Wie weet raad ! 850 Tdi brandstofsysteem

Gestart door volvi, 24-11-2010 13:43:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvi

Hallo allen.
Mijn 855 Tdi uit '96 (605.000 km) kampt met het volgende probleem:
Afgelopen zaterdag dieselfilter vervangen. Had filter netjes vol laten lopen voor de montage.
Na de klus de auto starten mislukte. Flinke tijd doorgestart, maar zonder resultaat.
Plots kwam ik er achter dat ik vergeten was de ontluchtingsbout op het filterhuis vast te draaien.
Een beetje dom ... !!!!
Boutje vastgedraaid en starten als een tierelier.
Nu blijft alleen het lampje van het motormanagement branden (het lambda lampje) en houdt ie in bij flink doortrekken. Ook starten gaat niet echt vlot na een nacht stilstaan.
Heb alle retourslangen ed nu vervangen, maar zonder resultaat. Ook gloeistiftjes doen gewoon hun werk.
Hij zuigt dus vast ergens valse lucht aan, maar misschien heeft iemand van jullie wel een briljante ingeving.
Graag een reactie !
Veel dank !

haasje

Toch nog lucht in het filter? Afdichting van de ontluchtingsbout niet goed (hoort hier een afdichtring tussen)?

Bas850

Loopt hij in de noodloop, even laten uitlezen op foutcodes.

"to finish first, you first have to finish"

volvi

Heb inderdaad filter weer gedemonteerd en opnieuw (goed !) geplaatst.
Er zit ook een afdichtring aan de ontluchtingsbout. Alles lijkt prima gemonteerd.
Gisteren nog 200 km gereden, maar lampje op dashboard blijft branden en starten deed ie vanochtend nog steeds niet lekker. Hij verbruikt niet meer dan normaal (1:14,5) en loopt verder als een spoortreintje.
???????????
Dank !

haasje

(laat) je foutcodes even uitlezen en wissen, proefrijden en indien het lampje weer aangaat, weer (laten) uitlezen. Misschien dat dit duidelijk kan maken wat er aan de hand is.

volvi

Het lijkt me inderdaad de enige remedie, want zo is het blijvend koffiedik kijken !
Ik houd jullie op de hoogte.
Dank je, Erwin

jan piet

Citaat van: volvi op 24-11-2010 13:54:32
Heb inderdaad filter weer gedemonteerd en opnieuw (goed !) geplaatst.
Er zit ook een afdichtring aan de ontluchtingsbout. Alles lijkt prima gemonteerd.
Gisteren nog 200 km gereden, maar lampje op dashboard blijft branden en starten deed ie vanochtend nog steeds niet lekker. Hij verbruikt niet meer dan normaal (1:14,5) en loopt verder als een spoortreintje.
???????????
Dank !

Persoonlijk vind ik het verbruik aan de hoge kant. Met mij  TDI automaat kwam ik daar alleen aan met ernstig illegale snelheden..... (lees 160 km/u ++)

volvi

Het verbruik varieert nogal. Lange afstanden, korte afstanden, zware of lichte rechtervoet.
De boardcomputer geeft meestal een verbruik tussen 6.1 en 6.8 aan, Dat is volgens mij heel acceptabel voor een 96er met dik 6 ton op de teller.