Interieur temp sensor ?? [OPGELOST]

Gestart door sven861, 29-11-2010 23:41:21

Vorige topic - Volgende topic

sven861

Hallo allemaal,

Ik ben ik het bezit van een V70 classic 2.5T uit 98. De verwarming in mijn auto doet het prima de eerste 10 min en daarna wordt t langzaam wat kouder. Eigenlijk moet ik de ECC op 27gr of 28gr zetten om het normaal warm in de auto te houden op wat langere stukken rijden. Mijn koelvloeistof thermostaat heb ik vorige week vervangen en nu staat de meter keurig weer op "3 uur", dat was "4 uur". Voor het vervangen van de thermostaat had ik binnen precies hetzelfde temp gedrag. Nu heb ik een hoop gelezen over de interieur temp sensor die naast het stuur zit. Er zat wel wat stof in maar dat heb ik inmiddels al eruit geblazen met een spuitbus lucht. Het ventilatortje draait soepel en goed. Ik zie achter het rooster achterin de fan draaien en ervoor 2 dunne draadjes diagonaal oversteken. Linksboven verdwijnen ze weer uit beeld.

Nou is mijn vraag:
-Zijn dat de 2 draadjes van de PTC of NTC? Oftewel de temp variabele weerstand (sensor)?
-Moet die PTC of NTC dan niet midden in de luchtstroom hangen ipv uit het zicht?
-Heeft iemand een duidelijk foto van zijn temp sensor?

Met de zoekfunctie heb ik het niet kunnen vinden.

Greets, Sven  8)
PA1SVM........Volvo 4 Life

Theostek

De buitentemperatuursensor alsmede de interieursensor zijn uitgevoerd met een negatieve temperatuurcoëfficiënt, anders gezegd een NTC weerstand.
Bij een ontbrekend signaal wordt een vervangingswaarde van +/- 24°C of hoger aangenomen.
De elektrische ventilator die gemonteerd zit achter de sensor, zorgt voor een constante, geforceerde luchtstroom. Zo is de reële waarde van de lucht in het interieur gekend en wordt de temepratuur in het interieur geregeld.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Ries van de Zilverschuit

Ik zit met hetzelfde probleem: het wordt pas behagelijk als ik de verwarming ook hoog zet. Koelvloeistof komt wel mooi op temperatuur.

Als de sensor defect is, neemt de regelpaneel dus een vervangingswaarde van circa 24 graden. Met andere woorden als je de knoppen hoger zet, gaat de verwarming pas extra blazen? Gaan de led's op het regelpaneel dan niet knipperen omdat de sensor defect is? Dan moe je toch met Vol-fcr of Brick Diag een foutcode kunnen uitlezen?

Een hele nieuwe module kost nogal wat, begreep ik. Zou het mogelijk zijn om alleen de sensor te vernieuwen met een onderdeel van Conrad bijvoorbeeld?

En hoe krijg ik die module eruit? Heb al eens ondervandaan bij het stuur achter het dashboard gekeken, maar zag ik niet hoe die bevestigd was. Ik begreep wel dat hij er achteruit uit moet.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

sven861

Citaat van: Theostek op 30-11-2010 09:35:53
De elektrische ventilator die gemonteerd zit achter de sensor, zorgt voor een constante, geforceerde luchtstroom.

Een NTC is normaal een soort kunststof druppel met 2 draadjes eruit. Zit normaal gesproken die NTC in het zicht achter het rooster?

Greets

sven861

Citaat van: R-man T op 30-11-2010 10:20:42
En hoe krijg ik die module eruit? Heb al eens ondervandaan bij het stuur achter het dashboard gekeken, maar zag ik niet hoe die bevestigd was. Ik begreep wel dat hij er achteruit uit moet.

Ik heb je een mail gestuurd met een PDF file. Hij staat hier ook ergens op het forum maar kreeg m niet zo snel gevonden.

Greets, Sven

Ries van de Zilverschuit

Bedankt Sven, eerdaags zal ik hem er eens uithalen. Zal in ieder geval wel vuil zijn. En even kijken hoe het met de sensor zit. Ik zag dat Conrad verschillende types heeft, maar of die bruikbaar zijn voor vervanging? Zal onderzoek leren.

sven861

Ik heb de temp sensor uit het dashboard gehaald, uit elkaar gehaald en gereinigd. De sensor zelf (NTC) is een heel klein kunststof druppeltje met 2 draadjes eruit, en die zat niet netjes in de luchtstroom en kon ik ook niet zien als ik door het roostertje keek naast het stuur. De hele sensorunit heb ik eruit gehaald door eerst de plaat onder het stuur te verwijderen (1x schroef en de rest kliksysteem). Vervolgens kon ik er van onderaf bij en kon de unit uit de houder klikken. Druk hiervoor de 2 lipjes aan de zijkant van unit in. Stekker eruit en klaar.

Heb wat foto's gemaakt om het te verduidelijken:

De unit met verbogen NTC sensor:

Als je de unit uit elkaar wil klikken moet je 5 borgingen tegelijk open zetten door er iets in te steken, voorzichtig want het plastic kan makkelijk breken.
De unit uit elkaar, het "asje" is NIET verbonden met de ventilator en het heeft ook geen meerwaarde deze in te spuiten met WD40:

De huls en de ventilator heb ik gereinigd met een oude tandenborstel:

De hele unit weer in elkaar en nu zit de NTC weer precies in het midden en in de luchtstroom:

De ingestelde temp op de ECC is nu weer de echte temperatuur in de auto, heerlijk. :eusa_dance:

Ries van de Zilverschuit

Prachtige handleiding, Sven! Daar hebben we wat aan. 'k Ga er snel mee aan de slag.

sven861

;) ik hoor graag hoe het afgelopen is.....