aanjager wil niet meer uit na het vervangen van koolborstels

Gestart door candor, 29-12-2010 17:27:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

candor

Mijn aanjager van de roffel ECC deed het alleen soms nog.
De aanjager verwijderd en daar bleken de koolborstels zo'n beetje versleten. Bij de electroboer nieuwe koolborstels laten zetten. Alles weer gemonteerd en ja hoor hij deed weer.
Alleen op de volle automatische stand ook zonder contact en in stand 0.
Ik heb de alle aangesloten kabels verwijderd, maar alleen bij het verwijderen van de stroomtoevoer op de aanjager zelf stopte het blazen///

Ik heb geen enkel idee wat dit nu kan wezen. De storing kan toch niet in de aanjager zitten. Die doet het namelijk. Als ik de weerstand of relais uitschakel heeft het geen effect.

Wie weet het :o :o

francois


Ronald21


candor

Chips, terwijl die tot het vervangen wel goed deed.
Ik zal hem vervangen. Zijn er veel verschillende type's of passen ze één op één
Zijn de weerstanden eventueel te repareren?

Ronald21


Jasper Boven

Kan ook de thermische beveiliging bij de kachelweerstand zijn. Deze brand door bij een te hoge temperatuur van de kachelweerstand. Na al die jaren komen de solderingen hiervan nog wel eens los. Dat was bij mij het geval. Let wel, als hij door is, hij klapt er niet voor niets uit.
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik niet zeker weet of kachelweerstanden icm ECC hier mee zijn uitgerust.

candor

Waar zit dat ding?  Bij het doormeten van de kachelweerstand werd mij verteld dat deze niet kapot leek??
Ik ben een nerd op electronisch, maar kan verder eigenlijk niets vinden.

candor

De kachelweerstand vervangen, maar zelfde euvel....aanjager blijft op volle stand op zonder contact.
Op OBD krijg ik op B1 helemaal geen melding...dus ook geen 111 of dergelijke??

Wie weet raad? :(

cas

Citaat van: candor op 15-01-2011 15:47:13
De kachelweerstand vervangen, maar zelfde euvel....aanjager blijft op volle stand op zonder contact.
Op OBD krijg ik op B1 helemaal geen melding...dus ook geen 111 of dergelijke??

Wie weet raad? :(

ik zeg, de "vervangende"  weerstand is ook stuk  :P  weerstand is moeilijk door te meten geloof ik...

was het een tweedehandsje?

t blauwe relais misschien? zit links van je weerstand, op een groene houder. 
als je in de buurt van den haag woont, ik heb nog een complete goede setup, op uitzondering van de motor liggen. dan kunnen we stuk voor stuk vervangen. is met een half uur gedaan. ( ralais, weerstand en thermostaat)  ben hele dag wat aan het rommelen thuis op de straat.... 
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

candor

Helaas helemaal in Drenthe en ja ik heb een vervangend relais, uit een goed werkende sloper.
Ik heb het blauwe relais ook vervangen voor een zelfde.

Ik heb geprobeerd op B1 storing te meten, maar op B1 geeft hij helemaal geen reactie. (ook geen 111)
Ook branden op mijn dashboard het lampje van Rec en AC niet meer.

Ik heb de zekeringen bekeken en zie daar geen storing. 

Zit er ergens anders nog een relais o.d. die dit aanstuurd?

cas

iemand in de buurt met een werkende waar je de kachelmotor zelf even kan omruilen testen? zou net zo goed iets fout gegaan kunnen zijn daar bij het vervangen van de borstels....

zat er in de sloper geen goede kachelmotor dan?
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

candor

De kachel is eigenlijk het enige die goed werkt.

candor

Ben alles nog eens nagelopen en alle stekkerverbindingen weer losgehad.
Hierbij de stekkers van de kachelmotor en een stekker die er voor zit verwisseld.......
DAT WAS HET EUVEL......sjongejonge, volgende keer de stekkers toch maar markeren.

Bedankt voor de hulp ;D