op 4 poten???

Gestart door erwin69, 25-01-2011 17:01:17

Vorige topic - Volgende topic

erwin69

hallo medeforummers,

vanmiddag begon mijn 850 ineens raar te doen. ik heb een 2 liter 10klepper. ik reed met aanhanger(leeg) en bij optrekken vanaf het stoplicht bleef hij tot ongeveer 3000 toeren raar doen alsof er 1 cilinder niret mee deed.
na een winkelbezoek was het eerst weer goed enn daarna weer hetzelfde?
ik heb in juni vorig jaar rotor en verdeelkap vervangen en ook de bougies. nadien ongeveer 13000 km probleemloos gereden.  hebben jullie enig idee waar te beginnen?

alvast bedankt,

Erwin

ulkeman

de bougie kabels zelf ook al vervangen?

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

volvobug

BDP sensor controleren/schoonmaken incl. stekkerverbinding.

Loopt hij stationair wel goed?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Richard V70

meet voor de zekerheid even de compressiedruk, dan kan je in elk geval je kleppen en je kop uitsluiten

erwin69

bougiekabels nog niet vervangen, dat is ook het eerste waar ik naar ga kijken, leeftijd staat toch op de kabel?

BDP sensor zit op een van de nokkenassen toch?
Enige tijd geleden stationair regelklep schoongemaakt en brandstofdrukregelaar vervangen,daarna perfect stationair, ook de koude en warme start.

Compressie meten kan ik niet zelf, ik heb er de apparatuur niet voor. Maar het lijkt me sterk want als er een klep lek zou zijn dan is die dat altijd en niet nu wel en straks niet?

eerst maar eens kijken naar de bougiekabels, maken jullie nog verschil tussen origineel of bv Bosch?

erwin69

13000 km voor bougies, rotor en verdeelkap moet gemakkelijk kunnen?

Boom89

Citaat van: erwin69 op 25-01-2011 18:31:54
bougiekabels nog niet vervangen, dat is ook het eerste waar ik naar ga kijken, leeftijd staat toch op de kabel?

BDP sensor zit op een van de nokkenassen toch?
Enige tijd geleden stationair regelklep schoongemaakt en brandstofdrukregelaar vervangen,daarna perfect stationair, ook de koude en warme start.

Compressie meten kan ik niet zelf, ik heb er de apparatuur niet voor. Maar het lijkt me sterk want als er een klep lek zou zijn dan is die dat altijd en niet nu wel en straks niet?

eerst maar eens kijken naar de bougiekabels, maken jullie nog verschil tussen origineel of bv Bosch?

Motor starten en kabels beetje nat spuiten dan kan je zien of ze overslaan! Of bobine's eruit halen kijken of er lichte
brand plekken op de schacht zitten.

Richard V70

sorry had daar even overheen gelezen. Compressie kan het inderdaad niet zijn

Ludo

"alsof er 1 cilinder niet mee doet", zou je zelf kunnen bevestigen.
Als het zich voordoet, stoppen, motor laten draaien en de injector stekkers 1 voor 1 loshalen.
Als er 1 bij is, waardoor de motor niet anders reageert, heb je een betere indicatie om verder te zoeken.

erwin69

na 2.5 uur stilstand reed ik ff naar mijn garagebox om mijn 740 te repareren (brandstofpomp, , hij doet het weer, dus kan de 850 naar binnen.) toen liep de motor wel gewoon op 5 poten......?????? Heeft het misschien te maken met temperatuur? temperatuursensor en thermostaat zijn eind vorig jaar vervangen.

Nou ja , bedankt voor alle tips tot nu toe, wordt vervolgd, morgen verder

groet, Erwin

remcov13

Ik heb het met mijn v70 gehad.
Waren wel degelijk de bougiekabels.
Bougies,verdelerkap en rotor vervangen,
kabels komt nog wel, dacht ik, best prijzig.
Ineens liep hij op vier cilinders, Anwb erbij,vocht in de verdelerkap meneer.
Zwarte kap verwijderd, auto reed weer prima.
Diezelfde middag reed hij weer op vier cilinders, bougiekabels stuk voor stuk losgehaald en ja hoor.
Doorgeslagen tussen bougie en blok, heel gat in het plastic omhulsel rond de bougie...
Toch maar de kabels vervangen....

Dat was dus verkeerde zuinigheid,
waren nog de originele kabels uit 1997.
Daarna nooit meer probleem gehad.

volvobug

Citaat van: remcov13 op 25-01-2011 22:34:55
......
Doorgeslagen tussen bougie en blok, heel gat in het plastic omhulsel rond de bougie...

Zelfde ervaring, zelfde jaartal. Als er geen gat zit dan op z'n minst goed controleren op schroeiplekken in de (blauwe?) kunststof pijp die op/over de bougie gaat. Valt tijdelijk op te lossen met isolatietape, maar vervangen is het devies.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elmarconi

Citaat van: volvobug op 26-01-2011 00:09:02
Citaat van: remcov13 op 25-01-2011 22:34:55
......

Zelfde ervaring, zelfde jaartal. Als er geen gat zit dan op z'n minst goed controleren op schroeiplekken in de (blauwe?) kunststof pijp die op/over de bougie gaat. Valt tijdelijk op te lossen met isolatietape, maar vervangen is het devies.

Been there, done that, got the same t-shirt...
--
Autogas Inside . . .

erwin69

ok jongens,

ik ga nu bellen voor een setje kabels

wordt vervolgd

erwin69

heb net ff gekeken:

bougies zijn rood/grijs van kleur, en zien er nog niet versleten uit.
bougiekabels, origineel volvo, met opschrift :   Bougiecord   class C1            94-41 betekent dit: jaar 94 en week 41?
wordt vervolgd