geen probleem, maar het brede stuk van boven naar beneden moet absoluut niet 'door' zijn.

Ik neem aan als je vermogen vraagt dat je het koppelingspedaal niet aanraakt? Als de koppeling zou slippen zijn er andere symptomen. Ik denk dus dat plaat en drukgroep niet de eerst verdachten zijn hier.



Gr ;)

prometheus@v70

Thuur, de bovenste motorsteun is net vervangen,nog geen 1000km mee gereden.Trillingen zijn daardoor niet merkbaar veranderd. De koppeling slipt niet ( ik kan in 3de versnelling door de handrem heen trekken)

Ik ga vanavond eens goed luisteren als ik een cirkel rij .Kijken of ik wat hoor..

Let you know!

prometheus@v70

Vandaag nog eens uitgebreid getest.Het is op benzine duidelijk minder dan op lpg. Ik denk dan nu ook dat ik het meer in de richting van de ontsteking moet zoeken. Zou het kunnen dat de verdeler (rotor) tussen de 2 en 3000 toeren een minder goede vonk afgeeft of zou dit eerder kunnen doordat de bobines tussen de 2 en 3000 toeren minder of onregelmatiger lopen?

Het is een beetje een gok om nu meteen de gehele mikmak--> bougies, bougiekabels, verdelkap en bobines te vervangen vandaar mijn vraag wat het meest waarschijnlijk is.

Zijn dit soort (minimale) storingen van de ontsteking ( als dat het is) uit te lezen als zijnde foutcodes?

thuur

Ontsteking is idd belangrijker op LPG dan benzine. Wanneer is de mikmak voor het laatst vervangen?

Het motormanagement geeft vervroeging bij bepaalde toerentallen/lasten. Kan zijn dat rotor en kap juist daar erg zijn ingebrand. Losnemen en controleren kan ook..


Gr ;)

prometheus@v70

He thuur,

Voor zover ik weet is dit nog niet vervangen maar ik zat zojuist dit topic te lezen--> Topic: B5254S M4.4 of B5254SDenso wat is het verschil? Moet ik nu concluderen dat mijn Bi-fuel uit 2000 met vaste klepstoters geen rotor en verdeel kap heeft?? Er staat in dat topic dat de bougies direct door de bobines gevoed worden.Weet u daar meer van ;)



thuur

Citaat van: prometheus@v70 op 26-07-2007 22:26:14
He thuur,

Voor zover ik weet is dit nog niet vervangen maar ik zat zojuist dit topic te lezen--> Topic: B5254S M4.4 of B5254SDenso wat is het verschil? Moet ik nu concluderen dat mijn Bi-fuel uit 2000 met vaste klepstoters geen rotor en verdeel kap heeft?? Er staat in dat topic dat de bougies direct door de bobines gevoed worden.Weet u daar meer van ;)




Het verschil is het motormanagement. Pas op met de klepstoter-conclusie. Je zult in de buurt zitten, al kan niemand je garantie geven.

Oh, hij is van 2000... Grote kans op 5 bobines ja. Dan blijven de bougies over ;)


Gr 8)

prometheus@v70

Yup ik heb vaste klepstoters, onlangs preventief de klepspelling laten controleren, maar deze was in orde. :)

Oke dan gaat er een setje nieuwe bougies in, verder zal ik ook de bougiekabels vernieuwen. Ik kwam in mijn onderhoudshistorie tegen dat bobine 2 en 3 omgewisseld zijn.Kan dit kwaad? Hoe kan ik de werking van mijn bobines het beste controleren?

Marc O.

Bobines omwisselen kan worden gedaan om te kijken of een eventuele foutmelding dan op de nieuwe cylinder terugkomt; zo is bij mij ook eens aangetoond dat er eentje defect was. Als dat het geval is dan is de bobine wellicht aan vervanging toe. Hoe je de bobines op hun werking kunt controleren weet ik niet, wél dat er een foutmelding op kan komen bij een evt. defect.
...The Nile isn't just a river in Africa...

thuur

Citaat van: Marc O. op 27-07-2007 09:35:19
Bobines omwisselen kan worden gedaan om te kijken of een eventuele foutmelding dan op de nieuwe cylinder terugkomt; zo is bij mij ook eens aangetoond dat er eentje defect was. Als dat het geval is dan is de bobine wellicht aan vervanging toe. Hoe je de bobines op hun werking kunt controleren weet ik niet, wél dat er een foutmelding op kan komen bij een evt. defect.

Nou, als 1 bougie er heel anders uitziet dan de rest, kun je met het wisselen van de bobines er achterkomen of het storingsbeeld zich verplaatst.

Ook kun je na een rit de bougies 1 voor 1 uit de cilinders draaien en ruiken of je in 1 cilinder een sterke benzinelucht waarneemt. Dan weet je dat daar of te veel benzine komt, of een te zwakke vonk.


Gr ;)

Ludo

Citaat van: prometheus@v70 op 27-07-2007 08:19:01
Yup ik heb vaste klepstoters, onlangs preventief de klepspelling laten controleren, maar deze was in orde. :)

heb je ook het lpg verdeelhuis laten controleren/reinigen, en de filters?.

prometheus@v70

Yup, 2 weken geleden is dat gebeurd ( althans volgens de factuur)

prometheus@v70

Is het mogelijk dat dit storingsbeeld zich alleen manifisteert ussen de 2 en 3000 toeren. Enzo ja wat is daar de oorzaak van? Ik bedoel als een bougie of kabel niet goed meer is zullen de problemen zich over het gehele toerengebied voordoen lijkt me? Zou het kunnen dat de mapping van het motormanagement niet geheel juist meer is, bv dat in dat toerengebied de computer te weinig inspuit. Dit is dan volgens mij op lpg beter merkbaar dan op benzine?

Ludo

computergegevens veranderen niet vanzelf...
ik zou eerst maar eens met de bougies en bobines beginnen zoals hierboven sprake is.

thuur

Is inderdaad al gezegd.

Citaat van: thuur op 26-07-2007 22:09:36
Ontsteking is idd belangrijker op LPG dan benzine. Wanneer is de mikmak voor het laatst vervangen?

Het motormanagement geeft vervroeging bij bepaalde toerentallen/lasten.


Of denk je dat het probleem vanzelf weggaat als je maar lang genoeg op het forum zit ???


Gr :)

prometheus@v70

Thuur,

Ik probeer door (veel) vragen te stellen en daardoor de boel te doorgronden ( vind ik gewoon leuk!, beschouw het als enthousiasme).Klakkeloos alles vervangen kan natuurlijk ook en lost, als je maar genoeg vervangt ook het probleem wel op. Ik wil echter begrijpen wat er mis (kan) gaan. ( en ik besef ook dat stuk stuk is ;)

Grtzz,