Olie/verbruik problemen.

Gestart door nsdnayz, 05-01-2011 12:57:06

Vorige topic - Volgende topic

nsdnayz

Nou het is goed gekomen! Na 3,5 liter olie erin zit hij weer max vol!
Geluid is ook weg.

2 dingen:

- Klopt het dat een volvo 850 geen oliemeter heeft, alleen een oliedrukmeter? En daarom zelf niet aangeeft dat hij te weinig olie heeft, (totdat het te laat is?)
- Ik hoorde jullie wat zeggen over vocht? Moet ik daar nu op letten?

Voortaan elke week olie checken en opschrijven hoeveel dk/L olie hij verbruikt.

Bedankt voor het net optijd redden van mijn auto!

Jack v

3,5L :o dan heb je nog maar 1L overgehad. Heb heb jij mazzel gehad zeg, maar de tijd zal het leren denk ik.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

The Demon

Het bekende verhaal van mensen die denken dat ze olie moeten bijvullen als het lampje gaat branden  :eusa_wall:
Peil gewoon elke week dan heb je ook sneller in de gaten als er ergens een lek onstaan is.

Groet,
The Demon.

Ronald21

er zijn ook olieniveau sensoren voor onze volvo's die o zo lekker werken en aangaan als de peilstok nog halfstok aangeeft

Vulk

Zou eigenlijk niet mogen voorkomen als je je aan de onderhoudsintervallen houdt en de auto geen olie lekt/verbruikt.

cas

Citaat van: Jack v op 07-01-2011 16:58:34
3,5L :o dan heb je nog maar 1L overgehad. Heb heb jij mazzel gehad zeg, maar de tijd zal het leren denk ik.

bij mij ging er 5 in bij de laatste wissel  ;)
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

rpakuypers

Olie en banden checken zou je eigenlijk elke week even moeten doen en als je niet al teveel op pad bent kan dat mooi voor of bij het tanken. Zeker als je op vakantie gaat moet je even een lijstje met aandachtspunten nalopen. Zo'n lijst is hier vast ook wel te vinden en dan moet je niet alleen aan vloeistoffen denken, maar ook aan bijvoorbeeld de bouten waarmee je velgen vastzitten. Je zou niet de eerste zijn die met een wokkel van een kruissleutel zijn kapotte band niet kan vervangen .........................

Groet,
Roger

nsdnayz

Yes :) Enige tijd later, is het geluid ook inderdaad weg. Niet goed opgelet, erg dom. Van geleerd, nu veel meer op letten.
Geluid/tikken is helemaal weg.

Maar nu een ander vraagje, ik heb in de tussentijd zo'n 600km gereden. Ik heb na-het-gebrek-aan-olie-incident-i-am-sorry mijn olie gevuld tot aan maxstreep. nu 600km later zit hij alweer bij de minstreep (inmiddels weer olie bij gedaan).

Nu heb ik wat topics gelezen van olielekkage en verstoppingen in het blok. Wat mij opviel, is dat mijn cilinders erg veel 'zweten' in ieder geval de meest linker.  Kijk even op deze foto: (staat op eigenserver = hoogste kwaliteit)
http://www.dolendwaas.nl/IMG_0256.JPG
Er ligt veel olie op/onder/naast de kop. Is dit normaal? Of vinden jullie dit zweten?
Extra info: 100km geleden hoekje schoongeveegd. Maar nu ligt er alweer zoveel olie!

Ander item. Mijn gebruik ligt bijna gemiddeld op 1 op 6. Kan dit in combinatie met de hoge olieverbruik wat betekenen?
Nee ik rijd niet als een oma, en nee ook niet als een coureur.

Samenvattend heb ik 3 vragen:

1: leidt dit overtollig 'zweten'/koppakking lekkage door hoog olieverbruik? Of moet ik naar verstoppingen in het blok kijken?
2: Heeft het hoge benzine verbruik iets te maken met een eventuele verstopping hoge verbruik olie?
3: Mijn motor start slecht als hij warm is, na veel topics hebben door gelezen vermoed ik dat het relais 103? aangezien de symptomen goed matchen.  Heeft deze 'kapotte' relais iets te maken met een hoog benzineverbruik?

Thx. En geniet even van dit mooie weer :)

mehn

Heb je de zware kap er al eens vanaf gehad? Daar verzamelt zich graag olie die lekt langs de olievuldop.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

nsdnayz

Citaat van: mehn op 08-02-2011 14:42:43
Heb je de zware kap er al eens vanaf gehad? Daar verzamelt zich graag olie die lekt langs de olievuldop.

Welke bedoel je?

http://www.dolendwaas.nl/vulva/welke.jpg

mehn

3

Die waar "VOLVO 20 VALVE" of "VOLVO DOHC" op staat.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

toppertje

jezus wat een bende!
dit valt mi. niet meer onder"zweten",maar onder lekkage.

thuur

Ik vrees dat je nokkenaskkeerring van de inlaatas eruit ligt. Keerringetje kost een tientje, maar je distributieriem moet wel los. Wellicht te combineren?

Als je overal veel olie hebt zal de carterdruk wel te hoog zijn. In dat geval eerst de volledige carterventilatie vervangen/reinigen.

Bijvullen tot meer dan halverwege MIN en MAX heeft geen zin.

Gr 8)

v40pokemon

Citaat van: thuur op 09-02-2011 00:10:16
Ik vrees dat je nokkenaskkeerring van de inlaatas eruit ligt. Keerringetje kost een tientje, maar je distributieriem moet wel los. Wellicht te combineren?

Als je overal veel olie hebt zal de carterdruk wel te hoog zijn. In dat geval eerst de volledige carterventilatie vervangen/reinigen.

Bijvullen tot meer dan halverwege MIN en MAX heeft geen zin.

Gr 8)

Lijkt mij ook. Ik heb bij mijn overdruktoestanden de olie uit de gekste plekke zien komen  ::)