piepen multiriem

Gestart door jacques1967, 25-12-2010 19:28:41

Vorige topic - Volgende topic

jacques1967

De multiriem of eigenlijk de poelie van de stuurbekrachtiging piept naarmate de motor warm wordt. De multiriem zit er ongeveer
4 maand op. Zodra je een klein beetje wd 40 op de poelie spuit is het geluid voor ongeveer 10 minuten weg om in alle hevigheid
terug te keren. De riem zit er netjes recht op en heeft geen beschadigingen oid. Ook werkt de stuurbekrachtiging correct en er zijn geen lekkages..In de auto hoor je het gepiep amper maar buiten de auto.. Mijn vrouw hoort me aankomen rijden ,vertelde ze me.. Iemand nog tips?

volvobug

Monteer de riem eens in de omgekeerde draairichting, baat het niet dan schaadt het niet.

Weet je zeker dat hij piept op de poelie van de stuurpomp? Poelie anders eens goed schoonmaken.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

pwassink

Ik denk dat ik me zou afvragen waarom hij telkens slipt, alle kans dat er iets door die riem wordt aangedreven wat niet
helemaal fris meer is, ergo zwaar lopen, dus slippende riem
(als de rest allemaal nieuw en goed is )  :eusa_shhh:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

jacques1967

De riem slipt niet. Hij maakt een irritant piepend geluid,ongeacht het toerental. Als de riem koud is is hij stil.

vlovlo850

V-riem kost je 2 tientjes. Vervangen en op juiste spanning zetten. Geluid weg ... lag het toch aan de riem. Geluid terug ... verder koekeloeruh, waarbij je in je TS aangeeft dat het de poelie van de stuurbekrachtigingspomp was waar het geluid vandaan komt (daarom kan stuurbekrachtiging wel correct werken en hoef je geen lekkage's aan te treffen overigens, zijn 2 verschillende zaken).

Denk dat wanneer je WD40 o.i.d. spuit op een willekeurige poelie (of op de riem zelf) de riem de rotzooi naar elk draaiend deel brengt en alles stil wordt.

Toerental onafhankelijk ...

Poelie dynamo of spanrolletje ?

stotteraar

Is het niet slecht voor zo'n riem als je er WD40 op knoeit?
Olie op een distributieriem is toch ook niet best?

cas

Kans bestaat ook dat t je pomp zelf is. Die van mij piept met dit koude weer extra erg. Is echt de pomp zelf, ( draaiende gedeelte buitenkant) werkt verder nog gewoon prima. Je zou ook dus n ander pompje kunnen proberen.

De 10 minuten oplossing heb ik ook :-)

Maar 1e en goedkoopste is idd even een andere riem plaatsen. 
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

arjen850

Citaat van: cas op 27-12-2010 11:17:11
Kans bestaat ook dat t je pomp zelf is. Die van mij piept met dit koude weer extra erg. Is echt de pomp zelf, ( draaiende gedeelte buitenkant) werkt verder nog gewoon prima. Je zou ook dus n ander pompje kunnen proberen.

De 10 minuten oplossing heb ik ook :-)

Maar 1e en goedkoopste is idd even een andere riem plaatsen. 

Juist :eusa_clap: Heb er pas nog 1 vervangen van een 850, en das echt niet de eerste.. De stuurpomp kan schreeuwen als een mager speen varken ;D

martinint

Vplgens mij is met deze kou ook de olie in je stuursysteem dikker en moet de pomp harder werken om het rond te pompen.
Daarom kan het verklaarbaar zijn dat je riem sneller piept.

Ik weet nog dat bij de oudere Lancia Gamma de pomp werdt aangedreven door de distributie riem, dat was s'winters vaak kleppen vervangen.

jacques1967

Ben erachter waardoor het lawaai veroorzaakt wordt. Er zit 1 mm speling op de riemspanner. Deze zal dus vervangen moeten gaan worden. Vooralsnog heb ik een metalen plaatje ertussen gezet en geborgen met een trekbandje . Het probleem is hiermee dus tijdelijk verholpen. De spanner kan nog gewoon bewegen dus de multisnaar loopt geen gevaar om bijv eraf te lopen.

Justin-850

BUMP

Hier zocht ik al een tijdje naar, ik heb hetzelfde probleem. Binnenin de auto hoor je hem alleen met radio uit, maar buiten piept het als een malle..... Ik spuit hem ook in met WD40, dan is het misschien een dag of drie weg, daarna is het weer terug.

Ik ga ook eens even kijken of de spanner bij mij nog goed is. Zo niet, dan gaan we die even vervangen :D

Ben in ieder geval blij dat het niets ernstigs is......

Gr. Justin

francois

bij mij piepde de riem ook

vervangen die hap en weg was het geluid  ;D

grfr