Olie die traag in de carter zakt (oliepeilen)

Gestart door zeepoog, 21-12-2010 09:30:57

Vorige topic - Volgende topic

zeepoog

Hallo vriendjes! Ik heb 'n gekke vraag. Oliepeilen: auto staat vlak en een kwartier nadat ik de motor heb uitgezet zou ik moeten kunnen peilen. Met geluk raakt de olie dan net de peilstok. Help! Maar niet heus. Pas als de auto een dag heeft stilgestaan staat ie keurig tussen kwart en helft op de peilstok. Heb ik trage olie, tijd voor verversing? Is dit normaal? Word ik er blij van?

Ludo

Kan normaal zijn, de beste methode om te controleren is na een nacht stilstand, voor vertrek.

FGG

Citaat van: Ludo op 21-12-2010 09:32:57
Kan normaal zijn, de beste methode om te controleren is na een nacht stilstand, voor vertrek.

Als je niet vertrekt is 't niet handig?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

thuur

Citaat van: FGG op 21-12-2010 10:18:01

Alleen na een nacht stilstand.

Gr ::)

FGG

Citaat van: thuur op 21-12-2010 10:22:55
Citaat van: FGG op 21-12-2010 10:18:01

Alleen na een nacht stilstand.

;D

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Ludo

Als je niet (meer) vertrekt, hoef je ook niet te peilen.  :P

zeepoog

Ja, nou als het normaal is, heb ik niets gezegd. Maar omdat er zoveel mensen zijn die zeggen: 'laat 'm een kwartiertje op vlakke ondergrond staan en peilen maar', dat riedeltje gaat hier zeker niet op...

*JL*

Typisch volvo 850 ik heb nog geen andere auto meegemaakt waar het zolang duurde voordat de olie was gezakt.

Ludo

Citaat van: zeepoog op 21-12-2010 15:51:57
omdat er zoveel mensen zijn die zeggen: 'laat 'm een kwartiertje op vlakke ondergrond staan en peilen maar',

Wellicht hebben diezelfde mensen dan nog nooit gezien, dat na een nacht stilstaan, en zónder bijvullen, er méér olie op de peilstok staat, dan na een kwartiertje.  :eusa_shhh:  :D

Ronald21

)()()sT

Citaat van: *JL* op 21-12-2010 15:53:53
Typisch volvo 850 ik heb nog geen andere auto meegemaakt waar het zolang duurde voordat de olie was gezakt.

Typisch Volvo of niet, met een beetje nadenken kun je al bedenken dat na een langere tijd pas alle kleverige olie naar beneden is gezakt en je dus een betrouwbaarder nivo kan aflezen ;) :o :D

Ronald21

olie,  't is geen stroop , zeker niet bij de hoge olie temperaturen
je doet toch ook geen dag om je olie te wisselen

arjen850

Geert-Jan

Citaat van: Ronald21 op 27-12-2010 13:14:42
olie,  't is geen stroop , zeker niet bij de hoge olie temperaturen
je doet toch ook geen dag om je olie te wisselen
Als de aftapplug meewerkt niet nee  :eusa_whistle: ;D

Volvo850Club lidnr.0504409

Lampje

Mijn beun-garage heeft het al 2 x geflikt om er tegen alle waarschuwingen in, fors olie bij te vullen.

En fors is 1.5 liter boven vol. 'Ze zien niks' ;D

Ik blijf ze maar zeggen dat ik het liefst zelf in de gaten houd omdat ik rond E of net daar boven rijd.