3 plasjes/druppels olie onder 850 T5

Gestart door brndsnly, 11-01-2011 19:00:28

Vorige topic - Volgende topic

brndsnly

Hey Menschen,

Afgelopen zaterdag heb ik mijn 850 T5 uit '96 met 270.000 op zijn tellertje bij een particulier opgehaald die erg open en eerlijk over de auto was.

Nu heb ik inmiddels 300KM afgelegd en naast wat kleine dingetje, een sensortje en een lampje, is er 1 ding wat mij een beetje zorgen baart. De vorige eigenaar gaf aan dat na een enkel duizende KMs hij er een liter olie bij gooit. Das erg normaal voor deze auto, weet ik. Maar nu rook ik gisteren en vandaag na een snelweg ritje een verbrande olie lucht in de auto,... kwam volgens mij door de ventilatie roosters. Nu had hij net olie bij gevuld en had wat gemorst naast het bijvulnippel,... dat heb ik inmiddel drooggedept met WC papier. Toch ben ik voor de zekerheid even onder de auto gaan kijken. Helaas steeds bij het donker. Maar wat ik nu ontdek zijn steeds 3 kleine plasjes of een paar druppels olie (het voelt vettig) onder de motor. Voor zover ik nu kan beoordelen zit het redelijk vooraan. Ik heb nog niet onder de auto gekeken. Maar heb ook het vermoeden dat daar de olie lucht vandaan komt. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Heb de automaat olie gechecked en die lijkt goed. Ook de auto loopt zeker niet zonder olie.

Hopelijk heeft iemand een idee.

Dank jullie wel alvast!!!!!

Groet,

Gideon

animalT5R

De turbo wil nog wel eens een druppel olie vrijgeven,maar de olielucht kan ook heel goed komen van een carterventielatie probleem,doordat er een slang gebroken is oid.
Peilstok rubber is misschien ook een verdachte.
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

)()()sT

Ik heb bv. een kleine lekkage t.p.v. een aansluiting van een oliekoelerslang (of was het nou beide slangen)?
Door de wind zit mijn gehele onderkant van het blok onder de olie, en lijkt het erger als het is.

Wat bij mij wel oliestank opleverde was een lekkende pakking van de olieretour. Dat is een klein buisje dat van de turbo terug naar de cartepan gaat. Zijn twee pakkingen; een papieren en een rubberen ringetje. Kosten geen drol, maar kunnen een hoop oliemeuk opleveren.

reneetje

Tja, wat is enkele duizende km ........ je vult bij na 300 km gereden te hebben schrijf je......

Ruim begrip , maar hoe dan ook , het hoort niet zo ....

Drupjes olie vooraan komen vaak weg bij een lekke keerring bakzijde , eruit geblazen door een dicht carterventilatie, welke vaak te herkennen is aan een verbrande olie lucht...
Een zeer veel voorkomende kwaal bij onze tuin huishiuisjes  :-\

Ik wil je goede humeur niet bederven , maar lees eens het een en ander over deze onderwerpen hier , er zijn km´s over geschreven hier ;)
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

KIM

Beetje bangmakerij hoor...
Je hoeft helemaal niet direct van het ergste uit te gaan.

Het is mij inmiddels opgevallen dat een turbo wat lastiger lekvrij te houden is.
Marco (DCCCCL) heeft al eens in een mooi lijstje opgesomd waar het allemaal kan gaan lekken.

De mijne heeft gelekt bij de oliepomp. En kort geleden op de oliethermostaat tegen het blok. Precies wat Joost zegt; een beetje lekkage en je hebt gelijk een vette onderkant. Dit gebeurt zonder waarneembare daling van het olie peil op de peilstok.

lionart

idd pakking oliepomp kan lek zijn, is dan een paar olie druppels aan de bijrijderskant te hoogte van de vooras.
druppeltje vooraan in het midden kan duiden op lekkage aan de turboslang die naar de radiateur gaat.

etc.etc. :)

Vulk

Herkenbaar probleem. Bij mij is het ook een lijdensweg momenteel, maar we boeken vooruitgang.
Het blijft gespeculeer als je niet onder de auto kan kijken....

brndsnly

Hmmmm,.... ik kan inderdaad pas van,t weekend een beetje onder de auto kijken. Ik ben nu met het donker de deur uit en bij donker pas weer terug. Nu kijk ik met een led lampje effe snel. Het zijn echt steeds 3 druppels of kleine plasjes. De middelste is het grootste. Mijn grote vraag is,... wat het ook is kan ik er gewoon mee door rijden. En stel dat het de bak keerring is, lekt hij dan bak olie of motorolie? En wat kost zo,n geintje? :-)

Vroeger klungelde ik veel zelf maar heb niet zo,n zin om zelf te gaan liggen rommelen.

Dank jullie wel voor de snelle reacties,... top!

KIM

Als je keerring echt lek is, dan loopt er erg veel olie uit kan ik je vertellen. Dan heb je meer dan 3 druppeltjes liggen.

Als de keerring lekt, dan lekt íe motorolie.
Inderdaad, de lekkages aan de oliepomp en de oliethermostaat vind je terug door een vettig subframe aan de rechterzijde.

Afgaande op het feit dat jij de olie ook ruikt, zou ik inderdaad de olieretour van de turbo wel verdenken. Die zit ook middenonder aan de achterzijde van het blok. Qua reparatie een fluitje van een cent. Kost ook niet veel (1 O-ring en 1 pakking).

Je carter is niet zomaar leeg hoor van een paar druppels. Ik baal er alleen van dat het op mijn oprit komt te liggen.

brndsnly

Ja het zijn echt druppeltjes,... ik wet dat het al snel veel lijkt met olie. Zoals ik nu kan zien zijn het wel 3 verschillende plekjes naast elkaar en liggen +/- 10/15 cm uit elkaar. Maar kan dat nog niet heel goed beoordelen. Net heb ik er een stukje mee gereden en na 2 uur stil staan zie ik 1 a 2 druppen liggen op 1 plekje.

Kortom ik zal van't weekend er even proberen onder te kijken, al liggen op mijn rug! Zou wat warmer worden dus dat komt goed uit! :-) verder rijden we er niet heel veel mee. Het is naast onze s40 2.0D uit 2005 meer een groot uitgevallen boodschappen auto die ik 2x per week mee neem naar m,n werk gemiddeld denk ik en verder dient als kinder ophaal auto. En verder vertroetel ik hem in het weekend. De 850 is nog steeds 1 van de mooiste auto's die ik ken!

Ik zal er dus naar kijken en hem dan binnenkort even naar een onofficieel volvo garage brengen hier in de buurt.

elianmars

Is er al gepraat over de rubberen ring van de olievuldop? Die kan hard zijn geworden, waardoor er olie lekt. Die olie ligt bovenop het (hete) blok. En als het veel is, kan het ook naar beneden lopen.

elianmars

Citaat van: reneetje op 11-01-2011 19:45:09
je vult bij na 300 km gereden te hebben schrijf je......

Waar staat dat?  :eusa_think:

ulkeman

Citaat van: elianmars op 12-01-2011 01:01:23

helemaal in het begin van zijn start post

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

elianmars

Citaat van: ulkeman op 12-01-2011 01:03:12
Citaat van: elianmars op 12-01-2011 01:01:23

helemaal in het begin van zijn start post

Citaat van: brndsnly op 11-01-2011 19:00:28
Nu had hij net olie bij gevuld en had wat gemorst naast het bijvulnippel,... dat heb ik inmiddel drooggedept met WC papier.

Ik neem aan dat Gideon met "hij" de verkoper bedoelt en niet zichzelf.

Luc

Is het niet gewoon (smelt- of regen)water dat op het blok, de v-bak e.d. terecht is gekomen?
Dat valt er uiteindelijk ook weer af en neemt dan wat olie, vettigheid en troep die vanaf de straat onder je auto terecht komt, mee.

Ik was een paar weken geleden ( toen het hier 10 graden vroor en de sneeuw 40 cm hoog lag ) ook even bang dat mn krukaskeerring was gaan lekken, ook omdat het spul dat in die plas zat naar olie rook, maar bleek loos alarm. Die plassen zijn pas verdwenen toen het een paar dagen ruim boven nul was, en als het olie was geweest was mn carter nu helemaal droog geweest...
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet