LED koplampen voor de 850, wat brainstormen.

Gestart door razorx, 23-01-2011 01:27:28

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Goed,
Ik heb, zie wat andere posts, wat gespeeld met ledjes, niet alleen voor de lol maar met een bijgedachte: Vervanging van de Xenons en het grootlicht.
Recentelijk gespeeld met wat serieuzere exemplaren en ben onder de indruk.
Hieronder een plaatje van een 5W Power led (de onderste) naast een spotje. De laatste stond op de camera gericht, de powerled naar boven.

Ik kan mij voorstellen dat mensen die een led gloeilamp vervanger bij de bouwmarkt hebben gekocht teleurgesteld zijn.
Het leeuwendeel is troep, alleen Philips, Osram en een Belgisch merk leveren wat behoorlijks. En spendeer rustig boven de 30 euro.

In de elektronica wereld is er beter beschikbaar.
Maar daar moet je wel wat voor doen.
Als je echte high power leds koopt bij de elektronica groothandel wordt het een heel ander verhaal.

Waarom deze moeite:
-Leuk
-Vermoedelijk niet duurder dan xenon en mits goed gedaan betrouwbaarder
-Groot licht zelfde kleur als dimlicht

Ik weet dat dit geen makkelijke klus zal zijn.
Wat helpt is dat de 850 een echte lens gebruikt in plaats van plat glas.

Waar verwacht ik problemen:
1. Het vinden van de juiste plaats en richting van de led(s) om de reflector en de lens optimaal te benutten.
De spreidingshoek van de led moet "kloppen".
Vrij cruciaal.

2. Als het essentiële punt 1. geen probleem meer is, komt er een heel gemene:
Warmte afvoer. Er zal zo'n 4 á 8 Watt aan warmte afgevoerd moeten worden. -edit: 20W-
Big deal zou je zeggen. Nee, een led is geen gloeilamp en wil gewoon een beetje koel blijven om lang mee te gaan.
Dat arme ledje moet ook redelijk koel blijven bij een omgevingstemperatuur van 40+ graden.
De temperatuur binnen de "lampkast" kan aardig oplopen als de warmte niet weg kan.

3. Condens. Mmh en ehh: Gewoon zilversoldeer gebruiken?
Nee niet genoeg, je wil sowieso geen vochtafzetting op de led module.

Waar verwacht ik geen echte problemen:
1. Intensiteit, high power leds van Cree of Seoul Semiconductor zouden het moeten redden. Ik denk zelfs met een enkel exemplaar.
Seoul komt al boven de 730LM.

2. Stroomvoorziening voor de leds.
Hier zijn diverse units voor beschikbaar, al dan niet van extra bescherming voorzien.
Efficiënte exemplaren werken geschakeld.

Bij welke autos wordt dit een hels project?
Idere auto die een modernere verlichting heeft dat de 850.
De 850 werkt nog met een lens in het koplampglas en dat maakt deze fantasie wat realiseerbaarder.

Opmerking achteraf
Ik besef dat dit minder simpel is dan het lijkt.
Ik weet ook dat de lichtdevisie van Philips haar handen vol had aan Audi.
Ik kan dan ook niet beloven dat ik dit project zal uitvoeren, of dat ik het snel voor elkaar zal krijgen.

Aan de andere kant is het wel erg leuk als we een lange levensduur oplossing hebben voor onze (850) verlichting hebben,
met als toetje een grootlicht dat mee kan tippen aan een Xenon niveau.

Ik ben benieuwd naar jullie ideëen.
Groeten,
Yits.

-edit- text leesbaarder gemaakt met wat verduidelijkingen.
Het kan zijn dat dit project, als ik het uitvoer jammerlijk mislukt. Maar het lijkt mj met de huidige stand van leds een poging waard.

Sven850

Ben wel benieuwd. Zag op national geographic bij super factories: audi R8 dat het inderdaad moeilijk was om met die lampen een fatsoenlijk lichtbeeld te krijgen, hoera voor geslepen koplampglazen ;D. Zou dit apk technisch ook mogen? Succes in ieder geval!
XC40 T4 Recharge

Jeff

Mooie project, zelf ben ik druk op zoek naar mooie en goeie dagrijverlichting.
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

UserID6342

Word weer een leuk en mooi project Yits.  Altijd leuk om het enthousiasme te horen van je, als je weer eens zoiets bedenkt.  Ben ook heel benieuwd of het allemaal gaat lukken.  Mocht dit gaan dan flikker ik meteen me 6x Xenonlampen uit de auto, terwijl ik dit toch echt een superuitvinding vind qua lichtopbrengst.

-D©©©L-

Yits, Heb je het rendement van de leds al naast het rendement van de HID lampen gelegd ?

KIM

Waar je ook nog rekening meer zult moeten houden is het kapje wat gebruikt wordt bij onze lampen om het lichtbeeld van dimlicht te creeeren. Ik denk dat dat ook niet gemakkelijk zal zijn.

Ik zou je adviseren voor dimlicht te gaan voor lenslampen en die te monteren in de bestaande behuizing (ergens in mooie volvo's topic staat geloof ik wel een voorbeeld). De reden is, dat in  die behuizing meestal een plaat aanwezig is die het lichtbeeld voor dimlicht mogelijk maakt. Bij de Opel Omega weet ik dat aan die lensunit een hevel zat om de plaat te kantelen. Hiermee was het mogelijk om het lichtbeeld van Europees naar UK om te zetten.

Een projectje om te volgen, da's duidelijk. Succes!
Ik ga eerst maar eens gebruik maken van de verhalen bij een van je vorige projecten.

Bouke

Dat is intressant,dit ga ik volgen Yits. Ben benieuwd of het gaat lukken :eusa_pray: :eusa_pray:

razorx

Citaat van: -D©©©L- op 23-01-2011 10:21:40
Yits, Heb je het rendement van de leds al naast het rendement van de HID lampen gelegd ?
Rake opmerking.

Ik heb dit zojuist even opgezocht en moest toen even achter mijn oren krabben.
100 Lumen/Watt voor de HID.
Goede Leds komen op 130 Lumen/Watt.

Zo kom ik op 25W aan led's per vervanger, dus grofweg 20W aan warmte afvoer.
Dat is veel in zo'n kleine gesloten behuizing.

het krabben achter de oren gaat door. ;)

Jack v

ik denk idd dat het je kwa koeling nogal wat problemen gaat opleveren Yits, je moet circulerende of doorgevoerde lucht door je koplamp zien te krijgen zonder dat dit vochtproblemen op gaat leveren.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

cas

Citaat van: Jack v op 23-01-2011 13:32:59
ik denk idd dat het je kwa koeling nogal wat problemen gaat opleveren Yits, je moet circulerende of doorgevoerde lucht door je koplamp zien te krijgen zonder dat dit vochtproblemen op gaat leveren.

ik dacht dat er een gaatje IN de unit zat ergens voor afvoer?

koeling moet toch redelijk op te lossen zijn met van die allu koelribben zoals die van een PC met van die pasta ertussen?  is de koeling van belang in een autokoplamp? ( ja, natuurlijk maar tot welke hoogte)  er zijn natuurlijk andere regeltjes dan die van een lamp die je bij je huis in je lamp socket zet.. 

worden de leds zo heet dat de boel smelt ?

Leuk project! ben benieuwd, en denk wel dat je een eind zal komen.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

pwassink

Even kort door de bocht Yits,

Een 4300K Xenon H7 maakt circa 3000 Lumen, en hoe blauwer hoe minder, dus dan kom je rond de 2000 lumen uit.

Leds van 700 Lumen zijn best fel, maar voor de gewenste lichtopbrengst heb je er dan al een aantal nodig, een viertal precies zo uitlijnen
zodat het als lens fungerende lampglas een zuiver lichtbeeld geeft zal met de bouwvorm van bv de Crayleds niet simpel zijn.  :eusa_think:

Dit nog los van de hitte die je ook nog eens kwijtmoet
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

-D©©©L-

Citaat van: razorx op 23-01-2011 11:50:42
Citaat van: -D©©©L- op 23-01-2011 10:21:40
Rake opmerking.

Ik heb dit zojuist even opgezocht en moest toen even achter mijn oren krabben.
100 Lumen/Watt voor de HID.
Goede Leds komen op 130 Lumen/Watt.

Zo kom ik op 25W aan led's per vervanger, dus grofweg 20W aan warmte afvoer.
Dat is veel in zo'n kleine gesloten behuizing.

het krabben achter de oren gaat door. ;)

Als het goed is, staat er ook een temperatuur vermeld waarbij het rendement gemeten is. Die temperatuur is gerelateerd aan de maximaal toepasbare stroom, en de stroom bepaalt weer de opbrengst bij een gegeven temperatuur.
Ergo; zolang je de chip op ca 25 graden houd, kan er veel. Bij oplopende temperaturen zakt echter het rendement -en- de maximaal haalbare opbrengst. Halfwaarde tijd heb ik nog  niet eens meegenomen in dit verhaal.

Ik denk dat led verlichting goed haalbaar is, maar vooralsnog alleen aan de achterzijde van de auto.

razorx

Ik weet ook niet of het haalbaar is. Maar ik geef de moed nog niet op.

In ieder geval is het "star" substraat/alu printje niet geschikt voor de precieze uitlijning, zoals Peter al zegt.
Gelukkig zijn de leds ook los te krijgen. Met reflow moet wat mogelijk zijn qua bevestiging.

Met de halfwaarde tijd in relatie tot de junctie temperatuur valt het gelukkig mee.
Maar inderdaad moet de boel erg goed gekoeld worden.

Eerst maar eens kijken hoe Audi/Philips die koeling oplossen. Zal wel eng high tech zijn.

Ik vrees dat er toch een dag komt, zoals Claudia al voorspelde, dat ik luid scanderend met ledjes van een druk kruispunt afgevoerd wordt.
Eh door mannen met witte jassen.
Zowel voor de levensduur, als voor de lichtopbrengst. Warmer is immers minder licht bij die dingen.

Misha

Citaat van: razorx op 23-01-2011 16:23:25
Ik vrees dat er toch een dag komt, zoals Claudia al voorspelde, dat ik luid scanderend met ledjes van een druk kruispunt afgevoerd wordt.

Ik hoop er getuige van te mogen zijn !

Los daarvan: ik ben erg benieuwd, vind het gaaf om te zien dat je het toch gaat doen en dat zou op zich al Cool genoeg moeten zijn om de warmte af te voeren.

Altijd roepen mensen dat iets niet kan: dat maakt het des te gaver om het toch te proberen.

En nu ik je toch zit te aaien: ik wil graag voor weinig van mijn SAMSUNG klotentv met alleen SPDIF uit naar een koptelefoon-jack uit. Is daar iets voor wat geen 30 euro kost ? :eusa_whistle:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

haasje

Je zou een Peltier element kunnen gebruiken om te koelen, maar of dat dat de efficiëntie ten goede komt...