slippende koppeling

Gestart door perlaboy, 21-01-2011 21:31:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

perlaboy

Sinds kort merk ik bij het optrekken dat de toeren te hoog zijn en langzaam weer op normaal niveau terug komen. Als ik daarna het gaspedaal weer wat intrap lijkt het erop dat de koppeling ook geactiveerd wordt. Dit komt in elke versnelling bij accelereren voor. Moet ik het in de olie zoeken of in de platen?
V70 Classic 2000 265.000 km

v40pokemon

een combinatie van beide? mij hebben ze altijd verteld dat slippende platen niet veel voorkomt. meestal is het een lekkende keerring. Kijken een onder de auto (liefst zonder die beschermplaat) of er olie aan je versnellingsbak hangt. Dat is al een indicator dat er iets niet klopt.
Met die kilometerstand is het in ieder geval zeer waarschijnlijk

snix

Citaat van: v40pokemon op 21-01-2011 21:46:04
een combinatie van beide? mij hebben ze altijd verteld dat slippende platen niet veel voorkomt. meestal is het een lekkende keerring. Kijken een onder de auto (liefst zonder die beschermplaat) of er olie aan je versnellingsbak hangt. Dat is al een indicator dat er iets niet klopt.
Met die kilometerstand is het in ieder geval zeer waarschijnlijk

Ehmmm volgens mij heeft hij gewoon last van een slippende (versleten) koppeling. Dat kan komen door dat de plaat versleten (dat is volgens mij hetgene wat niet vaak voorkomt) en een versletendrukgroep en/of lager. Een lekkende krukaskeering kan veel roet in het eten strooien (in dit geval olie), maar lijkt mij nu niet de boosdoender.

Lees even verder in dit topic en dan zal je meer te weten komen. Staan vooral ook een paar tests in die je kan doen.

v40pokemon

Een versleten koppeling voel je vaak toch aankomen: ander aangrijpingspunt, vaak aan/uit effect, zwaar pedaal. Op zich onbelangrijk: de koppeling moet er toch al uit als je deze klachten hebt. Vervang dan meteen de keerring, of-ie nu lekt of niet  ;)

joebar

Citaat van: v40pokemon op 22-01-2011 09:17:47
Een versleten koppeling voel je vaak toch aankomen: ander aangrijpingspunt, vaak aan/uit effect, zwaar pedaal. Op zich onbelangrijk: de koppeling moet er toch al uit als je deze klachten hebt. Vervang dan meteen de keerring, of-ie nu lekt of niet  ;)

Een veranderd aangrijpingspunt merkt een normale bestuurder niet....
Een koppeling grijpt normaal onderin in, maar door slijtage komt dit punt steeds hoger te liggen, maar niemand merkt dat omdat dit 3-6 jaar duurt...

Het is altijd weer leuk om mensen voor het eerst weg te zien rijden met eennieuwe koppeling, acht van de tien laten hem de eerste keer afslaan, omdat ze verwachten dat hij bovenin aangrijpt  :eusa_clap: 
Heb mensen gehad die echt dachten dat het niet goed was, en vroegen om de koppeling anders af te stellen  ??? maar geef ze een week , en ze weten niet beter meer...

Maar terug OT , of de koppeling versleten is of de keerring lek, los moet hij toch

perlaboy

Het is mij duidelijk dat er naar gekeken moet worden. Weet iemand een goede techneut voor dergelijke klussen in de omgeving van Ommen-Zwolle?

killerbee

Suur eens een berichtje aan denis850estate hier op het forum  :) :)