Wel starten, niet aanslaan geen controlelampjes....

Gestart door Biesbosch, 09-12-2010 21:46:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biesbosch

Deze week had de accu steeds minder vermogen, weer een slechte denk ik, want pas in januari jl. gekocht, maar goed. Gisterenmorgen met starten 1,5 omwenteling en klaar, niets meer. Aanduwen dan maar, wel eens eerder gedaan en viel niet eens tegen, genoeg aan een paar omwentelingen, maar nu sloeg hij helemaal niet aan.

Van de buren een jumpstart geprobeerd, vreemd geluid bij het schutbord maar hij startte niet eens. Later met een powerpack, wel starten niet aanslaan.
Vannacht de accu binnen geladen en overdag geplaatst, weer wel (krachtig) starten, maar niet aanslaan.

Bijzondere van het hele geval is, dat er in het dashboard geen enkel lampje brand, bij het aanzetten van het contact behalve 1x even het acculampje, zekeringen gecontroleerd in de motorruimte, allemaal goed.

Zijn er nog meer zekeringen? Of is er iets anders aan de hand?

850 van 1996 met slechts 225.000 km, 2,5 20V

Dank bij voorbaat

Robert
Life is a lesson... You'll learn it when your through

francois

kijk eens naar de binnen velichting als je probeert te starten gaat deze bij uit (accu slecht of stuk)

als je een goede accu heb dan denk ik dat je contact slot rip is beweeg de sleutel eens 

je krijgt toch wel een vonk ??????????


gr fr

Biesbosch

Dank je voor het meedenken, binnenverlichting doet het gewoon en wordt nauwelijks minder als ik start. Alle controlelampjes blijven ook nog steeds uit, klokje werkt en ook de gordelverklikker tikt er lustig op los. :eusa_think:

Zou de hoofdzekering de geest hebben gegeven??! (tip van een collega)
Aan de andere kant, de startmotor gaat goed rond, lijkt wel of hij inderdaad geen vonk krijgt of geen brandstof of allebei, enne waar zitten deze zekeringen eigenlijk?!

Ik hoop maar, dat er niets vitaals kapot is. :eusa_pray:
Life is a lesson... You'll learn it when your through

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

UserID6342

Is dat electrisch gedeelte van je contactslot wel in orde ?? ??  is dat ooit al eens een keer vervangen ?  kan dit nergens teruglezen en ik denk namelijk dat dit ding is overleden omdat je ook geen dashboardverlichting, etc. hebt.

Biesbosch

Nou, vandaag nog e.e.a. geprobeerd, alle zekeringen die ik kon vinden zijn ok.

Verder geprobeerd het contactslot te controleren, maar de kapjes krijg ik niet goed weg, ik ben bang, dat als ik doortrek, dat ik de boel stuktrek, beetje zonde.
Wel naar het inwendige gekeken maar ik zou niet weten waar ik moet kijken of controleren.

Nog even gebeld met de Volvo dealer voor de locatie van een eventuele hoofdzekering, maar die zit er niet in blijkt. Wel zou er in het instrumentarium een zekering zitten die ik absoluut niet zou mogen vervangen, heeft ook niet gezegd waar deze zit enne... even langsrijden gaat natuurlijk niet lukken haha.

Weten jullie waar er nog meer zekeringen kunnen zitten en wat is een 103 tje? Ik kon het niet vinden met de zoekoptie.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Life is a lesson... You'll learn it when your through

cas

Citaat van: Biesbosch op 11-12-2010 12:36:36
Nou, vandaag nog e.e.a. geprobeerd, alle zekeringen die ik kon vinden zijn ok.

Verder geprobeerd het contactslot te controleren, maar de kapjes krijg ik niet goed weg, ik ben bang, dat als ik doortrek, dat ik de boel stuktrek, beetje zonde.
Wel naar het inwendige gekeken maar ik zou niet weten waar ik moet kijken of controleren.

Nog even gebeld met de Volvo dealer voor de locatie van een eventuele hoofdzekering, maar die zit er niet in blijkt. Wel zou er in het instrumentarium een zekering zitten die ik absoluut niet zou mogen vervangen, heeft ook niet gezegd waar deze zit enne... even langsrijden gaat natuurlijk niet lukken haha.

Weten jullie waar er nog meer zekeringen kunnen zitten en wat is een 103 tje? Ik kon het niet vinden met de zoekoptie.

Alvast bedankt voor jullie hulp!


103 is je brandstof relais. deze zit naast je zekeringen kast, onder de kap.  4 keer torx ene daar zit een groene of rood relais. nummer 103.  die wil nog weleens de geest geven.  die kan je doorsolderen of even overbruggen om die uit te sluiten.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Ludo

Denk dat je toch, zoals Dirk schrijft bij het contactslot moet zijn.
De kapjes gaan los, als je de 4 torx schroefjes onderaan loshaalt.

Biesbosch

Ok, deze heb ik losgehad en dan zie ik stukken kabelboom en wat connectoren, waaraan kan je zien, dat dit het euvel kan zijn en kan dit ineens gebeuren?
Life is a lesson... You'll learn it when your through

cas

wat vaak kapot gaat is de ( zwarte) ring, die zit rechts. met 2 boutjes/schroefjes. dan is deze wat " lam" en geeft problemen. heb die van mij ook laatste moeten vervangen.

veel is er niet aan te zien. Dirk heeft ze vaak wel liggen, en anders kan je ook voor nieuw ( rond de 55 E )
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Biesbosch

Kleine update, Met Dirk 342 en Dennis850estate een tijd aan de telefoon gehangen en controles uitgevoerd. Heeft nog niet tot een draaiende 5-pitter geleden, helaas.

Zekeringen 2,3 en 4 hebben geen spanning, fuel pump, controle verlichting en immobilizer.
Op de bobine komt ook geen spanning, nu ben ik elektrotechnisch niet zo sterk, laat mij maar sleutelen dus ik heb alleen maar vraagtekens op m'n bol.
Contactslot werkt ook naar behoren, was achteraf simpel te controleren, ECU's losgehad en weer geplaatst, het relais 310 overbrugt, om te zien of zekeringen 2,3 en 4 toch spanning zouden krijgen, maar nee.

Simpelgezegd is het dus een probleem wat vanaf de zekeringen naar de ontsteking/brandstofvoorziening loopt volgens mij.
Hoe werkt de startonderbreker van het alarm trouwens? Op de ontsteking of op de startmotor??

Als er iemand wat weet sta ik er helemaal voor open en heren tot nu toe dank jullie voor je bijdrage.
Life is a lesson... You'll learn it when your through

Jack v

Missschien de ecu stuk, ik  heb het nog niet eerder gehoord maar niets is onmogelijk.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ludo

Bovenop de radiator zit een afdekkapje.
Daaronder zit aan bestuurderkant het (grijze) hoofdrelais.
Controleer de stekker eens op oxidatie en/of kabelbreuk.

Biesbosch

Yep, hebben we besproken, ECU kan net als alles gewoon stuk, alleen hoe is dat te controleren.
Het hoofdrelais zou moeten werken, er staat in ieder geval spanning op, stekker is vrij schoon en corrosievrij morgen even met z'n tweeen checken of hij klikt.

Thanks!
Life is a lesson... You'll learn it when your through

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.