standkachel wordt niet warm

Gestart door marcos45, 22-01-2011 18:49:43

Vorige topic - Volgende topic

marcos45

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum en zal mij straks ook ff voorstellen.
Zit nu al met een vraag. Ik heb een v70 t-5 uit 98 met een standkachel. Deze kachel wordt n.l smorgens niet warm.
De timer doet het, hij draaid mooi rond en blaasd lucht,,,, alleen geen warme lucht.

De motor zelf wordt onder het rijden gewoon warm, dus de termostaat doet het goed.
Ik ben al aan het zoeken naar de zekering van de standkachel maar die vind ik niet.
hebben jullie tips voor mij waar ik moet zoeken..

T5turbo

Welk merk standkachel heb je?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

Sem

Is het een originele Volvo (Eberspacher) standkachel? Weet je ook zeker dat ie wel aanslaat? Als ie in storing slaat dan hoor je hem alnog altijd aanslaan en hoor de de aanjager ook blazen, maar doet ie het niet. Als ie wel werkt dan komt er echt behoorlijk kabaal (straalmotorgeluid) onder de auto vandaan. (op de plaats bij de achterbank)

Ik heb deze problemen ook gehad. :-)

marcos45

Citaat van: T5turbo op 22-01-2011 18:55:19

Goede vraag.
De bediening zit voor de schakelpook met 5 knopjes.
eerste voor de kachel meteen aan te zetten
tweedeen derde om de tijd in te stellen
Daarna 2 knopjes T1 en T2 (om tijd in te programmeren.

Heb je hier iets aan ?

marcos45

Die straalmotorgeluid hoor ik niet, ik hoor hem alleen zachtjes blazen.
Kan je zien of hij in storing slaat ?
Weten jullie toevallig welke zekering de standkachel is ?
En ja het is volgens mij een originele volvo standkachel.

T5turbo

Deze? (pagina 6)

http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb/AccessoriesWeb.mvc/LegacyCatalog/X70_climate_FR_GB_NL_DE.pdf

Staat hij niet in de ventilatiefunctie?  :eusa_think:
In de zomer kan een standkachel koele lucht blazen
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

marcos45

Ja die heb ik. Pagina 5.6 datzelfde controle paneeltje heb ik.
Hoe kan ik dan zien of hij in de zomerstand staat ?

Sem

Citaat van: marcos45 op 22-01-2011 19:05:12
Citaat van: T5turbo op 22-01-2011 18:55:19

Goede vraag.
De bediening zit voor de schakelpook met 5 knopjes.
eerste voor de kachel meteen aan te zetten
tweedeen derde om de tijd in te stellen
Daarna 2 knopjes T1 en T2 (om tijd in te programmeren.

Heb je hier iets aan ?

Is idd de Volvo Ebenspacher.. die heb ik ook. Als ie in storing staat kan je er niets mee. Ik heb voor dik 650e uitgegeven vorig jaar om het ding weer aan de praat te krijgen. Achteraf had mijn Volvo dealer niet de juiste uitleesappartuur. Met het originele volvo uitlees apparaat kan je wel in de comuter komen, maar niet uitlezen of resetten. Ik heb twee thermostaten laten vervangen etc.. etc.. daarna kwamen ze erachter dat ze een speciale "standkachel-uitleesapparaat" nodig hadden. Deze was bij geen dealer te krijgen en moest bij Volvo Nederland vandaan komen. Kachel is toen gereset en gaat nu als de tierelier!! Of ik achteraf die thermostaten nodig had weet ik niet.. misschien was het met een reset ook gewoon klaar geweest.

Mijn tip: Naar de dealer... vraag naar de speciale "standkachel-uitleesapparatuur" en laat ze anders bellen met mijn dealer. Jacob Schaap Lelystad. Monteur Nico de Vries weet meteen waar het over gaat. Laat je kachel uitlezen en je weet het....!

bassie81

bij mijn (veel oudere) standkachel waren de stekkers onder de auto gecorrodeerd. Hij deed helemaal niets meer, reageerde totaal niet op de knoppen, terwijl het kastje in de auto wel werkte.

Oplossing:
Zet de auto op de brug, zoek de standkachel, volg de draden en vrij snel kom je een stekkerblokje tegen. trek de stekkers los en kijk er naar. Die was bij mij verrot.

marcos45

Bassie

Waar vind ik de Standkachel ? Bij de achterbank ?

Jack v

Voor het uitlezen van de standkachelcomp. zou je het ook  bij een volvo truckdealer kunnen proberen daar worden ze ook in gebruikt.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Sem

Citaat van: bassie81 op 22-01-2011 20:50:52
bij mijn (veel oudere) standkachel waren de stekkers onder de auto gecorrodeerd. Hij deed helemaal niets meer, reageerde totaal niet op de knoppen, terwijl het kastje in de auto wel werkte.

Oplossing:
Zet de auto op de brug, zoek de standkachel, volg de draden en vrij snel kom je een stekkerblokje tegen. trek de stekkers los en kijk er naar. Die was bij mij verrot.

Dat zou kunnen, maar de klacht die ik hier lees is exact zoals ik hem had...  aanzetten werkt gewoon, je hoort het koelvloeistof pompje ook even drukdraaien en dan gaat je aanjager zachtjes blazen. Verder gebeurt er helaas niets. Normaal moet je het element horen opwarmen. Dan hoor je telkens tikken onder de auto... vervolgens begint de verwarming een hoop herrie (lees straalmotor) te maken.. Dan werkt ie!

marcos45

Op een ander forum kwam ik een verhaal tegen dat de Standkachel het alleen giet als je de ECC middelste knop op ontwaasemen zet, op de voorruit dus.
Je zou de fan niet op automaat mogen laten staan bij aanzetten.
Eens kijken wat hij morgen doet als ik er knoppen van de ECC zo zet voordat ik de kachel aanzet.

v40pokemon

Ik heb een Webasto aftermarket, maar daarmee kun je de aanjager gewoon op AUT laten staan. De aanjager draait op 33%. Als je een beetje vermogen hebt, dan maakt het ook niet uit in welke stand de middelste draaiknop staat. De looptijd staat bij mij op 45 minuten, maar na 20 minuten zijn de voorste ramen ijsvrij.
Ik neem aan dat Eberspacher vergelijkbare waarden levert.
Het belangrijkste bij een standkachel is dat je 'm regelmatig gebruikt. Dat betekent ook in de zomer minimaal 1x per maand het programma af laten maken. Zo voorkom je inwendige vervuiling (oude brandstof)

Verder 1 verschil: Mijn Webasto zit in de voorbumper gemonteerd. Er is altijd een verlies van watertemperatuur als de kachel bij de achteras zit en het water naar voren moet pompen.

Sem

Citaat van: marcos45 op 23-01-2011 00:13:28
Op een ander forum kwam ik een verhaal tegen dat de Standkachel het alleen giet als je de ECC middelste knop op ontwaasemen zet, op de voorruit dus.
Je zou de fan niet op automaat mogen laten staan bij aanzetten.
Eens kijken wat hij morgen doet als ik er knoppen van de ECC zo zet voordat ik de kachel aanzet.

Dat staat ook in mijn handleiding, maar ik laat altijd alles zo staan als het is en dan werkt het ook.