855 Total Loss, we gaan verder met een D5, en nu een D6 PiH!

Gestart door Snellebaksteen, 02-12-2010 23:31:14

Vorige topic - Volgende topic

Snellebaksteen

Ze krijgt weer praatjes dus ze komt weer een beetje bij.
Dat er een V70n komt is duidelijk. Wat voor soort nog niet helemaal, ik twijfel nog steeds tussen diesel en gas. Ik heb een hele fraaie gasbak op het oog en een stuk of 3 diesels. in de diesels zit trouwens ook veel verschil, van een 130pk,d5 , een 140 pk d en een 163pk,d5. Is die 130pk,d5 met een chippie weer gewoon een 163pk,d5 of zit er meer werk aan? Weet iemand dat? Ik heb al een beetje zitten neuzen op het Volvo forum maar veel verder dan uitspraken als:"ik heb gelezen dat er ook hardwarematig iets veranderd is maar ik weet niet wat" kom ik daar niet. Ik mis nogal wat kennis daar....

Oja en een auto die meer dan 2 ton gereden heeft word als oud en risicovol omschreven door sommige!!  :eusa_shifty: :eusa_shifty:
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

mevita

Volgens mij kan je tegenwoordig beter voor een gasbak gaan, de dieselprijs gaat al aardig richting de benzineprijs plus daarbij nog de hoge meerkosten aan de wegenbelasting, het feit dat je met 1 liter diesel ook niet echt gek ver meer komt qua verbruik, tsja maar dat is mijn mening,

gr mevita

antraciet

Naar mijn mening klopt het bovenstaande niet helemaal

Gas 1 op 8  a .67

Diesel 1 op 16 a 1.24

Wegenbelasting g3 300+ per kwartaal

Wegenbelasting diesel 375 - 423 per kwartaal

Reken daarbij de hogere onderhoudskosten voor een g3 tov een diesel duss

gr Arjen

mevita

In Jou voorbeeld zie ik toch al besparing van 25 a 40 euro per maand buiten de onderhoudskosten die voor een diesel toch ook aardig kunnen oplopen als je dat dan weer eens afstreept tegen de kosten onderhoud gasbak
Nog niet meegerekend bijv je bent eens ziek of op vakantie loopt je dure wegenbelasting toch door

Marc O.

Citaat van: Snellebaksteen op 07-12-2010 23:42:40
Ze krijgt weer praatjes dus ze komt weer een beetje bij.
Dat er een V70n komt is duidelijk. Wat voor soort nog niet helemaal, ik twijfel nog steeds tussen diesel en gas. Ik heb een hele fraaie gasbak op het oog en een stuk of 3 diesels. in de diesels zit trouwens ook veel verschil, van een 130pk,d5 , een 140 pk d en een 163pk,d5. Is die 130pk,d5 met een chippie weer gewoon een 163pk,d5 of zit er meer werk aan? Weet iemand dat? Ik heb al een beetje zitten neuzen op het Volvo forum maar veel verder dan uitspraken als:"ik heb gelezen dat er ook hardwarematig iets veranderd is maar ik weet niet wat" kom ik daar niet. Ik mis nogal wat kennis daar....

Oja en een auto die meer dan 2 ton gereden heeft word als oud en risicovol omschreven door sommige!!  :eusa_shifty: :eusa_shifty:

IK meen dat de 130/140pk versie een normale turbo hebben en de 163pk versie een turbo met variabele geometrie. Die laatste kun je eenvoudig chippen naar 185pk die de nieuwere D5 ook levert. Ik neem aan dat de 130/140pk motoren óók gewoon gechipped kunnen worden.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Sbv

V70n diesel
Modeljaar 2000-2001
2.5d zelfde blok als ook in de 850/V70 classic zat
enkel 5 bak handgeschakeld
chippen tot ca 174 pk

modeljaar 2002- 2005
van de D5 zijn diverse uitvoeringen geweest.

1e generatie

126 d
130 pk 2.4d5
163 pk D5
Eigenlijk enkel software die het verschil uitmaakt en mogelijk de remmen die iets kleiner zijn, echter zijn daar wat onduidelijkheden
5 bak handgeschakeld en 5 traps automaat eventueel met girltronic
Met chippen tot ca 190-200 pk alhoewel Rica tegenwoordig ook 210 aan kan

2e generatie
roetkatalysator en roetfilter iets andere layout, te herkennen aan grijze isolatieplaat over de motor
163 pk 2.4d
185 pk D5
Deze hebben 6 bak handgeschakeld of 6 bak girltronic
met chippen tot max 255 pk(handbak) 240(automaat)

Kwa betrouwbaarheid...prima, echter de latere versies zijn niet meer zo zuinig. Ik rij rond de 1:12-1:13 met gechipte 185pk girltronic.

Taranis

Citaat van: Sbv op 08-12-2010 07:21:07
1e generatie

126 d
130 pk 2.4d5
163 pk D5
Eigenlijk enkel software die het verschil uitmaakt en mogelijk de remmen die iets kleiner zijn, echter zijn daar wat onduidelijkheden

Uhm, wat Marc ook al aanhaalde: de 130 pk heeft een andere turbo en kan dus níet tot 190-200 pk gechipt worden ;)

Rica gaat met de 163pk variant inmiddels tot 225 pk, icm automaat tot 210 pk.

Wat betreft de onderhoudskosten van een diesel: buitenom de injectors gaat er eigenlijk niet veel stuk wat bij een benzine/gasbak ook niet stuk gaat. Ik weet dat het de goden verzoeken is, maar bij mij doen de injectors het ook nog allemaal na 340.000 km. Volgens de verhalen op internet kun je ze na 200.000 km in de kliko kieperen ::)

Qua verbruik: met een handbak kun je heel zuinig rijden, maar icm automaat/awd lust ie best een slokje ;D

jan piet

Ik heb bij mijn huidige gasbak zeer bewust gekozen voor gas. Ik rijd nogal wat, en de dieselprijs fluctueert in geld veel meer dan normaliter de gasprijs. De gasprijs loopt nu op, scheelt dik € 0.20 met een klein jaar geleden, maar diesel is al eens zwaar door de € 1.50 heen geschoten....
Daarnaast is de vraag naar diesel behoorlijk groter dan naar de andere brandstoffen , iets wat een dik jaar geleden veel geschreven werd in de autobladen. Hierdoor wordt diesel relatief duurder, en is benzine net geen bijproduct bij de productie van diesel. Gas is eigenlijk afval wat veel te veel waard begint te worden.
Een gasbak vraagt niet extreem veel meer onderhoud als een benzineauto, maar wel goed onderhoud. Wat je kan gebeuren is een kapotte LPG pomp, duur maar heb je 'm gehad dan kun je weer 2 ton+. Bij een diesel is reparatie aan het brandstofsysteem zeker niet goedkoper (heb nog wel es een 220K in 2,5 jaar weg gedieselt met een V70).
Voor mij hoofdredenen om LPG te rijden ipv diesel.
Gr,JP

UserID6342

Kwa betrouwbaarheid...prima, echter de latere versies zijn niet meer zo zuinig. Ik rij rond de 1:12-1:13 met gechipte 185pk girltronic.
Ik deed met de 163 PK D5 met girltronic in de S60, 1:13 steevast bij een forse rijstijl.

Chris

Citaat van: Taranis op 08-12-2010 07:47:23
1e generatie

126 d
130 pk 2.4d5
163 pk D5

Uhm, wat Marc ook al aanhaalde: de 130 pk heeft een andere turbo en kan dus níet tot 190-200 pk gechipt worden ;)

Rica gaat met de 163pk variant inmiddels tot 225 pk, icm automaat tot 210 pk.

Wat betreft de onderhoudskosten van een diesel: buitenom de injectors gaat er eigenlijk niet veel stuk wat bij een benzine/gasbak ook niet stuk gaat. Ik weet dat het de goden verzoeken is, maar bij mij doen de injectors het ook nog allemaal na 340.000 km. Volgens de verhalen op internet kun je ze na 200.000 km in de kliko kieperen ::)

Qua verbruik: met een handbak kun je heel zuinig rijden, maar icm automaat/awd lust ie best een slokje ;D

Tel daar ook nog maar een hele zware rechtervoet bij op ;D...

Snellebaksteen

Net gereden in een 130pkd5. Is eigenlijk snel en sterk zat. Mooie wagen, veel kilometers 336K maar erg strak en netjes van binnen en van buiten. Alle boekjes netjes bijgehouden, riem en pomp net gedaan. Als de koppeling niet versleten was geweest had hij nu voor de deur gestaan.

http://www.bluekens.nl/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=6

Taranis

Voor die prijs mag er toch wel iets aan mankeren? Je bent handig genoeg om de koppeling zelf te vervangen, dan ben je ook met een paar honderd euro klaar. Best een nette auto!

Chris

Citaat van: Snellebaksteen op 08-12-2010 13:41:20
Net gereden in een 130pkd5. Is eigenlijk snel en sterk zat. Mooie wagen, veel kilometers 336K maar erg strak en netjes van binnen en van buiten. Alle boekjes netjes bijgehouden, riem en pomp net gedaan. Als de koppeling niet versleten was geweest had hij nu voor de deur gestaan.

http://www.bluekens.nl/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=6

Ben ik nou gek of komt die link niet direct bij de auto uit?

Het is neem ik aan die 64-LT-xx?

)()()sT

1e generatie

126 d
.......

Wat is dit? Je had toch enkel de 2.4D en D5?

Edit: bij een V70 uit 2003 met die genoemde 336.000 km zie ik 2.0 staan, had je die ook in de 5-pitter toen?

Snellebaksteen

Het is idd de 64-lt-.

Er staan er nog genoeg in de zelfde prijklasse dus ik ga zaterdag een rondje nederland doen om te vergelijken. Als ik er voor het zelfde geld een 163pk met een niet-versleten koppeling voor kan krijgen  heeft dat uiteraard mijn voorkeur.

Een heel erg nette wagen is natuurlijk heel leuk maar ik ken mijzelf en de rest van m'n gezin een beetje; erg lang netjes blijft hij toch niet. Ik vindt een technisch goede auto veel belangrijker.