Nieuwe turbo of revisie

Gestart door Gert, 29-01-2011 11:25:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gert

Vandaag mijn V70 2.5D opgehaald na de apk en 420.000 km-beurt. Goedgekeurd, maar wel met aandachtspunten. Stuurhuis lekt iets en de monteur ziet ook lekkagesporen bij de turbo, die zit er dus wellicht ook aan te komen. Hij is overigens geen Volvo-specialist. Vraag is nu wat wijsheid is. Laten repareren of naar Polen exporteren? Heb er de afgelopen tijd best wat in geïnvesteerd (schokdempers/nivomats, nieuwe koplampunits, vacuümpomp, EGR-klep), maar hoe lang moet je doorgaan? Want zoveel is-ie natuurlijk niet meer waard. Een nieuw stuurhuis kost volgens mij niet zo veel, maar een nieuwe of gereviseerde turbo wel. Wat zijn hier de ervaringen qua levensduur met nieuw/gereviseerd? Kosten? En is dit een normale km-stand waarbij de turbo's in onze auto's aan vervanging toe zijn?
Rust roet...

ulkeman

#1
ik meende ergens gelezen te hebben dat het normaal was da er een druppel olie onder hing.(als ik het fout heb word het me vast verbeterd :P)
weet niet hoe erg het bij jou is natuurlijk. maar om hem direct te laten exporteren is een beetje overdreven ;)


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

cas

even gewoon goed bekijken die turbo. niet te snel schrikken  ;)  wat voor rookpluimen produceer je? blauwe? witte... of zwart  :D ....

gaat het even stationair laten lopen en dan een dot gas geven bij een diesel ook op? als er dan een pluimpje blauw komt, na een paar minuten stationair te hebben gedraaid. KAN het de turbo zijn, maar ook nog kleppen bla bla.... maar daar ga ik verder niet op door, want die kennis beheers ik nog niet volledig.

maak je niet te druk iig is mijn antwoord. nieuwe turbo''s bij benzine zit rond de 6 en 7 honderd. maar is zat te vinden 2e hands die nog best meekunnen voor weinug  ;)  je moet even weten hoe je ze checkt of ze nog goed zijn.

En nu is het genoeg, want zoveel heb je ook niet aan mijn gezwam...  :eusa_angel:
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Gert

#3
Bij de koude start produceert-ie vaak een pluimpje blauw (doet-ie al een hele tijd, trouwens), maar bij flink gas geven zie je door het zwart het blauw niet meer, ben ik bang ...
Rust roet...

elianmars

#4
Citaat van: Gert op 29-01-2011 11:50:00
Bij de koude start produceert-ie vaak een pluimpje blauw (doet-ie al een hele tijd, trouwens), maar bij flink gas geven zie je door het zwart het blauw niet meer, ben ik bang ...

Heb je een verhoogd oliegebruik? Merk je dat de turbo het minder doet? Als dat niet het geval is, zou ik me niet te druk maken over de turbo.

En mocht de turbo toch niet goed zijn: Nieuwe/gereviseerde turbo.


Gert

Auto is nog heerlijk vlot, olieverbruik ca. 1 op 10.000, maar dat is het al 7 jaar. De monteur heeft naast de lichte olielekkage ook geconstateerd dat er speling op het schoepenwiel zit.
Rust roet...

cas

Citaat van: Gert op 29-01-2011 19:50:23
Auto is nog heerlijk vlot, olieverbruik ca. 1 op 10.000, maar dat is het al 7 jaar. De monteur heeft naast de lichte olielekkage ook geconstateerd dat er speling op het schoepenwiel zit.

minimale speling kan. je moet het zelf gevoeld hebben. Maruska, wat hadden we bij ET nou geleerd? als je aan het pennetjetrekt, mag hij enkele mm bewegen, maar niet een halve cm? verticale speling lijkt me totaal niet goed.

denk dat t wel meevalt hoor, als je gewoon nog goede power hebt....

ff een meeting bijwonen waar iemand bij is met wat meer kennis? of iemand hier die zich aanbied om een kijkje te nemen als je langsrijdt?

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

thuur

Een vettige turbo en lichte speling op het wieltje is allemaal normaal. Zolang de turbo het niet uitkrijst (hees), water in de olie perst (of andersom) of een olieverbruik hoger dan Bagdad heeft: gewoon doorrijden.


Stuurhuis is geen goedkoop grapje. Het rek zelf kost al zo'n 350 euro (EstateServices biedt gereviseerde huizen aan, maar praat ook eens met je dealer) en montage is veel werk omdat het subframe een stukje moet schuiven.

Zolang het een kleine lekkage betreft: Leak Stop kan hele goede resultaten boeken. Geen ander wondermiddel proberen. Volg de aanwijzing op de fles. Begin met een dopje en na een week evt. een 2e.


Gr ;)

Gert

Bedankt voor de turbotips, dat lijkt dus mee te vallen. De prijs voor een gereviseerde turbo komt bij een turbospecialist overigens op ruim 650 euro. Ik had me trouwens vertikt in mijn beginpost; het is gelukkig niet het stuurhuis, maar de stuurpomp die lekt en dat scheelt volgens mij aanzienlijk in de kosten.
Rust roet...

Ludo

Citaat van: Gert op 31-01-2011 20:27:37
De prijs voor een gereviseerde turbo komt bij een turbospecialist overigens op ruim 650 euro.

Wellicht bij de Volvodealer minder, voor een nieuwe. ?

Gert

@ Ludo:

Bij de dealer kost een ruilturbo ruim 900 euro ...
Rust roet...

UserID6342

En Erwin (Haasje) heeft nog een gebruikt stuurpompje liggen van een diesel.  Dus kun je voor een paar tientjes oplossen, en over de turbo zou ik me niet zo zorgen maken met dat olieverbruik !

Gert

Stuurpomp heb ik voor een net bedrag al gescoord bij een forummer in Baarn. Wordt volgende week gemonteerd, zodra ik de nieuwe slang binnen heb van de dealer.
Rust roet...

francois

als je turbo geen speling heeft lekker door rijden
en zoals thuur aan geeft

grf