Zekering 13 springt steeds door afstandbediening - opgelost - zijknipper nat?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 27-12-2010 13:43:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Beste mensen,

Gisteren deed mijn richtingsaanwijzers het ineens niet meer (zeer asociaal). Zekering 13 gesprongen. (Waarschuwingsknipperlichten, grootlichtsignaal, vergrendeling/alarm, afstandbediening, vergrendeling).  Vandaag even op onderzoek uit. Drie zekeringen erdoor gejast. Bij alarmlichtschakelaar en handel richtingaanwijzer de stekers losgehaald en die dus uitgesloten als bron van de overbelasting/kortsluiting.

Als ik de auto vergrendel met de afstandbediening gaan de zijknippers heel even kort branden en vervolgens springt de zekering met een knalletje. Of de andere gele lampen ook even branden, heb ik nog niet kunnen constateren. Ben nu door de zekeringen heen, ga zo nieuwe halen.  :(

Hoe zoek ik verder kunnen zoeken? Waar zou de oorzaak kunnen zitten? (Hier heb ik natuurlijk al gezocht, maar niets kunnen vinden.)

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

thuur


Ries van de Zilverschuit

Waarschijnlijk heb ik de oorzaak gevonden. De voorknippers en zijknipper losgehaald, zekering erin en opnieuw proberen te auto te sluiten en te openen. Een voor een aangesloten en daar kwam een van de zijknippers als oorzaak boven water. Het plastic rond de aansluiting was nat, dus dat lijkt me de meest waarschijnlijk oorzaak. Richtingaanwijzer en alarmlicht doen het weer, evenals de afstandbediening. Hopelijk was dit de oorzaak, maar je weet het natuurlijk nooit...

De contactenpunten van de zijknippers waren behoorlijk geoxideerd, van beide kanten. Blijkbaar is de binnenkant van de zijschermen regelmatig nat, terwijl het koper van de aansluiting/bedrading gewoon open ligt. Risky dus... 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue