Iemand ervaring met Soldeerbout 12V?

Gestart door niwesa, 26-01-2011 22:03:09

Vorige topic - Volgende topic

niwesa

Gebeurd me regelmatig dat ik iets moet solderen in de auto. Zoals nu, de draad van de CC is door. Daarom overweeg ik een 12V soldeerboutje aan te schaffen. Prijzen vallen nog wel mee maar ben toch benieuwd of iemand goede ervaring heeft met een bepaald type of merk.
Verkoopt helaas zijn mooie V70

volvlo

Ik heb daar een soldeerapparaat op aanstekergas voor gekocht van Dremel.
Werkt best goed alleen wel in kleine ruimtes extra goed ventileren.
Ook ideaal voor krimpkousjes.

Succes
Groeten
ALex

Sven850

Citaat van: niwesa op 26-01-2011 22:03:09
Gebeurd me regelmatig dat ik iets moet solderen in de auto. Zoals nu, de draad van de CC is door. Daarom overweeg ik een 12V soldeerboutje aan te schaffen. Prijzen vallen nog wel mee maar ben toch benieuwd of iemand goede ervaring heeft met een bepaald type of merk.

Ik zou voor een verlengsnoer gaan, die 12v dingen worden super langzaam warm en ik heb ook het idee dat ze ook minder warm worden dan hun 220v broeders. Daarnaast lijkt solderen met een draaiende motor/spanning op de te solderen draden ook niet echt een succes.
XC40 T4 Recharge

Jack v

zou dat ook idd niet doen, ik heb een soldeerboutje van €20,- op 220v 15w heel mooi behendig dingetje. Zo'n batterij geval word idd heel langzaam warm en het batterijtje is zomaar leeg (spreek uit ervaring)
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

niwesa

Probleem is met een gewone bout op 220v dat ik dan een verlengsnoer over de straat moet leggen. Daarom leek het me wel handig. Van Weller is er ook één op batterijen;

http://arie.nl/gereedschap/product/13299

En dat brandertje heb ik pas bekeken, maar dat lijkt me niet altijd even gemakkelijk. Bijv. zoals nu dat ik een draadje moet solderen bij de stuurkolom.

Jack v

Gunnar

Soldeerboutje op gas, superhandig in noodgevallen en om veiligheidsbouten warm te stoken.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

MVeldhuis

Citaat van: niwesa op 26-01-2011 22:36:10
Probleem is met een gewone bout op 220v dat ik dan een verlengsnoer over de straat moet leggen. Daarom leek het me wel handig. Van Weller is er ook één op batterijen;

http://arie.nl/gereedschap/product/13299

En dat brandertje heb ik pas bekeken, maar dat lijkt me niet altijd even gemakkelijk. Bijv. zoals nu dat ik een draadje moet solderen bij de stuurkolom.

Als dat ding waarmaakt wat ze erover schrijven, dat ie in 15 seconden warm is en 450 graden haalt dan lijkt me dat een superhandig ding. Jammer dat kerst net geweest is :(

razorx

Citaat van: Gunnar op 26-01-2011 22:42:16
Soldeerboutje op gas, superhandig in noodgevallen en om veiligheidsbouten warm te stoken.
Inderdaad de oplossing!

combinedforces

Citaat van: razorx op 27-01-2011 00:24:06
Citaat van: Gunnar op 26-01-2011 22:42:16
Inderdaad de oplossing!

Ik heb er een van Iroda, gaat al jaren mee en uitstekend mee te werken. Kan ook als vlammenwerper worden gebruikt. Handig bij krimpkousjes achter je radio etc.

Powerpete

15 watt boutje is veuls te zwak voor het meeste soldeerwerk en eigenlijk alleen maar geschikt voor t fijnere electronica werk...

Gasboutje is regelbaar en werkt eigenlijk net zo goed zo niet beter als een 30 tot 90 watt bout, soldeer zelf al jaren aan modelbouwelectra aan de waterkant en op t vliegveld met deze boutjes....

de dremel is een hele goede en overal te verkrijgen, kijk ook eens naar de portasol boutjes...

http://www.dijkshoorn-pijnacker.nl/tools_en_technics?groep=TOOLS_AND_TECHNICS&merk=PORTASOL

http://www.dremeleurope.com/dremelocs-nl/Product.jsp;jsessionid=D71389476C235581CD7DB83D436209E9.s032?&ccat_id=890&prod_id=330

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

Jack v

15 watt voldoet mij prima, klein handig soldeerboutje. ;D

Henk855

Ik gebruik naar grote tevredenheid een Weller Pyropen Piezo gas boutje, bevalt super en zelfs buiten met 8 graden vorst geen probleem met solderen.

De Weller Pyropen is een gasgevoede soldeerbout voorzien van een navulbaar reservoir voor ca drie uur solderen.

Geschikt voor:
solderen (temperatuur instelbaar tussen 200°C en 500°C)
hete lucht solderen (tot 700°C)

Voorzien van ingebouwde (piëzo-) ontsteking.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

niwesa

Beetje dom van me maar ik dacht dat je met die boutjes op gas dus altijd met een vlammetje werkte. Dus datje open vuur had, maar dat is niet zo.

Denk inderdaad dat zo'n dingetje het beste volstaat.

Vindt trouwens de Weller wel heel stevig geprijst t.o.v. de Dremel.

V70 classic

Die gas dingen staan ook regelmatig in de aanbieding bij Aldi.
Ik heb er daar 1 gehaald werken prima.

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.