Rammelende koppeling: voorbode van overlijden op korte (5K) termijn?

Gestart door llinssen, 23-12-2010 16:29:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

llinssen

Ik heb een auto (1992 GLT 854, 310K) op het oog die eigenlijk door de eigenaar bedoeld was voor de sloop, maar waar ik het nog wel mee proberen. Een 850 gaat immers nooit echt kapot.
De verkoper is heel oprecht in alle mankementen en meldt dat nu (na 2 maanden stilstand) opvalt dat de koppeling harder begint te rammelen. De koppeling is er vier jaar en 60K geleden droog in gezet, zonder bepaalde dingen te vetten. Daardoor rammelt hij volgens verkoper altijd wel wat en als het koud is wordt dit harder. Overigens heeft de koppeling volgens de verkoper nooit een probleem gegeven.

Nu is de prijs niet van het soort dat je op slakken zout gaat leggen, maar ik zou het ook jammer vinden als een rammelende koppeling de voorbode is van een koppeling die binnen 5K het loodje legt.

Wie kan mij met deze gegevens wat verder helpen bij het inschatten van het risico ?

Alvast bedankt voor de hulp.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur


llinssen

Ik rij maar heel weinig km per jaar (de rest gaat met de V70N van mijn vriendin en als ik weer meer km maak, komt de C70 weer van stal). Dus als ik er 5-10K mee kan rijden, ben ik tevreden.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

dennis850estate

Citaat van: llinssen op 23-12-2010 16:29:01
Ik heb een auto (1992 GLT 854, 310K) op het oog die eigenlijk door de eigenaar bedoeld was voor de sloop, maar waar ik het nog wel mee proberen. Een 850 gaat immers nooit echt kapot.
De verkoper is heel oprecht in alle mankementen en meldt dat nu (na 2 maanden stilstand) opvalt dat de koppeling harder begint te rammelen. De koppeling is er vier jaar en 60K geleden droog in gezet, zonder bepaalde dingen te vetten. het druklager mag ook helemaal niet ingevet worden, dus dat is goed. het enige dat je moet invetten is de priseas zodat de plaat niet vast gaat zitten  Daardoor rammelt hij volgens verkoper altijd wel wat en als het koud is wordt dit harder. Overigens heeft de koppeling volgens de verkoper nooit een probleem gegeven.

Nu is de prijs niet van het soort dat je op slakken zout gaat leggen, maar ik zou het ook jammer vinden als een rammelende koppeling de voorbode is van een koppeling die binnen 5K het loodje legt.

Wie kan mij met deze gegevens wat verder helpen bij het inschatten van het risico ? Als het een Sachs of Luk koppeling is dan gaat hij minstens nog 2 ton mee. Weet je zeker dat de koppeling niet ouder is en meer gedraaid heeft?

Alvast bedankt voor de hulp.

Het 'gerammel' kan ook wel je differentieel zijn en niet de koppeling. Dit hoor je vaak in de eerste en tweede versnelling bij lage toerentallen

Als je de volgende punten controleert zal het niet zo'n vaart lopen


  • geen geluid van druklager bij op laten komen pedaal

  • lichte bediening. (kleine teen bijna voldoende)

  • geen vast punt waarbij hij aangrijpt, maar echt een traject
  • pedaal netjes onderin bij begin wegrijden
  • geen trillingen in aandrijflijn tijdens wegrijden
[/list]

llinssen

Dank voor de toelichting!

Citaat van: dennis850estate op 23-12-2010 19:36:07
Het 'gerammel' kan ook wel je differentieel zijn en niet de koppeling. Dit hoor je vaak in de eerste en tweede versnelling bij lage toerentallen

Als je de volgende punten controleert zal het niet zo'n vaart lopen


  • geen geluid van druklager bij op laten komen pedaal

  • lichte bediening. (kleine teen bijna voldoende)

  • geen vast punt waarbij hij aangrijpt, maar echt een traject
  • pedaal netjes onderin bij begin wegrijden
  • geen trillingen in aandrijflijn tijdens wegrijden

Ik neem aan dat een lichte bediening niet goed is, en de afwezigheid van een vast punt ook niet?

Dus:


  • geen geluid van druklager bij op laten komen pedaal = goed

  • lichte bediening. (kleine teen bijna voldoende)= niet goed

  • geen vast punt waarbij hij aangrijpt, maar echt een traject = niet goed
  • pedaal netjes onderin bij begin wegrijden = goed
  • geen trillingen in aandrijflijn tijdens wegrijden = goed

Toch?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

dennis850estate

nee. alle genoemde punten moet in orde zijn

Een slechte koppeling laat zich zwaar bedienen en heeft een 'vast' punt waarbij de auto wegrijdt. Een goede koppeling kun je soepel mee weg rijden zonder al te veel bij na te denken

llinssen

Ah, bedankt voor je uitleg. Ik ga vanmiddag kijken (en waarschijnlijk wel kopen: ik heb er vertrouwen in).
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Mr Rens

Die van mij klakt, trilt en pakt wel eens nukkig op is dat ook zoiets?
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

dennis850estate

Citaat van: Mr Rens op 30-12-2010 12:47:38
Die van mij klakt, trilt en pakt wel eens nukkig op is dat ook zoiets?

Hoeveel rijervaring heeft de koppeling? Trillen en nukkig oppakken is niet goed

Mr Rens

B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm


Mr Rens

B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm