Dubbele markering krukaspoelie

Gestart door Hengeveld, 26-01-2011 11:12:30

Vorige topic - Volgende topic

Hengeveld

Mijn S70 uit 1997 met 2.5 10v motor heeft twee markeringen op de krukalpoelie die de distributieriem aandrijft. Normaal zit er een inkeping in een van de tanden. Bij deze zitten op twee naast elkaar liggende tanden in beide een identieke inkeping. Wie weet wat dat betekent en welke gebruikt moet worden?

Kan ik door een staaf in een van de bougiegaten te steken en op de zuiger te zetten de juiste positie van de krukas vinden? Met andere woorden; komt de krukasmarkering overeen met het bovenste dode punt van een van de cilinders?

thuur

Als de krukaspoelie 2 markeringen heeft zet je deze precies links en rechts van de markering op het blok. Als het goed is staan de nokkenaspoelies dan ook goed. En alles 3x controleren uiteraard ;)

Gr 8)

mehn

Maak eens een foto van die markeringen. Dat wil ik wel eens zien ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Hengeveld

Thuur, dat kan niet, je kunt niet op een halve tand afstellen. Dat kan nooit overeenkomen met de afstelling van de nokkenassen. Als je de riem erop hebt en even draait, zul je zien dat die afstelling door het spannen van de riem vanzelf weer op een hele tand komt. En dan is dus de vraag op welke ik dat moet doen.

Foto komt eraan. Ik zou het ook niet geloven als ik het zelf niet zou zien ;D

thuur

Citaat van: Hengeveld op 26-01-2011 11:36:29
Thuur, dat kan niet, je kunt niet op een halve tand afstellen. Dat kan nooit overeenkomen met de afstelling van de nokkenassen. Als je de riem erop hebt en even draait, zul je zien dat die afstelling door het spannen van de riem vanzelf weer op een hele tand komt. En dan is dus de vraag op welke ik dat moet doen.

Foto komt eraan. Ik zou het ook niet geloven als ik het zelf niet zou zien ;D

Hm, nu ben ik ook benieuwd naar de foto ;D

Gr ???

Hengeveld

Voila

Krukaspoelie met dubbele markering

Vergroting

Hengeveld

Misschien heeft Thuur toch gelijk. De markering aan de binnenkant van de multiriempoelie zit namelijk precies tussen de twee markeringen op de distributiepoelie in. Zie foto.

Vergroting

Hengeveld

Mijn vraag blijft: kan ik het controleren met de stand van de cilinders?

En is dit normaal, dat er twee markeringen zijn? Heb het bij andere 850/x70 nooit gezien.

Jeroentjuh

Citaat van: Hengeveld op 26-01-2011 12:17:31
Misschien heeft Thuur toch gelijk. De markering aan de binnenkant van de multiriempoelie zit namelijk precies tussen de twee markeringen op de distributiepoelie in. Zie foto.

http://farm6.static.flickr.com/5139/5389492713_4578102775.jpg

Vergroting

De markering op het blok (die op de foto nu boven het 2e v-tje staat) moet precies tussen de 2 tanden met die v-tjes erin staan.....

Hengeveld

Citaat van: Jeroentjuh op 26-01-2011 12:23:57
De markering op het blok (die op de foto nu boven het 2e v-tje staat) moet precies tussen de 2 tanden met die v-tjes erin staan.....

Staat er normaal niet 1 markering op? En zit die markering dan in het dal van de vertanding, of bovenop de tand, zoals bij mij? Nu ik er over nadenk kon het wel zijn dat er bij de 850 alleen één markering in het dal zit, en dat Volvo dat later (x70) veranderd heeft, om het beter zichtbaar te maken.

Jeroentjuh

Citaat van: Hengeveld op 26-01-2011 12:28:00
Citaat van: Jeroentjuh op 26-01-2011 12:23:57

Staat er normaal niet 1 markering op? En zit die markering dan in het dal van de vertanding, of bovenop de tand, zoals bij mij? Nu ik er over nadenk kon het wel zijn dat er bij de 850 alleen één markering in het dal zit, en dat Volvo dat later (x70) veranderd heeft, om het beter zichtbaar te maken.

Hebben alle 5-cilinders zo. De 4-cilinders in de S/V40 ook al volgens mij.....

mehn

Ik kan het helaas niet zien. Mijn werkgever heeft een hekel aan flickr.com
Ben toch wel benieuwd, zie het vanavond wel :)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KIM

Citaat van: Hengeveld op 26-01-2011 12:20:59
Mijn vraag blijft: kan ik het controleren met de stand van de cilinders?

En is dit normaal, dat er twee markeringen zijn? Heb het bij andere 850/x70 nooit gezien.

Natuurlijk kun je met een lange schroevendraaier door het bougiegat meten wat het BDP van de zuiger is. Twee problemen bestaan hier wel bij:

- Staan de merktekens echt op BDP afgetekend; het dient alleen ter synchronisatie van alles op je distributie
- In het BDP kun je de krukas redelijk ver heen en weer bewegen zonder dat de schroevendraaier op en neer beweegt

Het eerste moet wel ergens in de documentatie te vinden zijn. Het tweede moet je oplossen door de hoek van de krukas te bepalen als de schroevendraaier bijvoorbeeld 10 mm lager staat dan op het hoogste punt. Vervolgens draai je de krukas door tot die 10 mm verschil weer gemeten wordt. De helft van de hoeken die je hebt gemeten is dat het BDP.

Het lijkt mij trouwens dat je het merkteken op het blok tussen de twee op het tandwiel te plaatsen, dus merkteken op blok t.o. de tanduitholling.

FGG

Citaat van: mehn op 26-01-2011 12:37:02
Ik kan het helaas niet zien. Mijn werkgever heeft een hekel aan flickr.com
Ben toch wel benieuwd, zie het vanavond wel :)

Kijk nu maar even:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Hengeveld

Thanks Kornelis, dat snap ik allemaal, maar betekent dat merkteken wel dat een cilinder op het BDP staat en zoja welke? Bovenop de distributiekap bij de brandstofleiding zit namelijk een markering met 0-graden. Ik ging ervan uit dat het merkteken van de nokkenas daarmee overeen moet komen voor het BDP van cilinder 1. Als dat zo is, dan staat cilinder 1 nooit op het BDP als je de merktekens uitlijnt voor het plaatsen van de distributieriem.

Mijn andere vraag [staat de markering op de krukaspoelie bij de 850 in het dal van de tand of bovenop de tand] kan ik zelf beantwoorden: in het dal. Ik bedacht ineens dat ik nog een blok in de kelder heb liggen. Die heeft één markering in het dal. Volvo zal dat dus later veranderd hebben om het makkelijker te kunnen zien.

Probleem opgelost dus. Alleen nog benieuwd hoe de cilinders staan (staat er een op BDP of niet) met de krukasmarkering gelijnd met de markering op het blok.