APK: Wat is max toegestane CO percentage voor G3 LPG-installatie?

Gestart door CharlieFox, 02-02-2011 06:57:37

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Weer de jaarlijkse APK laten doen. Was deze maand € 14,95 bij KwikFit! Hoe kunnen ze het er voor doen! Snap het wel. Het gaat ze natuurlijk om de reparaties die eruit komen en dus werk en potentiële klanten ...  :)

De almachtige (wat bejaarde) keurmeester vond:

- Gescheurd rubber hoesje fuseekogel links
- Lekkende uitlaat op de koppeling tussen de 2 pijpen ter hoogte van de handrem. Zit zo'n (dure) klem op die ik ooit al 2x heb vervangen. Heb er telkens gedoe over met de APK en is maar moeilijk dicht te krijgen.
- Meest lastige: Meneer vond de emissie uitstoot te hoog.

Discussie met hem bracht aan het licht dat ie 0,5% bij stationair aanhoudt, maar staat me iets van bij dat het max 1,5% zijn. En voor belast (op toeren) rekent ie 0,3%. Benzine staat volgens hem goed. Gaat dus om LPG.

Wie weet hier het fijne van? Ik vertrouw het niet zo ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

CharlieFox

Ik reageer even op mijn eigen topic. Het antwoord is: 1,5% Zie reactie RDW hieronder.

Gefeliciteerd, u gaat door naar de volgende ronde voor de staafmixer!

Valt dus hartstikke mee! Daar komt de roffel de APK wel mee door ...

================================================

van   xxxxx xxxxx <xxxxx@rdw.nl>
tijd van afzender   Verzonden om 17:05 (UTC). Huidige tijd daar: 19:56. ✆
Antwoorden op   xxxxx@rdw.nl
aan   xxxxxxxxxxxxxx@gmail.com
datum   2 februari 2011 17:05
onderwerp   CO% G3 installatie t[#340337]
verzonden door   rdw.nl
details verbergen 2 feb. (1 dag geleden)
Geachte heer xxxxxx,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Naar aanleiding van uw telefonische vraag aan de Technsiche Helpdesk over de maximale emissie-waarden voor uw Volvo 850 uit 1995 met een G3 LPG installatie, het volgende.

Voorheen was in de APK regelgeving opgenomen dat een G3 insallatie maximaal 0,5% CO stationair gemeten mag worden en bij verhoogd toerental is dit 0,3% waarbij de Lambda-waarde tussen de 0,97 en de 1,03 mag zijn.

In de huidige regelgeving kan verwaring ontstaan door de tabel bij artikel 41 uit de aanvullende permanente eisen.
Feitelijk is uw voertuig voorzien van een lambdasonde, waardoor de het maximale percentage stationair 0,5% is.
Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen LPG en benzine.

Echter de tabel vermeld dat bij  "LPG of een ander verdicht gas" een maximale stationaire uitstoot van 1,5% geldt.
Deze waarde kunt u aanhouden, indien nodig wordt de regelgeving hierop in de toekomst duidelijker geformuleerd.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

De informatie in deze e-mail is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Als u deze e-mail onterecht heeft ontvangen, wilt u dan zo vriendelijk zijn de afzender te waarschuwen door deze e-mail terug te sturen en de gegevens van uw computer te verwijderen. De RDW kan niet volledig instaan voor de juiste en volledige overbrenging van deze e-mail.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

spijky

0,59 mag je ook nog afronden op 0,5 en is goed. misschien was hij daarover aan het zeiken

Jouw CO waardes zijn inderdaad goed.

een uitlaatklem mag een klein lekspoor vertonen. Er moet natuurlijk geen uitlaatgas voelbaar zijn.
originele klemmen zijn vaak de beste
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

CharlieFox

Citaat van: spijky op 03-02-2011 21:36:19
0,59 mag je ook nog afronden op 0,5 en is goed. misschien was hij daarover aan het zeiken

??????
Het mag zelfs tot 1,5 % zijn hoor! Lees het bericht van de RDW. Dus 0,59 - 0,79 - 1,49 % etc. Het is allemaal goed ...

spijky

Citaat van: CharlieFox op 03-02-2011 21:46:13
Citaat van: spijky op 03-02-2011 21:36:19

??????
Het mag zelfs tot 1,5 % zijn hoor! Lees het bericht van de RDW. Dus 0,59 - 0,79 - 1,49 % etc. Het is allemaal goed ...

Het was ook even als voorbeeld bedoeld, misschien dat die apk keurmeester daarover aan het zeuren was dat het net over de 0,5 ging. 1,59 is ook nog goed  ;D
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige