Wie tuned er zelf M4.3 / M4.4

Gestart door Dilemma, 31-01-2011 10:29:03

Vorige topic - Volgende topic

Dilemma

Hallo lui,

Eerste post hier, so be forgiving.

Ik was benieuwd wie er hier wel eens zelf een M4.3 of M4.4 getuned heeft of het geprobeerd heeft. Met "zelf doen" bedoel ik niet het prommetje wisselen maar zelf de remap doen.

Ik heb voor saab (waarschijnlijk wordt dit als schelden gezien hier ;)) motor management systemen software geschreven om het zelf te doen en dat wordt inmiddels door behoorlijk wat mensen gebruikt om zelf hun auto te tunen.
Een - alweer behoorlijke - tijd geleden ben ik ook voor volvo M4.3/4.4 begonnen aan iets dergelijks maar ik mis op het saab board natuurlijk feedback en informatie om ermee verder te komen, dus ligt het al een tijdje stil. Misschien is er hier meer animo om een beetje te puzzelen en de software op een hoger niveau te tillen.

De software zoals die nu is staat op mijn website (gratiz natuurlijk) http://trionic.mobixs.eu/

Als er mensen zijn die hierin mee willen denken en ervoor willen zorgen dat je in de toekomst wellicht niet meer een paar honderd euro hoeft neer te tellen voor wat relatief eenvoudige wijzigingen dan hoor ik dat natuurlijk graag.

mvg
Dilemma

Jack v

waarom id die site in het engels, word bij  mij niet vertaald.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Dilemma

Internationaal georienteerd he. Saabs worden niet alleen in NL geleverd  ;D

Geert-Jan

Volgens mij heb ik deze software al op de laptop staan.  ;D
Kwam het onlangs tegen via via en zag dat het voornamelijk voor Saab bedoeld was.
Aangezien Motronic in onze Volvo's gebruikt word had ik zoiets van downloaden en kijken, maar daar blijft het nu ook even bij.  :eusa_whistle:

Ik ben een absolute noob met deze dingen maar het is wel interessant. :eusa_wall:

Wat moet er aangepast worden aan het motormanagement om deze software er op los te laten?
Wat voor interface kabe moet ik gebruiken?
Chip en aansluiting naar laptop?
En kan je dan alles, zoals uitlezen onder het rijden etc.
Inmiddels wat wijzer geworden, tja lezen hè int engels :eusa_doh: terwijl ik het jaren gesproken heb.  ;)
Misschien komen deze vragen wat dom over maar zoals ik al aangaf: ik ben LEEK op dit gebied  ;)

Ik ga dit draadje wel eens even blijven volgen.

Suc6

Volvo850Club lidnr.0504409

Geert-Jan

Ps. Ik weet dat Nickk hier op het forum ook zoiets doet met software uit GB. via een usb aansluiting op het motormanagement  ;)

Pas wel op dat je de officiële Tuners hier op het forum niet teveel voor de voeten rijdt  ;) die zijn over het algemeen niet blij met DIY.  :eusa_whistle:

JCviggen

Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 31-01-2011 11:11:12
Pas wel op dat je de officiële Tuners hier op het forum niet teveel voor de voeten rijdt  ;) die zijn over het algemeen niet blij met DIY.  :eusa_whistle:

Is nog altijd een vrij forum toch  ::)

Zelf mappen heb ik ook redelijk ervaring mee, maar ik gebruik ook een aangepaste ECU kwestie van niet met EPROMs en programmers te liggen zeulen. Handig is ook dat de aangepaste ECU on the fly kan worden gemapt en er een map-trace funtie in zit. Dat scheelt meteen uren tijdens het tunen.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

-D©©©L-

Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 31-01-2011 11:11:12
Pas wel op dat je de officiële Tuners hier op het forum niet teveel voor de voeten rijdt  ;) die zijn over het algemeen niet blij met DIY.  :eusa_whistle:

M.i. is zelf bezig zijn met de software niet anders dan zelf bezig zijn met de "hardware" van een 850/x70.
Mochten de betreffende bedrijven er wel een probleem mee hebben, dan lijkt het me tijd om voor dit onderwerp een ander forum te zoeken.

Geert-Jan

Dat is wel zo.

Toch kan ik me voorstellen dat er tuners zijn die een beetje nare smaak krijgen bij het zelf rommelen met de software en daarna de DIY tuner bij hun op de stoep staan om de zaak weer goed te krijgen.

Natuurlijk bepalen we zelf of we hiermee beginnen  ;)
Maar we moeten ook weten dat DIY nare gevolgen kan hebben net zoals het zelf sleutelen aan het mechanische deel van onze Roffels.  :angel:

Ik zou dit draadje juist wel hier houden.
Dat houdt het ten minste overzichtelijker dan die tuningsforums die er zijn.

Sven850

Denk niet dat als je als tuningbedrijf een klant krijgt die er niet uit komt dat je dat vervelend vind. Je wilt uiteindelijk toch geld verdienen en dat doe je dan toch ook, misschien zelfs nog wel meer dan normaal.
XC40 T4 Recharge

snix

Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 31-01-2011 11:31:48
Dat is wel zo.

Toch kan ik me voorstellen dat er tuners zijn die een beetje nare smaak krijgen bij het zelf rommelen met de software en daarna de DIY tuner bij hun op de stoep staan om de zaak weer goed te krijgen.

Sluit me bij Sven aan. DIY mensen willen in eerste instantie niet te veel geld uitgeven. Als je als tuner zn rotzooi weer op mag ruimen lijkt me dat inderdaad een voordeel. Zo'n persoon zou namelijk niet snel gaan chiptunen meteen bij een tuner. Wat ik me wel kan voorstellen is dat dit misschien gewoon werkt en dan snap ik de angst wel....

Geert-Jan

Citaat van: snix op 31-01-2011 12:21:31
Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 31-01-2011 11:31:48
Dat is wel zo.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat dit misschien gewoon werkt en dan snap ik de angst wel....
Precies, Het schildersbedrijf is ook niet blij dat wij alles zelf doen  :angel: kost tenslotte klanten.  :eusa_wall:

Dilemma

Tja, ik doe het dan ook niet voor de tuning bedrijven maar voor de mensen die in de auto rijden  ;)

Geert-Jan

Citaat van: Dilemma op 31-01-2011 13:11:03
Tja, ik doe het dan ook niet voor de tuning bedrijven maar voor de mensen die in de auto rijden  ;)
Zoals ik dus.

Ik wil wel eens het een en ander bekijken met mijn eigen Roffel.

Welke kabel moet ik gebruiken om eens de map uit te lezen?
Direct tunnen was/ben ik nog niet van plan maar ben gewoon nieuwsgierig. ;D :eusa_whistle:
Zo'n marktplaats usb->obd2 kabel of een andere interface kabel?
Neem aan dat alleen de Motronic software geschikt is voor onze Roffels. :eusa_think:

Wil eerst het een en ander zeker weten voor dat ik de laptop aan de R hang anders moet ik strax nog noodgedwongen langs de tunnerd  ;D

Niet dat dat laatste heel erg is maar heb nu toch even de centjes niet voor dit soort extra's   :-\

Dilemma

Zo makkelijk is het nog niet.
Het binaire bestand zal handmatig uit de ECU gehaald moeten worden zover ik weet. Er is natuurlijk een manier om dit met een draadje te doen maar zover zijn we nog niet. M4.3 heeft volgens mij nog EPROMs die met een ordinaire programmer uitgelezen kunnen worden toch?
M4.4 heeft dacht ik flash chips die op het board gesoldeerd zitten (correct me if i'm wrong)

JCviggen

Zowel M4.3 als M4.4 hebben een flash rom op het bord zitten, M4.4 is wel een stuk groter qua capaciteit.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"