[V70] Uit het leven gegrepen, van V70 2,3T-T5 LPI naar V70 (N) D5!

Gestart door BBS, 04-02-2011 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Maarten-t5

#3660
Zolang de vacuumslangen van de wastegate en tcv goed zijn en de wastegate niet te strak staat / dicht blijft zitten gebeurd dit niet zo snel.
Er is behoorlijk wat geweld voor nodig, dus je zult het merken aan de auto dat t mis is.
Soms gaat dat echter gewoon echt veel te snel, zoals bij tightmopedman9 op VS. Bij hem schoot de betreffende slang los onder wot op een helling met zware belading. Hij had toen een 20g als ik me niet vergis. Daarvan is de wastegate eigenlijk standaard wat te klein en na porten houd je vaak toch nog boost creep.
De schade laat zich raden. Dan heb je gewoon pech en dan is er geen enkel beveiligingsmechanisme wat je dan nog gaat redden. Dat slangetje is redelijk belangrijk.

razorx

Dat is een heel triest voorbeeld. Ik neem aan dat Aaron een verre van standaard blok had?

Maarten-t5

Op dat moment had hij volgens mij niet zoveel aan het blok gedaan verder.

UserID6342

Citaat van: Piet op 25-02-2017 12:48:52
Citaat van: elianmars op 25-02-2017 12:44:27
Is de geleverde turbodruk ook nog ergens terug te lezen?

Ja, zie grafiek (boost)  ;)
Je kunt het heel mooi zien Marcel wat er gebeurt is... Kijk eens naar de paarse lijn op het onderste plaatje van de TCV, die gaat meteen helemaal dicht en wilt die turbo terug regelen (kan niet want slang ligt eraf), let nu eens op de groene boost lijn op het bovenste plaatje, die zie je tegen hetzelfde moment als de paarse lijn terugloopt, alleen maar oplopen en hoger worden.  Met andere woorden de ECU probeert uit alle macht die turbo terug te krijgen qua boost, maar omdat de slang er niet op zit gaat de turbo alleen maar meer druk leveren.

UserID6342

Precies dat is ook een van de reden waarom ik altijd loop te hameren op die k*tslangetjes van de turbo..... het maakt niet uit, origineel of getuned, als de slang van je WG afklapt ben je gewoon weg (met alle gevolgen van dien).  Tegen overmatige knock kan geen enkele motor tegen, tegen vrijloop van een turbo ook niet.  Zo simpel is het gewoon.

En ja, zelf een originele uitgevoerd met een 13G en aangesloten WG krijg je krom getrapt als het moet !

Vulk

#3665
Ai Balen dit! Ik heb twee jaar geleden ook zo'n gescheurd slangetje gehad. Plots ging de turbodrukmeter horizontaal liggen van zodra ik naar het gaspedaal keek. De auto reed ook extreem nerveus. Gaspedaal aanraken was gelijk aan een enorme vermogensopbouw. Vanaf dat moment heb ik rondgereden met een fluwelen rechtervoet tot ik wist wat de oorzaak was. Ik heb er wel meerdere weken mee rondgereden op die manier.

Aangezien je al vaak loskomende turboslangen etc had, heb je hier gewoon geen hele tijd mee rondgereden zonder dat je het in de gaten had? Of  was de slang al een tijd aan het scheuren en is ze laatst dan helemaal afgescheurd?

Qua oplossing zou ik het wat laten bezinken en opnieuw een blokwissel doen. En dan misschien ook een turbodrukmetertje inbouwen?

Marc O.

Wat ik niet begrijp: Waarom worden er van de lullige vacuum slangetjes gebruikt? Waarom wordt er überhaupt een vacuumsysteem gebruikt? Zijn daar geen alternatieven voor? Ik snap niet dat automobielfabrikanten daar niet een alternatief voor hebben gezocht en gevonden. Het zal best goedkoop zijn, maar het komt wat gedateerd over.

Succes met de afwegingen BJ!
...The Nile isn't just a river in Africa...

classicT5

Alternatieven zijn er al, elektrische actuators, maar dat komt met een prijs. Vacuumsysteem is goedkoop en relatief probleemloos. Met de elektrische heb je ook nog temperatuuruitdaging, bij huidige motoren wordt met de lambda=1 regeling bij hogere toeren het enorm heet, kan boven de 1000 graden worden en zijn maar weinig actuators die daar tegen kunnen.

Vulk

Citaat van: classicT5 op 25-02-2017 17:36:28
Alternatieven zijn er al, elektrische actuators, maar dat komt met een prijs. Vacuumsysteem is goedkoop en relatief probleemloos. Met de elektrische heb je ook nog temperatuuruitdaging, bij huidige motoren wordt met de lambda=1 regeling bij hogere toeren het enorm heet, kan boven de 1000 graden worden en zijn maar weinig actuators die daar tegen kunnen.

Zou een vaste leiding geen optie zijn? Iets in metaal?

BBS

#3669
Aan de ene kant baal ik als een stekker dat dit gebeurd is. Het blok is naar de bliksem en is geen knaak meer waard.
Heel wrang is het dat ik eigenlijk maar 8 maand echt van het ding heb kunnen genieten. Maar op het moment dat ie het gewoon doet, dan is het mede dankzij de lineaire vermogensopbouw zoals Yits het gemaakt heeft en de Boost Treshold Mod gewoon een donders fijne wagen om door het hedendaagse verkeer te sturen. Simpel zat.

Aan de andere kant ben ik toch wel weer heel blij dat ik van het kapot lopen van het blok alles vastgelegd heb middels een logfile.
Je kunt heel mooi zien wat er daadwerkelijk gebeurd is, en wat de ECU geprobeerd heeft om binnen zijn vermogen te boel terug te regelen.
Je blok zal maar kapot lopen en je hebt geen logfile, dan wordt het gissen wat er gebeurd is....

Ik hoop dat iedereen nu inziet hoe belangrijk het vacuüm traject is binnen onze motoren. Ik in ieders geval wel, en mocht ik besluiten om de AWD toch te laten reanimeren dat een nauwkeurige controle van dit vacuümtraject hoog op het lijstje staan bij de jaarlijkse APK.
En Piet gaf al aan om wat aan de beveiliging te willen gaan doen, en mocht ik dat hok willen reanimeren dan wil ik daar dan graag gebruik van maken.

Want ik heb half januari echt op het punt gestaan om dat ding het kanaal in te rijden. :evil:

Edit: nog steeds eigenlijk
Volvoloos....

Jans Duiven

Citaat van: Dirk342 op 25-02-2017 16:25:02
Precies dat is ook een van de reden waarom ik altijd loop te hameren op die k*tslangetjes van de turbo..... het maakt niet uit, origineel of getuned, als de slang van je WG afklapt ben je gewoon weg (met alle gevolgen van dien).  Tegen overmatige knock kan geen enkele motor tegen, tegen vrijloop van een turbo ook niet.  Zo simpel is het gewoon.

En ja, zelf een originele uitgevoerd met een 13G en aangesloten WG krijg je krom getrapt als het moet !

Ik ga de komende week gelijk even vervangen Dirk. De kosten zijn het niet, het leerproces blijkt vele malen duurder

Piet

De boostbeveiligings mod is reeds in ontwikkeling :)

Piet

Met het vacuumslangetjes systeen is eigenlijk helemaal niet eens zo veel mis.
Toen onze auto's nog vrij nieuw waren met vers gemonteerde originele slangetjes ging er maar heel weinig tot niets mis met het systeem.
Pas toen onze hokken ouwe hokken, met half tot geheel verteerde slangetjes,  begonnen te worden begon het er mee mis te gaan.
Wat dan over het algemeen nog eerder resulteerde in vacuumlekken dan in overboostsituaties.

Het is zaak om die slangetjes gewoon op tijd te vervangen en daarbij geen montagefouten te maken.
Het is op een gegeven moment mode geworden er siliconenslangetjes op te doen, ik heb ze ook, maar ik vraag me eerlijk gezegd af of gewoon nieuwe originele slangen eigenlijk niet minstens zo goed zijn.

UserID6342

Met de originele, rubberen, slangen gaat het ook heel goed, verwacht alleen niet dat die dingen 20 jaar meegaan zoals ze fabrieksnieuw waren....

Piet

Dat moeten we echter met de siliconen exemplaren ook nog maar afwachten.  :)