Dashboard verlichting werkt 1 seconden

Gestart door 850Rulez, 23-12-2010 13:43:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

850Rulez

Hoi Allemaal,

Na alles gelezen te hebben sta ik toch voor een ontzettend groot raadsel met mijn Volvo 850 2.0i uit 1995.
Mijn Dashboard verlichting is ermee opgehouden. Althans de verlichting achter de klokken. Alle controle lampen doen het wel gewoon.
Tijdens het starten (met name koude motor) start de verlichting 1 sec...en valt daarna direct weg. Ik krijg ze na opnieuw starten ook niet meer terug aan.
Ik heb de volgende zaken gedaan:
1. Zekeringen nagekeken
2. Dashboard verlichting vervangen
3. Dimmer eruit gehaald
4. Stelschroefje nagekeken.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen?

Alvast bedankt

thuur

Dus de verlichting van de schakelaars en radio werkt wel?


Gr ???

850Rulez

Radio werkt wel, alleen de knoppen van de  klimaatregeling niet, asbak niet, etc

thuur

En de verlichting van de overige schakelaars: achterruitverwarming, open dak, antenne down, standkachel, alarmlicht, mistlichten, stoelverwarming?

Dimt de verlichting van de radio als je het licht aanzet?


Gr :eusa_think:

850Rulez

Citaat van: thuur op 23-12-2010 13:49:58
En de verlichting van de overige schakelaars: achterruitverwarming, open dak, antenne down, standkachel, alarmlicht, mistlichten, stoelverwarming?

Dimt de verlichting van de radio als je het licht aanzet?


Gr :eusa_think:

Er gebeurt niks met de radio. (Ik heb geen ingebouwde radio). De verlichting de richtingaanwijzers op me dashboard doen het wel incl. alle indicatie lampjes. Alle schakelaars laten verder ook netjes het licht zien.
Ik heb wel een ander vreemd symptoom ontdekt. Toen ik de dimmer eraf had gehaald en hem er weer op deed. Deed het dashboard verlichting het weer 1 sec en weg was het. Maakt niet uit of de dimmer er weer opklik of eraf haal er is geen verlichting.
Kan de aansluiting vd dimmer dwars liggen?  ??? ???

BBS

Controleer de dimmer eens op sluiting. heb ik ook eens een keer gehad, viel de verlichting van de klokkenwinkel uit.
Bleek dat in de dimmer, de draadjes van het lampje sluiting maakten  en daardoor de klokkenwinkel in het donker zette.

De dimmer kun je heel voorzichtig met een mesje loshalen....
Volvoloos....

thuur

Misschien is de dimmer inderdaad defect. Tenslotte is dat het enige punt waar je iets van verandering ziet..


Gr ;)

mehn

Je moet onderscheid maken tussen de controlelampjes (olie, accu, knipperlichten) en de dashboardverlichting (verlichting van de meters en in de schakelaars).
De dashboardverlichting kun je dimmen met de dimmer, de controlelampjes natuurlijk niet.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

850Rulez

Citaat van: BBS op 23-12-2010 15:05:43
Controleer de dimmer eens op sluiting. heb ik ook eens een keer gehad, viel de verlichting van de klokkenwinkel uit.
Bleek dat in de dimmer, de draadjes van het lampje sluiting maakten  en daardoor de klokkenwinkel in het donker zette.

De dimmer kun je heel voorzichtig met een mesje loshalen....

Okee, bedoel je hiermee dat ik de dimmer ook even uit elkaar moet halen?
Want als ik de dimmer eraf haal en er weer op zet, gebeurt er niks (geen verandering) Alleen die ene keer dan.

Dit is heel erg vreemd, maar ik verwacht dat het de dimmer is.

Hartelijk dank voor al jullie reactie. In 1 woord fantastisch.

BBS

Ja de dimmer kun je uit het dashboard halen en dan de stekker losmaken.
Dan kun je aan de onderzijde van de dimmer door middel van 2 (keuken)mesjes de binnen zijde losmaken van de buitenzijde.
Het binnenwerk even goed bekijken of je daar geen 2 kleine draadjes tegen elkaar ziet liggen. (bij mij waren het de 2 draadjes van het lampje) Verder kun je met een multimeter de dimmer doormeten of er geen sluiting in zit....
Volvoloos....

850Rulez

Citaat van: BBS op 23-12-2010 15:40:54
Ja de dimmer kun je uit het dashboard halen en dan de stekker losmaken.
Dan kun je aan de onderzijde van de dimmer door middel van 2 (keuken)mesjes de binnen zijde losmaken van de buitenzijde.
Het binnenwerk even goed bekijken of je daar geen 2 kleine draadjes tegen elkaar ziet liggen. (bij mij waren het de 2 draadjes van het lampje) Verder kun je met een multimeter de dimmer doormeten of er geen sluiting in zit....

Fantastisch BBS ik ben erachter!
Het is bij mij niet de draadjes, maar ergens maar de dimmer maakt in het circuit ergens kortsluiting.
Wanneer ik schroevendraaier tegen het printplaatje aan houd springt me dashboard direct aan. Alles deed het weer.  :eusa_clap:
Inmiddels ben ik op zoek naar een nieuwe dimmer.

Ontzettend bedankt allemaal en fijne feest dagen!

BBS

Blij dat je er achter bent wat het is :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Volvoloos....

Svenneh

Ik heb hier ook last van, alleen als ik heeeel voorzichtig het schuifje heen en weer haal (dus van links naar rechts) doe hij het wel op een stand.  Echt heel vaag, zal vanavond ook die stekker eens uit elkaar halen.