Motor reageert bij stationair op rempedaal - terugslagklep of wat anders?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 24-11-2010 11:24:51

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Beste mensen,

Al even lopen zoeken in de remmateria hier: ik merk namelijk dat bij het indrukken van het rempedaal het stationair toerental (standaard 900 toeren) licht schommelt. Bij het indrukken, daarna weer bij het loslaten van het pedaal. Het is niet veel, maar je hoort de motorloop ook iets veranderen.

Veel info vond ik hierover niet, behalve dit: niet goed functionerende terugslagklep in de buurt van het remvloeistofreservoir.

Zou dat de oorzaak kunnen zijn of moet ik ergens naar zoeken? Het is niet echt hinderlijk, maar goed lijkt me het ook niet.

(Laatst had ik wel wat gepost over problemen met mijn hydrauliek, maar dit viel me gisteren pas op.)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Algemeen: rembekrachting maakt gebruik van het vacuum in het inlaatspruitstuk. Door intrappen en loslaten rempedaal verandert dit vacuum iets en daar reageert de stationairloop regeling op.

Of dit specifiek ook zo voor onze Volvo's werkt heb ik nu niet kunnen checken. Zal in essentie zelfde concept zijn.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Moet die terugslagklep er nu juist voor zorgen dat het veranderend vacuüm de motor niet bereikt? Dus wel heen, maar niet terug?

Het schijnt na een koude start wel voor te mogen komen, maar ook na een lange rit van een uur?

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ries van de Zilverschuit

Daar vraag je me wat. Warm weer zit er nog even niet in... Dat testen vraagt nog wat geduld. Het was eigenlijk toevallig dat ik daar deze week achterkwam.

Overigens viel me wel op dat bij het intrappen en loslaten een enkele keer het toerental op 850 blijft staan, maar meestal op 900. Dat doet-ie al vanaf de aankoop, dat-ie stationair dus op 900 loopt (behalve na de koude start dan).

volvobug

Zo te zien (VADIS) is terugslagklepje los en eenvoudig te vervangen. Je zou eens informeren naar de kosten, voor een paar euro (maar dat zal wel niet bij Volvo) is het het proberen waard.
Onderdeelnummer 271632.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.