buitenste stuurkogel

Gestart door pitboel, 29-11-2010 13:38:17

Vorige topic - Volgende topic

pitboel

Ik moet deze week naar de apk en wil daarbij ook 1 buitenste stuurkogel vervangen. Hoeveel werk is dat en is dit een beetje te doen door de gemiddelde APK monteur?

Jack v

kun je zelf doen kwartiertje werk :angel: wel even uitlijnen na reperatie :D
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

v40pokemon

Citaat van: Jack v op 29-11-2010 14:25:41
kun je zelf doen kwartiertje werk :angel:

Mits de oude fatsoenlijk los wil

pitboel

Net even pk station gebeld; stuurkogel vervangen geen probleem.

Nu heb ik geen speling op de stuurkogel geconstateerd, maar tijdens het rijden schud (lichte triling) de auto wel (al op lage snelheid), s'morgens als ik vertrek hoor ik linksvoor ook iets. Kan een stuurkogel toch kapot zijn terwijl er geen voelbare speling op zit?

Jack v

dat iets wat ze bij de apk kunnen bekijken kan de buitenste of binnenste stuurkogel zijn. Of de fuseekogel. Of een wiellager>die hoor je missschien ook wel. Kromme remschijven, kromme velg. Niet goed gebalanceerd? Zeg het maar. :eusa_whistle:

thuur

Citaat van: pitboel op 01-12-2010 09:41:30
Net even pk station gebeld; stuurkogel vervangen geen probleem.

Nu heb ik geen speling op de stuurkogel geconstateerd, maar tijdens het rijden schud (lichte triling) de auto wel (al op lage snelheid), s'morgens als ik vertrek hoor ik linksvoor ook iets. Kan een stuurkogel toch kapot zijn terwijl er geen voelbare speling op zit?

Hoe constateer jij dan dat er wel of geen speling op zit?

Gr ???

pitboel

auto omhoog (vrij) en het wiel horizontaal heen en weer bewegen, handen op kwart over drie/kwart voor negen, ben geen expert maar kon niet direct speling voelen/waarnemen.

vroeg me af, geen speling dan niet kapot of ook zonder speling eventueel toch kapot. Vervangen kost het geld niet. moet alleen wel weer uitlijnen

Jack v

Begrijp jou niet, je wilt hem vervangen voor dat je zeker weet dat er speling op zit. Auto voor de APK gooien en kijken wat eruit komt. Als hij op de stuur- fusseekogels word afgekeurd dan pas vervangen. It's that simpel :eusa_whistle:

pitboel

bleek tijdens apk de binnenste stuurkogel te zijn geen afkeurpunt in dit geval. Ze konden het voor € 200,- repareren +incl uitlijnen. Lijkt me wel een nette prijs.

wel afgekeurd overigens op de ruitenvloeistof, in de zomer heeft een garage ongevraagd bijgevuld en geen antivries gebruikt. heb geen garage/stalling dus even lastig om te ontdooien

thuur

Citaat van: pitboel op 03-12-2010 13:15:05
bleek tijdens apk de binnenste stuurkogel te zijn geen afkeurpunt in dit geval. Ze konden het voor € 200,- repareren +incl uitlijnen. Lijkt me wel een nette prijs.

wel afgekeurd overigens op de ruitenvloeistof, in de zomer heeft een garage ongevraagd bijgevuld en geen antivries gebruikt. heb geen garage/stalling dus even lastig om te ontdooien

Ok, dus je laat nu een spelingsvrije stuurkogel vervangen voor 200 euro? Vind ik toch aan de stevige kant, het is immers 15-30 minuten werk..

En afgekeurd op de ruitenwisservloeistof ???

Gr :eusa_think:

ulkeman

Citaat van: thuur op 03-12-2010 22:44:21
Citaat van: pitboel op 03-12-2010 13:15:05

Ok, dus je laat nu een spelingsvrije stuurkogel vervangen voor 200 euro? Vind ik toch aan de stevige kant, het is immers 15-30 minuten werk..

En afgekeurd op de ruitenwisservloeistof ???

Gr :eusa_think:

die 200 euro is inclusief man uren en het uitlijnen als ik het zo lees.
moet je niet je ramen schoon kunnen houden tijdens het rijden? als je ruitenwissersproeiers het niet doen lijkt me dat die daarop afgekeurd kan worden net zoals je kachelventilator als die het niet doet.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Jack v

Vind ik het nog veel :
stuurkogel €45,-
uitlijnen hoeft eigenlijk alleen sporing te doen (kwikfit) €45,-
monteren reken 30min. €30,-

kom ik totaal op €120,- enals je hem zelf kunt monteren scheelt je dit arbeidsloon ook weer. Anders even een forummer in  debuurt vragen.

verburgh

Een dealer of garage heeft ook moeten investeren in een brug en apparatuur ;) zal toch terug verdiend moeten worden denk je niet ;)

Jack v

ja, is ook wel zo. Maar dan is €200,- nog veel voor het vervangen van een stuurkogel en uitlijnen.

verburgh

Mensen die alles zelf doen vinden 100 euro al te duur ;D

Maar een autobedrijf moet ook wat verdienen, en hij moet zijn personeel betalen verzekeringen, en hij heeft ook afschrijvingen op zijn apparatuur.