Koude turbo....

Gestart door Concorde, 02-12-2010 08:51:25

Vorige topic - Volgende topic

Thijssie!

Citaat van: Concorde op 02-12-2010 13:27:43
even inventariseren....
Welke olie gebruiken jullie allemaal dan?

En die laat je er het hele jaar inzitten? Lijkt me toch stug dat je 2x per jaar je olie ververst, alleen om de buitentemperatuur.....

Gewoon 5W40 of 10W40 gedurende het hele jaar....

)()()sT

Nee. Ik heb een vol syntheet erin, 5W40.
Het getal voor de W zegt wat over de viscositeit van de olie bij koude toestand.
5W40 is dus koud dunner als 10W40, snappie?

Normaliter gooit men in de regel 10W40 in een non-turbo, en de 5W in een turbo vanwege de smering ook in koude toestand.
15W40 is dus in koude toestand "dik."

JCviggen

Citaat van: Ludo op 02-12-2010 12:22:23
Bij koude motor gaat de wastegate eerder open, om té hoge turbodruk te vermijden.
Het fluiten is dus niks anders dan de lucht, die de uitlaat ingeblazen word i.p.v. in de motor.

De uitlaatgassen gaan direct naar de uitlaat ipv via het turbinewiel, niets daarvan zou normaal in de motor terecht komen ;)

Dat gezegd zijnde, de wastegate kàn niet open als je weinig gas geeft. De wastegate wordt bediend door de druk die de turbo zelf levert dus pas bij 0.4-0.5 bar tussen compressor en gasklep zou hij de wastegate open krijgen.

Ik denk dat turbo's gewoon graag fluiten als ze koud zijn, de WG zal er niet veel mee te maken hebben uiteindelijk.

En 5w40 is de correcte olie het hele jaar door.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Ludo

Citaat van: JCviggen op 02-12-2010 13:39:32
De wastegate wordt bediend door de druk die de turbo zelf levert dus pas bij 0.4-0.5 bar tussen compressor en gasklep zou hij de wastegate open krijgen.

De turbodruk regeling is bij koude motor anders geregeld.
Je hoeft dan geen 0.4 bar te doen, om de wastegate te openen.

JCviggen

Leg dat eens uit  :D

Er zit een veer in de wastegate die 0.4-0.5 bar nodig heeft om open te gaan. Vanwaar gaat die druk komen? De turbodrukregeling is enkel verbonden met de compressor uitgang en de luchtinlaat.
De driewegklep gaat gewoon "open" waardoor je niet zo makkelijk druk opbouwt, maar dat neemt niet weg dat de turbo zelf de nodige druk moet leveren om de veer te overwinnen wil de WG open gaan. Die druk ga je uiteraard niet in't inlaatspruitstuk zien, maar bij traag wegrijden met koude motor is er sowieso onvoldoende druk om de WG te openen.

Ter info, bij constant 3000rpm op de snelweg doet een turbo wel 0.2-0.3 bar ongeveer dus er is wel meer druk dan je soms zou denken.

Marijn Degens

Fluitende turbo bij kou is heel normaal, no worries. moet wel verdwijnen na aantal minuten idd.

nickk.

Citaat van: JCviggen op 02-12-2010 13:39:32
Citaat van: Ludo op 02-12-2010 12:22:23
Bij koude motor gaat de wastegate eerder open, om té hoge turbodruk te vermijden.
Het fluiten is dus niks anders dan de lucht, die de uitlaat ingeblazen word i.p.v. in de motor.

De uitlaatgassen gaan direct naar de uitlaat ipv via het turbinewiel, niets daarvan zou normaal in de motor terecht komen ;)

Dat gezegd zijnde, de wastegate kàn niet open als je weinig gas geeft. De wastegate wordt bediend door de druk die de turbo zelf levert dus pas bij 0.4-0.5 bar tussen compressor en gasklep zou hij de wastegate open krijgen.

Ik denk dat turbo's gewoon graag fluiten als ze koud zijn, de WG zal er niet veel mee te maken hebben uiteindelijk.

En 5w40 is de correcte olie het hele jaar door.

Van de mijne zou je denken dat ie uit elkaar klapt, zo hard fluit ie. ;D

Concorde

Er komt vanmiddag nog 5W40 op!

Bedankt voor jullie hulp!

Jack v

Bij een turbo werkt het net andersom dan bij je motor , een turbo is geslotener bij koude motor  en heeft warm meer speling dan bij koude motor daarom word er ook gezegd dat je de turbo niet te veel toeren moet laten draaien bij koude motor omdat de olie nog niet overal tussen kan. Hij kan als ie koud is dus meer druk leveren dan warm en dat is de reden dat hij eerder gaat fluiten.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ludo

Citaat van: JCviggen op 02-12-2010 14:11:15

Heb jij nog nooit plankgas gereden met koude motor?.   ;D  :eusa_doh:
De driewegklep word geregeld door de ecu, die zorgt er voor dat de wastegate vroeger open gaat bij koude motor.
Ook de laaddruk word op die manier verminderd in eerste versnelling, en bij automaten waar de winterstand is geselecteerd.
Probeer maar.

Jack v

Dan sluit mijn verhaal aan op die van jou Ludo. Dat is de beveiliging dat je de koude turbo niet te veel belast.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

JCviggen

Citaat van: Ludo op 02-12-2010 18:02:34
Citaat van: JCviggen op 02-12-2010 14:11:15

Heb jij nog nooit plankgas gereden met koude motor?.   ;D  :eusa_doh:
De driewegklep word geregeld door de ecu, die zorgt er voor dat de wastegate vroeger open gaat bij koude motor.
Ook de laaddruk word op die manier verminderd in eerste versnelling, en bij automaten waar de winterstand is geselecteerd.
Probeer maar.

Ja, maar dan hebben we het al over véél gas geven anders heeft ie de druk niet om wat met de WG te doen, dat is wat ik al zei   ;)
Als je traag wegrijdt is de WG gewoon dicht, ook al "fluit" ie. Een open WG fluit overigens niet echt het klinkt eerder een beetje rammelender.

Concorde

Ik heb gisteren meteen m'n olie laten verversen, en er dus 5W40 in laten doen.
Hij startte vanmorgen duidelijk veel beter/makkelijker/sneller, en het gieren bleef achterwege.
Wel was 'ie hoorbaar de eerste minuten, maar da's dus normaal...

Weer een probleem opgelost! ;)

Nogmaals dank!

JW

sinds km-stand 135K toen we onze 850 kochten heeft ie al de eerste 2-3 minuten een iets duidelijker hoorbare gier van de turbo. beetje een zoem. nu 65K later nog alles OK. Lijkt me normaal. met 5W-40 olie.
De turbo lagers draaien zwaarder met koude olie en hoge oliedruk, het lijkt me dat je het gewoon beter hoort dat de uitlaatgassen het turbinewiel treffen.
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

francois

geluid met kout weer op de turbo is heel normaal
moet wel weg gaan als de auto warm is

de mijne heeft het ook moeilijk met starten als deze 2 a 3 dagen stil heeft gestaan

gr