Observaties

Gestart door Reitse, 02-04-2004 15:15:54

Vorige topic - Volgende topic

Reitse

Afgelopen weekend was eentje van het drukke type. Drie gewestelijke KNSB-wedstrijden die ik alledrie computertechnisch moest leiden. Kortom, veel voorwerk om juiste startlijsten te maken, overleg met Technische Commissie van het gewest om ook internationale toppers in de juiste banen te krijgen en tussendoor ook nog aan het werk.
Zaterdagavond met enige haast de A28 op naar Groningen, kom ik een V70N in carnaval-uitvoering tegen, had ik nog niet eerder hier gezien. Voor de rest weinig spannends behalve dan een stug zakkende benzinevoorraadmeter die een bijzondere liefde voor het rode gebied aan het ontwikkelen was.
Als na 6 uur en een kwartier de wedstrijden voorbij zijn en alle adminstratie afgewikkeld is kan ik koers naar huis zetten. Nog snel ff tank volgooien bij de familie Shell waar ik overladen met zegeltjes in verschillende kleuren en smaken weer weg kan. Dan valt het me voor het eerst op, er lijkt een nieuwe hobby te zijn. Het is donker, de straatverlichting brandt prima (van dat mooie oranje licht) maar we doen toch maar het groot-licht aan. Knipperen met mistachterlicht heeft geen effect.
Zondagmiddag voor de volgende wedstrijdserie weer naar Groningen voor nog een keer dik 6 uur zitten kom ik op de N33 achter een Niksan Terrano II. De bestuurder heeft het kennelijk ergens erg druk mee want hij blijft half op invoegstrook en half op de N-weg hangen. Ook blijkt het gaspedaal in zijn vervoersmiddel kennelijk op een onlogische plek te zijn verborgen want er zit geen versnelling in. Na 800 meter komt de N33 uit op de A28 alwaar de snelheid 120 is. Als je daar met ongeveer 80 op aankomt en je ziet naast je een joekel van een bietenwagen (oooo wat klinken die trekkers lekker zeg...) dan wordt het toch even meer inhouden en goed 'spiegelen' om een gaatje te vinden. Gaatje gevonden, snel de snelweg op en kijken wat de Terrano II nu weer binnen heeft laten dringen. Een persoon dat (nee, geen fout in aanwijzend voornaamwoord) ik alleen maar kan omschrijven als 'type telefoonverkoper-want-ik-had-het-kapsel-er-toch-al-voor). Je kent ze wel, mislukt in alles, zelfs als ECI-verkoper op straat maar altijd welkom om mobieltjes te slijten. Verkeerde overhemd, net iets te zonnebankbruin en drukdoen in een lege zaak.
Ook de Terrano had de koplampen weer op standje 'Eelde' staan (alternatieven: Schiphol, Zestienhoven, Maastricht-Aachen etc.).
Op de terugweg, na 5 uur en drie kwartier waren er weer een hoop die met groot licht over de snelweg vlogen. Het gekke was dat een Golfje dat met zeer grote haast op me afkwam (en daarna remmetjes mocht testen omdat ik toch niet aan de kant ging...) niet wild ging seinen.

Reitse

gisteren was het toch een aparte dag.
Het gebeurt je toch niet dagelijks dat een hond die je 13 jaar in lief en leed bijgestaan heeft een levensbeëindigende spuit toegediend krijgt. Het kon niet anders meer, het arme beest kon de ontlasting niet meer ophouden of op momenten ook niet kwijtraken, liep steeds slechter etc. etc. In de ochtend de dierenarts gebeld, 's middags werd de spuit gegeven.
Beest was gelukkig heel snel weg.
Groot gat in de tuin gegraven waar ze netjes ingelegd is en daarna naar het tuincentrum, op de plek moesten wel struiken komen.
Op het moment dat we wegrijden breekt de hemel open en komt er een prachtige zon tevoorschijn, op de terugweg is er een schitterende zonsondergang. Nu ben ik niet gelovig aangelegd op de wijze die in Nederland gebruikelijk is met kerken enzo, maar de hond was wel op haar definitieve plek aangekomen en groette voor de laatste maal. Mooi.
's Avonds had ik jurycursus en mocht door dichte mist rijden. Mistlampjes mochten aan (zicht was echt minder dan 50 meter) en toch vond een bestuurder van een V70N het nodig om kortstondig op 3 meter afstand van me te gaan rijden. Misschien op zoek naar forumsticker ofzo?
Op de terugweg was de mist nog dichter en was ik helemaal gelukkig met de mistlampjes, kon tenminste zien waar de weg stopte en de berm aanving. Op een binnenweg met een hele leuke S-bocht stonden wat remsporen die acuut bij de sloot stopten om aan te geven dat een fout in een klein hoekje zit, bermen vrij weinig remvertraging bieden en een sloot best diep kan zijn....

Reitse

Soms heb je van die avonden...
Op de heenweg naar Groningen bleek een weg afgesloten te zijn, opnieuw klinkers erin. Kortste omweg genomen, vooral veel hobbels en bobbels en overstekende kinderen.
Op de A28 een groot bord dat de N34 afgesloten is ivm ongeval (Vrachtwagenchauffeur had zitten lezen ipv naar de weg kijken en was via zeer brede berm de sloot ingegaan. De beste man had chemicaliën voor een drukkerij bij zich maar dat was kennelijk niet bekend, allemaal mannetjes in gele pakken erbij). Korte training in Groningen afgewerkt, allemaal prima en ik denk "geen wedstrijd vanavond, vroeg naar huis."
Bijna goed, de N7 (Ring Groningen Zuid) stond nogal vol met meer mensen die een vergelijkbaar idee hadden. Op zich niet zo erg, maar ze moesten allemaal "mijn kant" op. Duurde verdorie bijna een kwartier voordat ik van afslag Helpman bij de A28 stond.
Op het laatste moment gooit een knooier nog z'n VW Sharan ervoor zodat hij 3 seconden sneller wegkan.
Eenmaal op de snelweg 120 op de klok, oprit Groningen Zuid. Een #$#$%$%^in een grijze station komt met 75 de snelweg op en gaat acuut op de linkerbaan rijden. Waar ondergetypende met ~120 aan komt jakkeren.
Kort gesteld, de standaard Volvo-remmen zijn daar wél op berekend al had ik niet heel veel ruimte meer over (eigen fout, had harder moeten trappen). Zowel mijn nieuwe voorligger als ikzelf weten nu heel zeker dat mijn grootlicht het goed doet.
En dan ga je uit macht der gewoonte op de vaste afslag van de snelweg af, blijk je weer vast te lopen in de afgesloten weg...

Reitse

Na anderhalve week stevig verkouden te zijn geweest vingen vandaag de lessen weer aan. Na 2 uur bijgepraat te zijn over de wonderen van de sportpsychologie ga ik terug met de bus en zie bij de grote markt een mooie rooie sedan GLT (DT-DS-XX) rijden.
In mijn eigen auto terug naar huis kom ik halverwege een bekende 440 tegen, moeders bij de weg. Seinen dat ik moet stoppen. Gezellig de weg blokkerend wordt melding gedaan dat het slecht gaat met oma en weg is de 440.
Halverwege de middag komt het bericht dat oma vredig is ingeslapen.
Het was niet geheel onverwacht maar toch staat heel even je wereld stil...

Reitse

Dank aan allen voor de teken van medeleven.

Van oma is gisteren met een mooie, warme en waardige ceremonie in Arnhem afscheid genomen.

Reitse

Vanmorgen in alle vroegte naar Groningen, schaatswedstrijdje.
Temperatuur rond het vriespunt maar buiten de klinkers was het niet glad. Lekker doortuffen naar Groningen, wordt het bij Yde-De Punt ineens druk. De N34 loopt daar leeg op de A28. Invoeg/Uitvoegstrook is altijd ellende. Rechterbaan gaat dan ook niet zo hard meer maar de linkerbaan leek aardig ruim te zijn.
Leek inderdaad, het reed er wel door maar niet zo hard meer.... En als je voorliggers je dan ff waarschuwen met alarmlichten ofzo.. Maar nee, mevrouw in haard F. Ka vond dat allemaal niet nodig waarna ik proefondervindelijk uit kon testen dat
a: zomerbanden bij lage temperaturen nog aardig grip bieden
b: mijn remmen het niet onaardig doen
c: een gordel best strak kan zitten
d: een rugtas van de voorstoel kan vliegen...
Zelf was ik net zo fout door te laat op te merken dat de snelheid er wat uit was.
Terug had ik nog even het genoegen om een vol optrekkende FH12 met zware last naast me te hebben, álles trilt dan en dat geluid.....

Reitse

Het schaatsseizoen is sinds gisteren weer echt voorbij (hier en daar druppelen nog wat wedstrijden na maar het echte werk is klaar).
Tijd om de auto es uit te mesten.
CD-hoesjes die overal vandaan komen, veel parkeerkaartjes en een hoop bladeren/takjes die zich sinds oktober in de auto hebben verzameld.
En toen de buitenkant... Die was sinds november niet meer schoongemaakt en dat kon je ook wel zien.. De modderkluiten in de kieren van de achterbumper en verder vooral veel zwarte aanslag van alle pekeltroep die op de weg beland is...
3 uur verder en het rode monster is weer echt rood en nog meer glimmend.
Je kan zeggen wat je wil maar de Carnauba-was heeft het goed volgehouden vanaf november. In de regen afgelopen zaterdag parelde het nog steeds een beetje :D
Het beest kan er uiterlijk weer tegenaan. Morgen met de pootjes in de lucht, kijken welke remklauw dwarsligt en waar er olie wegloopt...

Reitse

De achterkant moet opnieuw de lucht in.
Bij de eerste inspectie leek het nogal of de remklauw muurvast zat, maar de pedaalindrukpersoon bleek niet geheel zeker over welk pedaal ingetrapt werd...
Moet dus even opnieuw en dan zeker weten dat rempedaal ingedrukt wordt.

Vandaag de voorkant in de lucht gezet.
Want ergens verdwijnt er olie, maar waar...
Bij de krukas, aan de distributiezijde. Verder niet heel erg heftig want alles drooggemaakt en na 5 uur was het nog steeds droog. Kennelijk wordt het er alleen met draaiende motor uitgedrukt.
Wat nog moest was het verversen van de olie. Makkie... of toch niet.
De carterplug zit nogal vast en lijkt niet echt van zins om los te gaan.. Da's niet zo handig. Om er beter bij te komen dacht ik "wiel eraf". Leuk maar niet mogelijk. De mensen van Profile hebben de wielen met een luchtsleutel vastgezet. En wel zo onmeunig vast dat het niet echt meer los wil laten... Heren bedankt weer! Volgende keer maar op de opdrachtbon vermelden het maximale aantal Nm niet overschreden mag worden en dat ik dat ga nameten.
Maar even nachtje slapen over oplossing van de vastzittende moeren...

Reitse

Na een dagje bomen plat leggen en in mootjes zagen (waarbij de kettingvangbeveiliging van de motorzaag tot twee keer toe z'n werk moest doen) nog even onder de auto gekropen.
Een carterplug mag dan nog wel van Volvo zijn, van mij winnen doet ie zeker niet... En o wonder, met enige overtuigingskracht (en een hamer) ging de plug nu wel netjes los. Klein beetje olie over de handen maar dat was het dan ook, de rest keurig in het babybadje. Oliefilter los en klaar.
Nieuwe olie er weer in (Kroon Emperol 10W40 synthetisch) en we kunnen weer los!
Naja, bijna. Nog een keer goed naar de achterremmen kijken.

Reitse

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en opnieuw naar de remmen gekeken. Achterwiel eraf, remblokken naar buiten drukken en rempedaal in laten trappen. Remblokjes gaan weer keurig tezamen naar binnen. Je kan het mij allemaal doen, maar dat is de kerntaak van een remklauw, dat doet die goed dus lijkt het mij toch wel dat de remklauw goed is. Gaan we door. Remblokje eruit en kijken of die nog een beetje op de schijf aan wil sluiten. Nee dus....
Remblokje zelf wel vlak? Even tegen rechte tegel aan, ja, blokje zelf is wel vlak.
Remschijf zal dan wel krom zijn.
Dealer gebeld, schijven op voorraad. Meteen opgehaald en en gemonteerd. Geen lastig klusje (remblokken kunnen gewoon blijven zitten als je ze maar goed naar buiten drukt). Proefritje maken en het is weer heerlijk rustig. Geen getril en bijkomende geluiden meer. Even rustig inremmen en dan is dat probleem (hopelijk) echt voorbij.
Wat we overhouden is een minimale lekkage aan de distributiezijde van enige olie en het zo langzamerhand aan vervanging toezijn van de schokdempers... het houdt ook nooit op ;)

Reitse

Vandaag weer es dagje met de roffel de weg op. Er stonden nog wat meubels in flat van oma die er nog uit moesten. Oftewel aanhanger mee. Snel een Bak Gepakt ;) en met 80-90 op de klok richting Arnhem e.o.  Op de heenweg lekker in de slipstream van trucks gezeten, goed voor het verbruik! ;D
Alle troep netjes ingeladen en weer koers naar het mooie noorden gezet.
Op de A12 worden we ingehaald door een zilvergrijze bmw station... Kenteken BM W ###...
Op de A50 komt er een groep Duitsers langsvliegen, waarvan 1 met kenteken DU F ### ... op een M-B CLK ;D
Bij Hoogeveen nog even gezwaaid naar een minikettingbotsing van een groepje mensen met fietsendragers (precies voor die mooie doordraaier richting Groningen...
Wel weer wennen als de kar er achter weg is, die huif geeft nogal wat luchtweerstand, als je dan zonder kar weggaat gaat het ineens weer gemakkelijk! :D

Reitse

Sommigen zullen het wel weten, mijn woonplaats is wat je noemt landelijk gelegen. Veel smalle weggetjes die zeker in deze tijd van het jaar bijna niet meer van berm te onderscheiden zijn door alle modder die door de agrarische helden op de weg wordt achtergelaten.
Vanmiddag ff een duurloopje van iets van 13 km gedaan. In het begin zie ik vlak achter Grolloo (welbekend van Cuby en Blizzards) een trekker met kieper aan de kant gaan voor donkere auto. Erg netjes. Auto komt dichterbij en blijkt door Volvo gefabriceerd. Wat opvalt is de xenon-verlichting. Die zie je niet zo vaak. Goed kijken weer... mooi randje rond de grille en de auto komt wel erg vlot mijn kant op. Zou het.... Ja dus. Er zit een R in de grille. Zwarte V70 R AWD met Atacama-leer. En dat op een modderweggetje. Dát verwacht je niet. Ff aardig hand opgestoken waarna de bestuurder ff beetje gas bijgaf wat bij het doorschakelen wat mooi geplof in de uitlaat gaf ;D

Reitse

Vrij logisch, je gaat schaatsen natuurlijk :D
De nederlandse schaatstempel heeft er weer een superstrak ijsvloertje ingekregen met knoeterhard maar vooral beresnel ijs. En de temperatuur is daar een stuk beter dan het subtropische waardeloze weer wat we nu buiten hebben. Was het maar weer winter..... -10, krabben en dan lekker in je Volvo stappen met de zekerheid dat het monster in één keer aanslaat.
Zowel op de heenweg als terugweg weer genoten van het niet hebben van airco. Voorramen beide half naar beneden, dakraam helemaal opengezet. Alle heerlijke geuren van zowel versgemaaid als gedroogd gras drongen de auto in, samen met het gekwetter van allemaal vogels die het ook allemaal geweldig vonden. En dat ondersteund met de OST van "the Peacemaker". Mooi hoor. Nee, voor mij geen airco, stinken, duur (onderhoud als benzine) en voor je het weet zit je weer verkouden te wezen door allemaal bacillen en andere troep die zich erin verzameld. Leve ARKO!! ;D

Reitse

Vandaag nog een keer gaan schaatsen. Evenveel lol (en foto's online ;)) maar het spannendste gebeurde voordat ik bij Thialf aankwam.
Vanaf de A32 bij Heerenveen duik ik afrit Noord af, voor me een vrachtwagen met vloeistof. Ik kijk ernaar en denk nog, die gaat wel hard... Op dat moment realiseert de chauffeur zich dat kennelijk ook en gaat vol in de ankers. En dat rookt... hard! Lokale blauwe mistbank en ja, het was warm dus dak en zijramen op 10 en radio open en de stank kwam vol binnen! Onmeunig is nog understatement voor die geur...

Reitse

Vanavond, tentamen biopsychologie. Ging redelijk maar naar mijn smaak teveel vragen over stofjes met onmogelijke namen en te weinig over interessante zaken. Hoe dan ook, ff na staan praten en daarna fluks naar huis. Op de ring in groningen zie ik in een schaduwplekje een vogel landen. Ik denk nog, da's geen handige plek. Achter me ook een aantal auto's. En ik trek op tot 70 per uur en het beest blijft netjes op de plek staan. Niet zo verstandig, want ik heb geen sticker achterop die zegt dat ik voor dieren rem, en dan doe ik dat ook niet. Zeker niet als er een aantal andere stukken blik achter mijn blik met welgevormd brok aluminium in het vooronder rijden. Kort verhaal lang maken, beest verdwijnt uit het zicht, het blijft nog ongeveer een seconde stil waarna een bijzonder doffe bonk onder de auto klinkt en ik in de spiegel een duif over de weg zie stuiteren in een grote wolk veren. Was ook geen eerlijke strijd, 1345 kg metaal tegen een kilo of 3-5 botjes en wat vlees en vet...