Auto wakker schudden door sportief te rijden

Gestart door zeepoog, 08-01-2011 10:53:16

Vorige topic - Volgende topic

zeepoog

Hoi! Ik vraag me af of ik de enige ben met deze ervaring...Als ik als een oude sok rijd in mijn Volvootje, gedraagt de auto zich als 'n oude sok. (Warmrijden motor, acute realisatie idiote brandstofprijzen, inzittenden om rekening mee te houden)... Als ik na tientalle suffe km's opeens 't gas vol opengooi, lijkt ie wat tam aan te voelen. Volgens mij houdt het motormanagement dan procenten paarden op stal.

Als ik 'm vervolgens expliciet benadruk wat de bedoeling is: GAS, dan komt die realisatie in 't motormanagement alsnog, en worden ook de laatste paarden gemobiliseerd en komt de auto alsnog volwaardig van z'n plaats. (Beste manier om dit te bewerkstelligen: lekker in de toeren laten klimmen, veel plankgas en aandelen Shell kopen).

Ben ik de enige die dit idee heeft, is het bijgeloof, past 't motormanagement zich aan op mijn grillen, en zijn de verschillen goed merkbaar?

)()()sT

Door suf te rijden wordt een auto idd lui.
De vorige 850 van m'n ouders deed de laatste jaren ook niet meer als een rondje om de kerk en was ook aardig tam en lui. Maar de vraag: hoe komt dat? Daar ben ik idd ook wel benieuwd naar  :laugh:

Sven850

Ik rij dan wel geen turbo maar ik heb dat gevoel ook wel eens. Ook lijkt het of de auto soms een mindere dag heeft zeg maar ;D. Maar volgens mij is dat meer voor je gevoel zo, denk niet dat de ecu zich aanpast en minder pk's ter beschikking stelt als je een tijd rustiger hebt gereden.
XC40 T4 Recharge

de boekhouder

Als een auto alleen maar het bekende "rondje om de kerk" rijdt wordt deze van binnen "vies", nooit eens lekker warm gereden.

@ zeepoog: ik zeg ook maar wat  ;D maar is het mogelijk dat er dan eerst wat druk moet worden opgebouwd?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

HanV70

Het motormanagement van onze volvo's past zich duidelijk aan, aan de gevraagde rijstijl / omstandigheden. daardoor komt dit effect naar voren. Een machine kan wel vervuilen,verouderen, slecht afgesteld zijn, maar niet "lui" worden toch.

tom480

Motor rustig warm rijden, en dan is goed los rijden op de snelweg.
- R1200GS -

de boekhouder

Klopt, maar vervuiling zal niet bevordelijk zijn voor de prestaties en het verbruik.
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

tom480

Citaat van: de boekhouder op 08-01-2011 11:32:40
Klopt, maar vervuiling zal niet bevordelijk zijn voor de prestaties en het verbruik.

De auto is goed aan het werk zetten is geen straf hoor ;D
- R1200GS -

)()()sT

Mijn vader rijdt nu dus de XC 2.5T
Ik gebruik deze wagen ook af en toe en rij dan (warm) ook wel eens hele stukken met de automaat in 3 op de snelweg. Lekker even toeren draaien en doortrekken.
In het begin heb je dan ook lokale mistbanken, erna is ie schoongebrand ;D

zeepoog

Ben begin december nog naar Praag geweest met 't volvootje. In Duitsland worden er zaken wel schoongeblazen daarbinnen :-) Ben trouwens sowieso gecharmeerd van stevig invoegen op de snelweg in z'n 3, (bij warme motor natuurlijk) dus echt helemaal tam houd ik 'm niet.

Wout309t

Oeps, ben al weken niet meer boven de 2500 rpm geweest. Volgende tank maar eens een losbrandsessie organiseren......
Ik heb wel de indruk trouwens dat hij in het lagere toerengebied soepeler is dan voorheen...
2011 V70 2.0T R-Design MT

elianmars

Citaat van: Wout309t op 08-01-2011 11:47:37
Oeps, ben al weken niet meer boven de 2500 rpm geweest.

:eusa_eh:

Die van mij komt bijna niet onder de 2500 toeren  :evil:

LPGLE

bekijk de inlaat poorten maar eens van een 850 met een slechte carter ventilatie .

Denk dat deze 20% minder lucht capaciteit kan hebben in de erge gevallen .

Mijn eerste GLE zat in de kop , de ingang van inlaatpoort cilinder 4 en 5 vreselijk veel aangekoekte zwarte roet drap .

Dat komt de luchtstroom( = pk's ) natuurlijk niet ten goede .

Kan je blazen op de snelweg wat je wil maar dat krijg je nooit weg !

Stage 0 juist uitvoeren is dus heel belangrijk .

Wout309t

Citaat van: elianmars op 08-01-2011 12:46:14
Citaat van: Wout309t op 08-01-2011 11:47:37
Oeps, ben al weken niet meer boven de 2500 rpm geweest.

:eusa_eh:

Die van mij komt bijna niet onder de 2500 toeren  :evil:

Begin me ook af te vragen waarom ik eigenlijk een R heb. In een halfjaar tijd nog niet harder dan 135 gereden volgens mij en ruim 1 op 10.
Toch maar eens voor een prius kijken.
2011 V70 2.0T R-Design MT

LPGLE

bannen die "gast"   ;D

moet eigenlijk in het huisreglement komen , als soort toelatings eis , je mag pas op het forum als je meer dan 1:10 vebruikt ;)   ;D