fasttech chip simons uitlaat

Gestart door Rik, 25-11-2010 10:40:20

Vorige topic - Volgende topic

Rik

T-5R station, handgeschakeld.

Het moest er toch maar eens van komen. Mijn nog originele uitlaat is recent doorgeroest en moest vervangen worden. Via dit forum heb ik me uitgebreid verdiept in de mogelijkheden.  16T, 3 inch, ET - Fasttech etc. etc. Beperkende factor in mijn geval is de Mesman LPI installatie. Heb daarom met Fasttech ook nog gesproken over een dubbele chip (één standaard voor op LPG en één snelle voor op benzine). Ook dit was mogelijk.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een redelijk tamme tuning met de standaard 15G, standaard downpipe en Simons (staal) uitlaat met dubbele demper. Tegelijkertijd heb ik nog de lambda sonde en de bougies (origineel volvo) vervangen. Ik ben erg tevreden. Ondanks de km-stand van 245.000 is de turbo nog in een prima staat. Doordat de turbo iets eerder inkomt is het vermogen makkelijker beschikbaar en voelt de auto veel sterker. Ik heb daardoor minder het gevoel te moeten doorhalen om een beetje snelheid te krijgen. De kick is groot als je het pedaal vloert. Wel een beetje vertraging bij het opspoelen van de turbo maar dat vindt ik niet vervelend. Het verbruik is iets gedaald. Dit kan liggen aan de vernieuwde lambda sonde en bougies maar ook aan het minder doortrappen van het gas omdat de auto ook onderin sterk genoeg voelt.

Tot slot het geluid van de uitlaat. Perfect! Mooi donker en vol maar zo goed als afwezig bij constante snelheid.

Al met al een aanrader.

Groeten Rik

Thijssie!

Klinkt allemaal hartstikke mooi! Zo kan je weer een poos genieten van de roffel....

Maak er een weblogje van zou ik zeggen ;D

Rik

mwah, ben niet zo'n schrijver.

Heb afgelopen week vele dingen aangepakt. Het verbaast me altijd dat andere forumleden de tijd nemen/rust hebben om in het heetst van de strijd een foto te maken van het onderdeel dat weigert mee te werken :eusa_clap:.

Thijssie!

Ja dat valt me altijd ook op, maar vind het maar wat leuk want heeft geeft behoorlijk wat technische inzichten...  :)

Ludo

Citaat van: Rik op 25-11-2010 10:40:20
16T, 3 inch, ET - Fasttech etc. etc. Beperkende factor in mijn geval is de Mesman LPI installatie. 

Waarom zou dat een beperkende factor zijn. ???

Rik

Beperkende factor omdat ik niet ook nog een 6e injector wilde plaatsen. Wat voor een moois heb jij er allemaal aangehangen i.c.m. LPI.

Ludo

Ah op die manier.
Ben wel benieuwd wat die 'tamme tuning' inhoud.
Is het vermogen dan afgesteld op de LPi installatie, of wat moet ik me erbij voorstellen?.

Persoonlijk ben ik van mening, dat de LPi installatie gewoon het benzinedeel moet volgen.
Ook als de auto getund is.
Het kost wat, maar je hebt dan ook wat.  :P  ;D

Rik

Met tamme tuning bedoel ik dat niet het maximale eruit is gehaald wat haalbaar is met de beschikbare componenten zoals turbo, dp, injectoren. De karakteristiek van de auto is nog grotendeels hetzelfde als origineel maar net even wat sterker. Vermogen is geschat op circa 260 pk.
De LPI moet welliswaar het benzinedeel volgen maar schijnt dat toch niet helemaal te doen. Volgens fasttech lopen praktisch alle niet getunde LPI turbo motoren al te arm bovenin. (had iets met relatie brandstofdruk en turbodruk te maken).

En het kost allemaal al genoeg :police:

RyanB

Niet toevallige deze tuning uitgevoerd in samenwerking met Oranjegarage Chris van der Peijl uit Nijmegen?

Rik

Er gaat geen belletje rinkelen.
Ken jij iemand die hetzelfde heeft laten doen?

)()()sT

Heb jij de "oude" injectoren of al die bruine? In het geval van het laatste zou je nog iets meer vermogen kunnen hebben. Mesman geeft als veilige grens de 280 pk aan vanwege de brandstofpomp.
Er is echter meer uit te halen (hè Ludo).
Mijne doet 281 op gas ;)

RyanB

Vorige week zaterdag kwam ik Chris van der Peijl tegen bij Scholten in Nijmegen en toen had hij een T-5R DOP automaat bij zich die ook een milde kuur bij Fasttech gekregen had.
Ik dacht dus 1+1=2 maar in dit geval zit ik er mooi naast ;)

Rik

Helaas, ik heb de 'oude' injectoren. Doen het prima. Nou eigenlijk niet. Vanaf 5600 toeren krijgt de motor op gas een hikje. Dus daar blijf ik meestal gewoon weg (of ik schakel over op benzine). Ben er al eens voor terug gerweest. Volgens mesman liep de installatie gewoon goed. Maar alles lager dan dat doet ie het perfect. Kan ook 50 in de 5 rijden en zonder morren doortrekken.
Dat van die brandstofpomp zou wel eens kunnen kloppen. Dat vertelde fasttech ook.
Mijn bougies heb ik voor de tuning gewisseld. Deze hadden het ongeveer 60.000 km vol gehouden en waren ook redelijk opgegeten :eusa_whistle:.

Vulk

260pk met 5 witte injectoren lijkt me dan ook al aan de hoge kant.

Normaal is 50pk per (witte) injector mogelijk. Ben je zeker dat hij niet te arm loop hoog in toeren?

M a r c

Ik denk niet dat Rik nog reageert op een topic van 1,5 jaar oud.  ;)  ;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl