[V70] Uit het leven gegrepen, van V70 2,3T-T5 LPI naar V70 (N) D5!

Gestart door BBS, 04-02-2011 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

V70geRwin

Citaat van: NickGR op 24-02-2017 10:48:12
Citaat van: razorx op 24-02-2017 10:47:03
Citaat van: NickGR op 24-02-2017 10:43:57
Citaat van: Piet op 24-02-2017 10:26:49
Citaat van: )()()sT op 24-02-2017 09:35:09
Da's heel erg jammer :(
Maar heb jij door jouw sw. (en rijstijl) niet gewoon teveel koppel onderin gehad? Want dat is iets waar de standaard drijfstangen niet zo blij mee zijn...

Succes met de misere!

???

Uiteraard heeft hij teveel koppel onderin gehad, maar dan wel ten gevolge van het gescheurde slangetje waardoor de ECU dus geen controle meer had over de turbo !!

Wel echt een vervelende pech dit zeg!

Sorry hoor,  ik vind het toch wel raar dat dit weer een PMY tune betreft. wellicht toch wat loos met die software.  :eusa_think:

Geheel sans rancune overigens
???
Heb je de oorzaak gelezen?

Jazeker

Gelezen wel maar niet begrepen zo te zien.
Wat geeft je het idee dat de software niet goed is dan?
Heb je kennis en of feiten om je bewering te onderbouwen of is het een gevalletje klok en klepel en oud zeer?

leons850

Citaat van: BBS op 24-02-2017 07:58:03

Sinds vorig jaar viel het Jennie en mijzelf op dat de turbo op een gegeven moment meer "aanwezig" was dan voorheen. Ook begon de wagen bij meer vermogen vragen wat te stotteren op LPG
*Knip*
Tijdens een proefritje bij Dirk klapte er wéér een slang af, nadat de AFR meter een AFR van 11 liet zien. Huh ??? Daar gaat iets helemaal niet goed. Het ding verzuipt in de brandstof?

BJ had je ook een knipperend lambda lampje?
Want en stotteren en een AFR van 11 duiden op verrijking ivm knock, wat op LPG helemaal niet lekker werkt zoals Yits wel eens aangetoond heeft.

Nogmaals, ik vraag dit puur uit (technische) interesse. Ben gewoon benieuwd of zoiets voor mij of andere met meer vergelijkbare software te voorkomen is, behalve dan het vervangen van de tcv slangen.

Piet, als ik er naast zit graag even zeggen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

UserID25761

voor een airco zitten er toch ook noodsystemen in zo'n ecu, waarom ook niet voor een te hoge druk  :eusa_think:

en hier laat ik het overigens bij, want anders krijgen we weer het verhaal van wij van wc eend  :eusa_shifty:

UserID6342

Natuurlijk zal de 1e reactie van de mensen zijn dat het of aan de SW ligt (not dus) of aan de inbouwers (ook not dus).  Mensen hebben nu meteen der oordeel al klaar zonder de auto gezien te hebben en snappen overduidelijk (!) dus niet hoe het werkt !

De SW heeft proberen terug te regelen wat je ook heel mooi in de logs kunt zien, maar als de slang op de wastegate gescheurd is KAN de turbo niet meer terug regelen.  Het ding doet echt zijn best om terug te gaan, maar door de lekkage zal de wastegate totaal niets meer doen en de turbo dus compleet onbegrenst blijven (!!) draaien.  Dat is de oorzaak geweest waardoor de boel kapot is gelopen.

De gebruikte siliconenslang zijn van dezelfde type / merk van alle turbo's die hier komen voor een nieuwe set, rijden er meer als zat mee rond inmiddels en zonder problemen.  De nieuwe wastegate die BJ heeft gebruikt is ook al een bekende en doet het ook bij meerdere, ook veel zwaarder gechipt, meer als voldoende.  Maar daar zit de slang nog wel op !

Waarom is die slang gescheurd ?  De slangklem waarmee de slang zat aangedraaid heeft de slang ingescheurd, klem is vlijmscherp.  Niets meer en niets minder.  Hoe graag de andere mensen ook ergens iemand de schuld van willen geven......

Bovendien schiet BJ daar nu helemaal geen flikker mee op, het is al erg zat zo.... :(

aloisdecroon

Met een MAP sensor van 20 tientjes die je aansluit op de ecu weet deze wel de inlaat druk.
Weet echter (nog) niet wat de mogelijkheden zijn in de software van m44 omtrent deze situatie.

UserID6342

Citaat van: NickGR op 24-02-2017 11:13:40
voor een airco zitten er toch ook noodsystemen in zo'n ecu, waarom ook niet voor een te hoge druk  :eusa_think:

Hoe kun je een airco nu vergelijken met een ongecontroleerde turbo ???  Is toch een totaal ander systeem wat niet met elkaar te vergelijken is ?  Een lift heeft ook een begrenzing als er teveel mensen tegelijk instaan ???  Is er net zo eentje.

glenfiddich1983

Hoe rijdt de auto nu dan, afgezien van de hoorbare tik?

Als de auto op zich nog goed rijdt, en het alternatief is blok weggooien of auto voor een appel en een ei moeten verkopen, is het dan geen optie er gewoon mee door te rijden?
Wat is dan het ergste dat er kan gebeuren, dat een blok dat al kapot is nog verder kapot gaat op termijn?

Ik ben niet zo technisch onderlegd hoor, de binnenkant van het motorblok is voor mij abracadabra, dus misschien is dit een domme opmerking hoor :)
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

UserID6342

Citaat van: aloisdecroon op 24-02-2017 11:17:06
Met een MAP sensor van 20 tientjes die je aansluit op de ecu weet deze wel de inlaat druk.
Weet echter (nog) niet wat de mogelijkheden zijn in de software van m44 omtrent deze situatie.
Ja, en met een simpele turbodrukmeter ook !  Maar die zat er niet in / zit er niet op !

Kun jij natuurlijk niets aan doen, maar zit me eigen behoorlijk te ergeren aan alle onzin, bahbah....

Piet

Citaat van: leons850 op 24-02-2017 11:11:53
Citaat van: BBS op 24-02-2017 07:58:03

Sinds vorig jaar viel het Jennie en mijzelf op dat de turbo op een gegeven moment meer "aanwezig" was dan voorheen. Ook begon de wagen bij meer vermogen vragen wat te stotteren op LPG
*Knip*
Tijdens een proefritje bij Dirk klapte er wéér een slang af, nadat de AFR meter een AFR van 11 liet zien. Huh ??? Daar gaat iets helemaal niet goed. Het ding verzuipt in de brandstof?

BJ had je ook een knipperend lambda lampje?
Want en stotteren en een AFR van 11 duiden op verrijking ivm knock, wat op LPG helemaal niet lekker werkt zoals Yits wel eens aangetoond heeft.

Nogmaals, ik vraag dit puur uit (technische) interesse. Ben gewoon benieuwd of zoiets voor mij of andere met meer vergelijkbare software te voorkomen is, behalve dan het vervangen van de tcv slangen.

Piet, als ik er naast zit graag even zeggen.

Deze bin laat het lambdalampje knipperen als er knock is.
Ik heb verder geen logs van BJ gezien maar ik neem aan dat de reden was voor het knipperen.
Als de turbo, niet meer door de ECU gecontroleerd, fors inkomt bij lage RPM is detonatie onvermijdelijk.

Verder wordt juist  in deze bin met de LPI-switcher i.t.t. tot normale bin de kockfuelenrichent bij rijden op LPG om die reden uitgeschakeld.
Mogelijk dat die lage AFR het gevolg is van de acceleratie enrichement, maar nogmaals ik heb geen logs gezien.

Helaas is er voor de ECU geen mogelijkheid om te weten of het slangetje er af ligt of niet.



Piet

Citaat van: NickGR op 24-02-2017 11:13:40
voor een airco zitten er toch ook noodsystemen in zo'n ecu, waarom ook niet voor een te hoge druk  :eusa_think:

Omdat er voor de airco druk een sensor aanwezig is die aan de ecu de aircodruk doorgeeft.
Een "gescheurd wastegate slangetje sensor" heb ik nog niet kunnen vinden, jij wel?

Citeer
en hier laat ik het overigens bij, want anders krijgen we weer het verhaal van wij van wc eend  :eusa_shifty:

Tuurlijk joh....  ff snel weer ongenuanceerd in discrediet brengen en weer weg wezen....

Goed opletten of er wellicht nog een spiegel van een auto afbreekt met deze software.... kun je die ook nog aan de software wijten.

Vind wel dat je een zekere minachting voor de lezers hier ten toon spreid.

leons850

Dirk, ik ben alleen opzoek naar hoe dit te voorkomen, ik geef dus ook nergens de schuld aan iemand.

Ik heb bijvoorbeeld de siliconen slangen van biesheuvel er op zitten, doen het al een poosje prima. Wel voorzichtig zijn met slangklemmen inderdaad. Daarom heb ik de slangen alleen met een ty-wrapje vast, is een slangklem ook niet wat overkill?
Anyways, sh*t happens.

@Piet, ik vroeg mij af of het lampje heeft geknipperd, omdat er dan een duidelijke indicatie is geweest dat er wat mis was.
Dat de ecu niet weet wat, kan ik mij prima voorstellen zo geavanceerd zijn de motronics nog niet.

Hmm dus verrijking voor knock was er niet want dat kan niet, en idd geen controle over de turbo.
Dat is dan inderdaad wel echt pech.
Ik ben benieuwd wat jullie conclusie is als jullie de logs hebben bekeken.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Maarten-t5

#3596
Was er niet onlangs iemand die, op aanraden van zn tuner, z'n wastegate stang te strak had staan met als gevolg kromme drijfstangen?
Daar was ook geen sprake van een noodloop. Kan ook niet, want de ecu heeft alleen max air flow tabel die moet detecteren dat er iets mis is (geen druksensor). De ECU kan zonder controle over de turbo alleen nog reageren door de fueling of ontsteking te onderbreken (wat je als stotteren terug ziet).
Dit is een reactief mechanisme, dus de overboost was al aanwezig voordat er ingegrepen werd.
De schade kan dus al geleden zijn voordat de ecu kan ingrijpen.
De turbodruk is immers niet meer af te regelen door de ecu zonder wastegate slangetje.
Heeft dus helemaal niets met de software te maken.
Het is natuurlijk wel mogelijk om met een later ingebouwde druksensor een voorziening te maken die dit soort situaties middels de ontsteking of fueling ondervangt. Het is wel oppassen dat de auto daarmee niet onrijdbaar word, wat op zichzelf al een gevaarlijke situatie kan opleveren. Dan is een kromme drijfstang weer beter dan een ongeluk.

Bosch realiseerde zich dit later ook, dus bij me7 zie je wel een controle middels een druksensor.
Overschrijd de druk  het maximum, dan gooit hij de electronische gasklep gewoon dicht.

Piet

Citaat van: aloisdecroon op 24-02-2017 11:17:06
Met een MAP sensor van 20 tientjes die je aansluit op de ecu weet deze wel de inlaat druk.
Weet echter (nog) niet wat de mogelijkheden zijn in de software van m44 omtrent deze situatie.


Je brent me op een idee..
Standaard weet de ECU niets van de turbodruk en zijn er dus ook geen routines die op een directe wijze wat met de turbodruk doen
In onze bins wordt de turbo druk wel door de bin waargenomen maar voorlopig alleen om die door te geven in de logframes.

Ik kan wel een routine (mod) schrijven die de gemeten druk relateert aan de RPM en ingrijpt als de druk een grens overschrijdt.
Dit kan dan niet door begrenzing van de turbodruk want daar heeft de ECU nu juist  immers juist geen controle meer over.
Dat zou dan, vrij grof, via een fuel cut o.i.d. moeten.

Dir is overigens ook de reden dat de ECU niet in noodloop gaat bij wastegateslangetje los, hij kan dan nl helemaal niet meer de turbodruk bgrenzen in een soort noodloop.

Piet

Citaat van: leons850 op 24-02-2017 11:31:20
Dirk, ik ben alleen opzoek naar hoe dit te voorkomen, ik geef dus ook nergens de schuld aan iemand.

Ik heb bijvoorbeeld de siliconen slangen van biesheuvel er op zitten, doen het al een poosje prima. Wel voorzichtig zijn met slangklemmen inderdaad. Daarom heb ik de slangen alleen met een ty-wrapje vast, is een slangklem ook niet wat overkill?
Anyways, sh*t happens.

@Piet, ik vroeg mij af of het lampje heeft geknipperd, omdat er dan een duidelijke indicatie is geweest dat er wat mis was.
Dat de ecu niet weet wat, kan ik mij prima voorstellen zo geavanceerd zijn de motronics nog niet.

Hmm dus verrijking voor knock was er niet want dat kan niet, en idd geen controle over de turbo.
Dat is dan inderdaad wel echt pech.
Ik ben benieuwd wat jullie conclusie is als jullie de logs hebben bekeken.

Ja met  klemmetjes gaat het mis bij siliconenslangetjes.
Die kunnen daar helemaal niet tegen, klemmetjes snijden al snel in.
Ty-wraps horen inderdaad bij siliconenslangtjes gebruikt te worden, nooit klemmetjes.
(Ik ben ook door ervaring wijs geworden overigens wat dit betreft)

Wout309t

Ik heb dit 2x gezien bij volledig originele t-5jes.... Wijzen naar de software is bullshit.

Succes met de oplossing Bert Jan...
2011 V70 2.0T R-Design MT