sneeuwkettingen op 17" comets

Gestart door alpinestar, 02-12-2010 12:07:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

alpinestar

Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van sneeuwkettingen op 17" velgen op een V70 ?
Ik had met de wintersport in het vooruitzicht winterbanden (215/45R17) gemonteerd op mijn comets.
Blijkt dat ik in Zwitserland op sommige wegen kettingen verplicht zijn.
Kan ik gewone kettingen monteren of heb ik daarvoor te weinig plaats in de wielkast? Of zijn enkel spike spyders of iets dergelijks mogelijk?
V 70 R FWD Man.('98),740 TIC project ('88),Alpine V6 Turbo ('85), Lotus 7 ('64)

daytonawim

Zelf heb ik 225/45/17 en ik krijg echt geen vinger meer tussen spatbord en band (achter)

alpinestar

 ter info :ik zou de sneeuwkettingen enkel op de voorwielen gebruiken
V 70 R FWD Man.('98),740 TIC project ('88),Alpine V6 Turbo ('85), Lotus 7 ('64)

FRANQ

#3
Tegenwoordig is bijna elke ketting met extra kleine schakels voor krappe wielkasten.
Als je niet verlaagd bent zie ik geen enkel probleem.

Bij een verlaagde auto loop je kans dat bij scherp insturen de wielkast geraakt word. Ook bij combinatie sturen en veren is het oppassen. Met kettingen rijd je niet hard, maar ik zou extra oppassen.

Comets als winterwielen...... ZONDE.
Heb je zomerbanden, dan zou ik toch een setje 15 of 16 inch winterbanden lenen/huren.

Zelf heb ik een 4,5cm verlaagde auto met 17 inch comets als zomerwielen en 15inch staal voor de winter. De kettingen gaan dus bij mij om 15 inch wieltjes. De comets hebben aan de voorzijde toch wel genoeg ruimte, alleen met veren en sturen tegelijk verwacht ik problemen als ik kettingen zou monteren.

Mvg,
Frank.
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

alpinestar

Mijn wagen is een R en staat op de standaard ophanging ,ik kan dus geen 15" velgen gebruiken als winterwielen omdat die niet over de 302mm remmen passen.
Zelfs de zomerbanden (215/45R17) lopen lichtjes aan aan de binnenkant van het spatscherm bij volledige stuuruitslag.
De bedoeling was in eerste instantie om in de zomer op 18" te gaan rijden,maar daar zie ik toch maar vanaf omwille van het verminderde comfort.
Ik heb via het forum een setje canisto's gereserveerd om als zomerwielen te gebruiken.
Normaal zou ik die gisteren gaan ophalen maar door de sneeuw is het even uitgesteld.
V 70 R FWD Man.('98),740 TIC project ('88),Alpine V6 Turbo ('85), Lotus 7 ('64)

FRANQ

Als het bij jou aanloopt bij volledige stuuruitslag, dan zou ik zeer zeker geen kettingen hierop monteren.
Autosock een optie?
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

alpinestar

autosock zou een optie zijn (en lijkt mij een goed en goedkoop alternatief voor kettingen) maar wordt door de Zwiterse (en Duitse) autoriteiten niet aanzien als evenwaardig en dus legaal alternatief voor kettingen.
Ik heb echter al een aantal tegenstrijdige dingen gevonden daarover.
V 70 R FWD Man.('98),740 TIC project ('88),Alpine V6 Turbo ('85), Lotus 7 ('64)

FRANQ

Persoonlijk zou ik met de auto naar een bedrijf gaan die kettingen verhuurt (een bedrijf met een hefbrug, dus geen halfords ofzo) en hun laten kijken/adviseren wat er wel en niet past. Eventueel daar een set huren, anders vriendelijk bedanken voor de informatie.

"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

tackle

Citaat van: alpinestar op 02-12-2010 12:23:15
ter info :ik zou de sneeuwkettingen enkel op de voorwielen gebruiken
sneeuwkettingen op de niet aangedreven wielen heeft ook niet veel zin, afgezien van het feit dat het een pestklus is.

innocenti

#9
Als je 17"winterwielen wil zou ik voor de orginele bandenmaat gaan in 205/45/17. Al zou ook ik 16"adviseren als je met sneeuwkettingen wilt gaan rijden.

Ik rij zelf ook met 215/45/17 zomerbanden op mijn R. En daar wil ik echt geen kettingen omheen zonder aanlopen. Auto is 30mm verlaagt. Ik heb winterbanden in de maat 195/55/16 (ook vanwege 302mm remmen) en daar gaan sneeuwkettingen omheem. Ik heb vorige winter de kettingen nodig gehad voor de wintersport.

205/50/16 is orgineel 16"
205/45/17 is orgineel 17"
Hieronder een lijstje met alternatieve maten

Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revolutions Speedometer Odometer Difference
205/50-16 4.0" 12.0" 24.1" 75.6" 838/mi 60MPH 10000mi N/A
205/45-17 3.6" 12.1" 24.3" 76.2" 831/mi 60MPH 9920mi 0.8%
195/55-16 4.2" 12.2" 24.4" 76.8" 825/mi 59MPH 9847mi 1.6%
205/55-16 4.4" 12.4" 24.9" 78.2" 811/mi 58MPH 9676mi 3.4%
215/45-17 3.8" 12.3" 24.6" 77.3" 819/mi 59MPH 9778mi 2.3%
215/40-17 3.4" 11.9" 23.8" 74.7" 848/mi 61MPH 10126mi -1.2%
195/50-17 3.8" 12.3" 24.7" 77.5" 817/mi 59MPH 9754mi 2.5%
Probeer binnen 2% afwijking te blijven tov 205/45/17 en houdt de laodindex n de gaten. min 87.

Henk855

Ik lees dat AutoSock in Duitsland tegenwoordig een TUV keuring heeft. Ik neem aan dat je er dan in Duitsland ook gewoon gebruik van mag maken, hoe dat geld voor Zwitserland zou je kunnen navragen bij het Zwitsers verkeersburo.

Hier een gratis nummer:

http://www.myswitzerland.com/nl/contact.html

855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

alpinestar

alvast bedankt voor de reacties.
De snowsock lijkt mij ook de beste en goedkoopste oplossing.
Ik zal eens mijn beste duits of frans bovenhalen en naar dat nr. in Zwitserland bellen.
V 70 R FWD Man.('98),740 TIC project ('88),Alpine V6 Turbo ('85), Lotus 7 ('64)

Jack v

#12
kijk wel uit, je bent in Zwitserland VERPLICHT om sneeuwkettingen in je auto te hebben. :police:

tegenwoordig zijn er sets te koop die je er in vijf minuten omlegt de auto hoeft niet eens meer op de krik.

Vooral downhill is het makkelijk als je achter ook in ieder geval 1 ketting hebt.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.