Observaties

Gestart door Reitse, 02-04-2004 15:15:54

Vorige topic - Volgende topic

Reitse

Paar dagen geleden in Assen, twee rijstroken worden na een stoplicht 1. Omgekeerde versie dan men gewend is, de linkerstrook loopt door, de rechterstrook stopt (afslag TT-circuit). Ik zit links, schuin voor me zit op de rechterstrook een auto die ook graag links wil. Laat die auto er rustig tussen en wat gebeurt er ??? De automobilist(e) gaat me bedanken! Erg aardig natuurlijk maar is het niet gewoon om iemand die er tussen wil er gewoon tussen te laten? Of was het iemand uit het westen die gewend is dat ruimte alleen in uitzonderingsgevallen gegeven wordt.

Afgelopen zondag, ringweg Groningen. Na 4 mijl hardlopen en daarna ff uitschaatsen ga ik naar huis en kom onderweg een flitspaal tegen. Ding staat op de andere rijbaan en kan mij dus niet flitsen maar wie langsrijdt loopt wel die kans. Deze avond echter is iedereen de klos, camera had het iets te druk en pakt werkelijk iedereen die langsrijdt. Een stroboscoop had er op herhalingscursus gekund! Resultaat was dat veel mensen in paniek in de remmen gingen om niet geflitst te worden (wat dus niets hielp). Volgende dag stond in de krant dat alleen de mensen die de snelheid overtreden hadden een bon kregen.

Gisteravond komt moeders thuis, beetje gestresste blik in de ogen. Ze was een nieuwe ford siesta tegengekomen met bejaarde bestuurder (ongeveer 80) achter het stuur. De man had het kennelijk moeilijk met de laagstaande zon want hij kwam op de verkeerde weghelft terecht (en de wegen hier zijn niet overmatig breed...). Resultaat is twee gesneuvelde zijspiegels. Maar meneer de bejaarde stopte dus niet. Moeders in ongekende bui draait om en gaat in de achtervolging. Denk niet direct in 'Dukes of Hazzard-termen' maar er werden wel optische en akoustische signalen gebruikt. Ze krijgt het ook voor elkaar om de haar 440 voor de siesta te zetten en de alles stil te zetten. Meneer de bejaarde had dit al eerder meegemaakt en stopte er niet meer voor... Als dat de mentaliteit van de ouderen van nu is, is het echt geen wonder dat de jeugd van tegenwoordig............

Reitse

Ochtendje proefrijden :)

Meneer Broekhuis had deze regenachtige ochtend uitgezocht om een heel arsenaal aan Volvo's klaar te zetten voor wie maar wilde komen kijken en rijden.
Stond uiteraard als één van de eersten op het stoepje. Nadat er een kopie van het rijbewijs gemaakt is krijg ik de sleutel mee van een mooie XC70. Ingestapt blijkt het een automatische D5 te zijn. Trekken als een beest maar de automaat overtuigd niet echt. Het voelt alsof de koppelomvormer constant aan het slippen is, bedenktijd is ook lang.  Verder heeft de XC70 ook behoorlijke dode hoeken. Na 20 minuten auto weer teruggebracht. Heel mooi maar mijn verwachtingen qua rijbeleving lagen hoger.
Volgende auto, een S60. Weer een D5 en weer een automaat. Schakelverhaal hoef ik niet te herhalen maar de S60 valt me echt tegen in interieurruimte. Ook zit de B-stijl me danig in de weg bij het omkijken. Autootje voor kleine kereltjes dus ;)
Stap drie, toch maar eens in het rijdende hondenhok gesprongen, een XC90 met V8 blok. En wéér een automaat... Je hebt mooi uitzicht in zo'n hoog ding maar je merkt niks meer van het rijgedrag van de auto. Het voelt allemaal heel doods aan. Ook de V8 die je wel lekker hoort grommen voel je niet echt geweldig trekken. Kan door de automaat komen maar misschien ook wel door het hoge eigen gewicht van de XC90 en de AWD. Ben niet overtuigd (was ik ook al niet trouwens). Interieur is ook niet mijn smaak, radio die bijna plat ligt.
Tot slot een V70 Ocean Race D5 met handbak. Voor mij de absolute winnaar van de dag!! Kan een goeie zitpositie vinden, de D5 doet precies wat ik wil, lekker zuinig rijden op de snelweg maar wel vermogen leveren voor korte tussensprintjes.

Als ik het geld zou hebben zou er nu een bestelling voor een V70 D5 gedaan zijn.

Maar het leukste vond ik nog toen ik terugstapte in m'n eigen roffeltje. Heel gek veel anders voelde die niet aan, wat meer geruis van de banden in het interieur maar voor de rest... ;D