855 Total Loss, we gaan verder met een D5, en nu een D6 PiH!

Gestart door Snellebaksteen, 02-12-2010 23:31:14

Vorige topic - Volgende topic

Sbv

Veel korte stukjes wordt een "moderne" D5 niet gelukkig van. Flink lange stukken beter voor roetfilter etc. Ik heb me zelf nooit aan een D6 durven binden. Te bang dat er iets met de ERAD defect gaat en aircopompen probleem. Dat laatste schijnt nu eindelijk wel opgelost te zijn.
Kofferbak van een V60 is al niet erg ruim, maar een D6 is nog wat minder ruim.
Ik heb inmiddels bijna 1 ton gereden in mijn V60 D5 maar rij eigenlijk enkel lange stukken

Taranis

Fijn dat de olie helpt en het leven voor alle gezinsleven draaglijker maakt! Op naar nog vele mooie momenten samen en inderdaad: genieten zo lang het duurt.

Verder eens met Sander en Joost: ik heb ook zitten kijken voor een V60 D6 maar de stap niet gewaagd omdat het als particulier eigenlijk niet te rechtvaardigen is. In 2025 ga je het driekwarttarief betalen en in 2026 het voltarief voor een loeizware diesel met weinig ruimte op de achterbank en de toch al te kleine kofferbak wordt nog kleiner door de verhoogde vloer. Daarbij opgeteld de reeds genoemde issues, maakten dat voor mij persoonlijk de investering niet uit kon op rationele gronden. Op emotionele gronden snap ik 'm wel: een mooie combi van een vijfcilinder diesel met "nieuwerwetse" techniek als plug-in hybrid. Als ik naar m'n ouders en terug rij, kan dat prima elektrisch ipv op diesel. Echter kan het financieel met een V60 D6 voor mij niet uit, ook omdat het elektrisch bereik van dat ding tamelijk beroerd is.

Mocht je echt plug-in hybride willen gaan rijden, kijk dan ook eens naar een C-klasse hybride. Kost ruwweg 6.000 euro meer voor een beetje courant exemplaar dan een V60 D6 maar het is een benzine waardoor de wegenbelasting wat prettiger uitvalt, de ruimte op de achterbank en in de kofferbak is beter en het elektrisch bereik is groter. Gokje van mijn kant is dat dat voor de restwaarde hetzelfde gaat zijn omdat het ding na 2026 ook wat prettiger in de vaste lasten is.

Of gewoon doortuffen totdat je huidige uit elkaar pleurt. Is wel een beetje mijn plan aan het worden: de overstap naar iets nieuwers en (semi-)elektrisch is financieel alleen te rechtvaardigen als je van auto móet wisselen.

Snellebaksteen

De tegen argumenten die ik hoor sluiten goed aan op mijn eigen denkbeelden.
Ik heb mijn verhaal blijkbaar nog niet volledig omschreven: Als ik meer dan 35km rij, is het gelijk ook een flink eind meer. Ik heb 1 keer per maand een afspraak in Den Helder en 2 keer per maand in Harderwijk. En uiteraard willen we ook graag op vakantie gewoon kunnen doorrijden, liefst met een flinke caravan er achter. Verder verwacht ik ongeveer 90% van de ritten binnen de 35km te blijven.
De kofferruimte is wel een dingetje aan de ene kant, aan de andere kant heb ik altijd een aanhanger klaar staan, mocht het nodig zijn en op vakantie red ik mij met een dakkoffer en de laadruimte in de caravan.
Dat de belastingtarieven wijzigen is bekend, het zou voor mij dan ook echt een tijdelijke tussenstap zijn, tenzij de regeling nog op de schop gaat, dan rijden we er langer in door. Volgens een bevriende garagist maakt het voor de restwaarde van de D6 niks uit, ze worden allemaal geëxporteerd en het Oostblok is er gek op.
Als in 2025 er toch meer betaald moet gaan worden hoop ik eigenlijk direct de overstap te maken naar een V60 benzine hybride, nieuw type, daar komen dan de eerste exemplaren van uit de lease, die is ruimer, mooier en weer bij de tijd.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

BBS

Dat is eigenlijk wel een beetje de reden dat wij gaan overstappen van de diesel en de Aygo naar 1 auto. Alles weg en er een mooie nieuwe Toyota Corolla Hybride er voor neerzetten. Wij rijden enkel nog maar korte stukken, nog minder dan we al deden. Beide huidige wagens staan meer en meer naast het huis te niksen maar kosten wel een berg. Toyota geeft 10 jaar garantie op de hybride modellen en de nieuwste modellen zien er best heel gaaf uit.
Na jaren Volvo te hebben gereden vonden wij de 122 PK 1.8 liter te braaf en hebben we gekozen voor de 184 PK 2.0 versie... Verder een wagen met alles er op en eraan, dat mag ook gerust anno 2022...

We hebben een gereden met Volvo's, die V60 PIH D6 ook. Naast de bekende issues vind ik ze gebruikt te risicovol en voor een paar knaken meer heb je bijna een nieuwe te pakken momenteel. Volledig elektrisch wil ik echt niet, een nacht staan laden voor 2 -300 kilometer en dan weer gaan staan koekeloeren in de middle of nowhere vind ik ook niet iets wat past bij 2022.
Volvoloos....

Marc O.

Citaat van: BBS op 01-05-2022 09:06:55
Volledig elektrisch wil ik echt niet, een nacht staan laden voor 2 -300 kilometer en dan weer gaan staan koekeloeren in de middle of nowhere vind ik ook niet iets wat past bij 2022.

::)

Je zegt zelf dat je bijna nooit meer lange stukken rijdt. Hoevaak heb je dan meer dan 300km range nodig? Snelladers staan overigens zo'n beetje overal tegenwoordig, dus niet alleen in de middle of nowhere.
...The Nile isn't just a river in Africa...

BBS

Heen en weer naar Zeeland of ff een weekend op Texel. Thuis laden zou kunnen maar met de almaar oplopende energie kosten is dat ook niet echt rendabel. En bij ons op het dorp bij de camping is welgeteld 1 laadpaal die steevast bezet worden door de zelfde Tesla's en VW ID 3 en 4.
Persoonlijk vind ik een elektrisch geval gewoon niet dé oplossing voor het mobiliteits/milieu/stikstof probleem. Daar komt het capaciteitsprobleem van het stroomnetwerk nog bij. Als iedereen in de straat ineens een stekker nodig heeft is er nooit elektriciteit genoeg om in 1 nacht je eigen auto vol te laden. Ik wacht nog wel even en kijk met argusogen naar de ontwikkeling van accu's voor je eigen opgewekte stroom om die op te slaan.
Hybride vind ik voor dit moment goed genoeg en daar is zat leuks in te vinden.
Maar goed we dwalen af in dit topic.....

Citaat van: Marc O. op 02-05-2022 18:15:11
::)

Je zegt zelf dat je bijna nooit meer lange stukken rijdt. Hoevaak heb je dan meer dan 300km range nodig? Snelladers staan overigens zo'n beetje overal tegenwoordig, dus niet alleen in de middle of nowhere.
Volvoloos....

Snellebaksteen

Neehoor, niks off-topic.
ik heb nog niks gekocht, ik ben nog steeds aan het oriënteren.
Ik denk er stiekem ook over om de D5 en de S40 weg te doen en een 960 of een V90 3 liter uit 98 ofzo en een gebruikte Leaf terug te kopen.
Op een 960 schrijf je niks meer af, sterker nog, die worden alleen maar meer waard, ik heb ze altijd erg leuk gevonden en ze rijden heerlijk.
Met de Leaf zou ik al m'n dagelijkse verplaatsingen kunnen doen, de 960 is dan voor vakanties en lange ritten.
Alleen een E-auto is voor mij niet reëel, en zolang er geen fatsoenlijke electrische estates op de markt zijn, is een hybride eigenlijk de enige oplossing.

Taranis

Citaat van: Snellebaksteen op 08-05-2022 23:36:45
Alleen een E-auto is voor mij niet reëel, en zolang er geen fatsoenlijke electrische estates op de markt zijn, is een hybride eigenlijk de enige oplossing.

Precies dáár lopen we dus ook tegenaan. Voor 156 euro de tank vol diesel gooien is niet echt grappig maar vooralsnog is een stationcar wel "handig" (first world problems) met een kleine opgroeiende man. En je wil er ook de aanhanger achter kunnen hangen... dan wordt het al snel hybride maar daarvan wordt de wegenbelasting over 3-4 jaar zo opgeschroefd dat de investering ook niet meer uit kan.

Ik ben benieuwd wat je kiest. Onderaan de streep lijkt er weinig op te kunnen tegen doorrijden: een beetje gebruikte V60 of XC90 T8 mag je toch al snel 40K bijleggen en dan moet je wel heel veel brandstof besparen om dat terug te verdienen.

Marc O.

Citaat van: BBS op 08-05-2022 20:58:36
Daar komt het capaciteitsprobleem van het stroomnetwerk nog bij. Als iedereen in de straat ineens een stekker nodig heeft is er nooit elektriciteit genoeg om in 1 nacht je eigen auto vol te laden.

Uitgaande van de huidige infra inderdaad wel, maar aangezien nu niet iedereen een EV heeft is dat niet echt een argument.

En als je thuis of bij je in de straat kunt laden dan spaar je zo ontzettend veel tankbeurten uit dat die enkele keer snelladen op langere ritten ook niet echt meer als tijdsverlies kan worden bestempeld.  ;)

BBS

Thuis opladen kan zeker, ik heb daar de ruimte wel voor. Alleen is er nog geen voldoende grote elektra kar beschikbaar in de markt die voldoet aan mijn wensen én waar ik een aanhanger mee kan en mag trekken. En dat is een keiharde vereiste aangezien wij een schip hebben die in- en uit het water moet.
En als er al iets is waar een genotsknobbel aan mag is het gelijk schrikbarend duur en gewoon niet te betalen.

Vandaag een Hybride Corolla meegehad van de garage, dik honderd km mee gekacheld en zonder al te veel moeite toch 4,0L/100 km weten te halen. Ga ik een beetje moeite doen om zuinig te rijden gaat ie zeker onder de 4,0L/100 km komen. En ik heb alle wegen wel gehad vandaag, stadsverkeer, 60km zone, 80 km provinciale wegen en snelweg. En met een verbruik van 1:25 ga ik echt niet klagen en vraag ik mij af of zo'n elektrische botskar wel zo veel goedkoper is.....
Volvoloos....

Snellebaksteen

Zaterdag weer proefgereden in een V60 D5 Hybride.
Dat er een V60 gaat komen is nu wel duidelijk, deze keer was het een auto waar alles functioneerde zoals het hoorde te functioneren. Wat een heerlijke auto is het dan, stil, snel, comfortabel en voldoende ruimte voor de passagiers en mij.

Het gaat niet de auto worden waar ik zaterdag in gereden heb want die is wit en dat vinden m'n meisjes niks, het moet weer een zwarte (of in ieder geval een donker kleurige) worden.
Nu eens kijken of ik een mooie kan vinden met de opties die ik belangrijk vind met een volledige onderhoudshistorie waarin de juiste punten aangepakt zijn.
Geen haast, de V70 rijdt prima maar dat er een V60 als opvolger komt is nu wel duidelijk.
Als de wegenbelastingen omhoog gaan in '25 zien we dan wel weer. Met de besparing die ik per jaar realiseer met de aanschaf van de D6 ten opzichte van de D5 kan ik 3,5k afschrijven per jaar voordat ik er financieel op achteruit ga. Dat komt wel goed.
Ik zal de V70 wel enorm gaan missen, ik heb nog nooit zo lang met een auto gedaan, nog nooit zo probleemloos gereden, nog nooit zoveel kilometers gemaakt met een auto, nog nooit zulke lange reizen aan 1 stuk gemaakt met een auto, nog nooit zulke zware aanhangers achter een auto vervoert en nog nooit zo zuinig gereden als met deze auto. Mijn meiden zijn er alletwee helemaal niet blij mee dat hij er uit moet maar op een gegeven moment is het gewoon tijd.

En niet Volvo gerelateerd en veel belangrijker nieuws: Ook uit de laatste scan van m'n vrouw komt naar voren dat de kanker zich heel rustig houdt. Zo rustig dat de oncoloog nu zegt dat hij geen verandering verwacht in de komende tijd. Het positieve effect van de wietolie houdt aan, ze kan steeds meer en doet dus ook steeds meer. Regelmatig doet ze ook veel te veel en moet ze weer een dag rust houden maar toch zit er duidelijk een stijgende lijn in de conditie.

Om dit goede nieuws te vieren hebben we gelijk maar een caravan gehuurd voor de zomervakantie, ik heb erg veel zin om weer eens de landingsstranden van Normandië te bekijken. Mijn oudste dochter is zeer geïnteresseerd in de tweede wereld oorlog dus dat komt mooi uit. De jongste vindt alles goed als we maar als gezin weg zijn.
Allemaal positief nieuws dus!

Edit: even een plaatje van de witte D6 op de oprit toegevoegd.

)()()sT

Wat een goed nieuws! Het is jullie gegund.
Geniet alvast van de voorpret en straks van de vakantie  8)

henry classic v70

Goed te lezen dat er positief nieuws is!! 
...straks lekker een welverdiende vakantie  :eusa_dance:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Taranis

Elke keer als er een bericht in dit blog komt, heb ik nog steeds een beetje "het zal toch niet... " maar gelukkig is het hartstikke goed nieuws!

Geniet van lekker weg als gezin, het is jullie van harte gegund (die V60 ook trouwens ;D ).

Marc O.