Welke afzuigkap heb jij, welke kan je aanraden.

Gestart door -D©©©L-, 15-12-2010 18:24:50

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

daytonawim

Daf46

Citaat van: Vulk op 15-12-2010 19:13:51
Vanboven wordt er lucht afgezogen. Tegelijkertijd wordt er onderaan lucht geblazen die dan gelijk terug afgezogen wordt (samen met de dampen van het koken).

Zodoende trek je geen verwarmde lucht (via de verwarming) uit de keuken.
een recirculatie dampkap heet dat toch (want waar komt anders die ingelazen lucht vandaan, als je hem vanbuiten haalt is die netzogoed koud, tenzij je met een warmtewisselaar werkt)

-D©©©L-

Citaat van: elmarconi op 15-12-2010 20:30:31
Citaat van: -D©©©L- op 15-12-2010 18:24:50
tips ?

Gebruik een grote afzuigleiding. 150 mm of groter als het past. Daar zit een belangrijke verliesfactor.

Een lelijke diepe kap werkt beter dan een hippe platte. Kwestie van basic aerodynamica.

Leuk leesvoer: http://www.degrotekeukengids.be/nl/elektro-dampkappen-begrippen-vermogen.php

Ik heb al gaten geboord van 200 mm tot aan de zolder. Daarin moet dan 160 of 180 mm spiralopijp met gladde bochten (2 x 45 graden) het idee is om een goede buisventilator op het dak te zetten.
Er komt ook meteen een Wtw unit in de woning, het idee is dat stand 1 super laag is (toerental afstelbaar) en de afzuigkap pas op stand 2 en 3 kan als er een roostertje in de keuken openstaat. Uiteraard gaat de Wtw niet afzuigen in de buurt van het kok gebeuren, dan zit ie binnen de kortste keren vol met zooi.
Het idee van een luchtgordijn zoals Itho dat doet is idd ook wel gaaf. Al snap ik nog niet zo goed hoe Vulk dat bedoeld met inblazen voor de afzuigkap.

Iemand een idee wat een professionele kap van 2 meter breed kost ? En welk type filter is het meest handig ?

reneetje

Je huis goed isoleren(HR++ /spouwmuurisolatie) icm ventilatieroosters en een goede hr ketel plaatsen is een vele malen betere manier van energie besparen dan een wtw unit, naast de hoge kosten die het met zich mee brengt(je bent toch zo een 2 mille verder) moet je ook nog wel plek hebben voor zo'n bakbeest, ook moeten ze elk jaar onderhoud hebben wat ook geld kost ,

WTW aanleggen in een bestaande woning is meestal niet haalbaar. Je moet ten eerste je woning bijna luchtdicht krijgen, in bestaande woningen lukt dat niet of je moet de hele gevels eruit slopen. Daarnaast moet je toevoer realiseren in je woonkamer + slaapkamer, anders worden die niet geventileerd. Het kanaal moet vaak 125 of zelfs 150mm zijn, dus succes.

Een gemotoriseerde afzuigkap kan bdw niet in een woning met WTW, dan raakt ie in onbalans.

_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

-D©©©L-

Goede isolatie zit er inmiddels al in, niet eenvoudig in bestaande bouw (1979). De hr ketel lijkt me tegenwoordig standaard (kan je eigenlijk nog een vr ketel kopen ?!) En het onderhoud van een wtw unit is echt niet meer dan een paar keer per jaar de filters wisselen en een stofzuiger door de unit en de ventielen. Kanalen zijn langdurig schoon te houden met een fijnstof filter.

Ik gebruik het StorkAir Comfotube systeem. Niet het goedkoopste maar wel het makkelijkst toe te passen in bestaande bouw.
Plaats voor de wtw unit is geen issue, plek zat op zolder naast de ketel. Qua luchtdichtheid heb je zeker een punt, al vraag ik me nog steeds af waarom dat vaak een enorm issue gemaakt wordt. Een gebalanceerd systeem heeft immers geen over of onderdruk in de woning.  Idem voor verstoringen van het systeem, soms lijkt het haast dat de hele handel defect zou raken door een verstoring van de balans. Hoe werkt dat dan met het openen van deuren of een centraal stofzuig systeem ?

R o b

WTW of geen WTW, het koken gaat bij mij direct naar buiten. Pelgrim afzuigkappie:
Bij meer vragen pb maar ff.

reneetje

Citaat van: -D©©©L- op 16-12-2010 09:34:42
Goede isolatie zit er inmiddels al in, niet eenvoudig in bestaande bouw (1979). De hr ketel lijkt me tegenwoordig standaard (kan je eigenlijk nog een vr ketel kopen ?!) En het onderhoud van een wtw unit is echt niet meer dan een paar keer per jaar de filters wisselen en een stofzuiger door de unit en de ventielen. Kanalen zijn langdurig schoon te houden met een fijnstof filter.

Ik gebruik het StorkAir Comfotube systeem. Niet het goedkoopste maar wel het makkelijkst toe te passen in bestaande bouw.
Plaats voor de wtw unit is geen issue, plek zat op zolder naast de ketel. Qua luchtdichtheid heb je zeker een punt, al vraag ik me nog steeds af waarom dat vaak een enorm issue gemaakt wordt. Een gebalanceerd systeem heeft immers geen over of onderdruk in de woning.  Idem voor verstoringen van het systeem, soms lijkt het haast dat de hele handel defect zou raken door een verstoring van de balans. Hoe werkt dat dan met het openen van deuren of een centraal stofzuig systeem ?

Openen van (binnen)deuren maakt niet uit , de "schil" van de woning moet "dicht" zijn. Een centraal stofzuiger systeem is een gesloten circuit , wat alleen zuigt als je een slang inplugt, oftewel verwaarloosbaar op een 24/7 systeem.

In een nieuwbouw woning wil ik er niks van zeggen, maar in bestaande bouw is het water naar de zee dragen....Buiten de ellende/werk die het met zich mee brengt met het instaleren.
De kosten verdien je nooit terug , je woning wordt niet behaagelijker , wat wel het geval is bij isolatie(dak, vloer, spouw en glas)

Besparen op je stook kosten is 1 , maar een behaaglijk klimaat in je woning (dus niet van die grote temperatuur verschillen) is belangrijker.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)