[V70] Uit het leven gegrepen, van V70 2,3T-T5 LPI naar V70 (N) D5!

Gestart door BBS, 04-02-2011 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Maarten-t5

Ik heb liever een vacuumsysteem dan een electronisch systeem.
Ik denk dat een elektronisch systeem meer failure modes heeft (met een hogere kans) waarbij de wastegate dicht blijft staan. Evt. failure is mss wel weer makkelijker te detecteren. Het vacuumsysteem is eenvoudig en er kan door zijn eenvoud weinig mee misgaan als het goed onderhouden is.

henry classic v70

Ik wist het wel....
Als dat stukje slang zo kritiek is (met stuk lopen van de motor) ging er bij mij gevlochten rvs uit de auto sport op
..maar ja ik heb slechts een 2.5 10V  :eusa_shifty:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Piet

Die kan helaas ook losschieten  ;D

Er is toch altijd weer een hoop uit de logframes te halen:



Hier kun je zien hoeveel de actuele load  de in de mapping gevraagde load overstijgt ten gevolge van de op hol geslagen turbo.
Boven de 2800 RPM wordt er bijna 2x zoveel load geleverd dan gevraagd wordt.

(Load wordt o.a. berekend uit de air mass, ofwel de hoeveelheid lucht die er in geperst wordt door de turbo.
De load is recht evenredig afhankelijk van de air mass)

UserID6342

Citaat van: Maarten-t5 op 25-02-2017 18:20:32
Ik heb liever een vacuumsysteem dan een electronisch systeem.
Ik denk dat een elektronisch systeem meer failure modes heeft (met een hogere kans) waarbij de wastegate dicht blijft staan. Evt. failure is mss wel weer makkelijker te detecteren. Het vacuumsysteem is eenvoudig en er kan door zijn eenvoud weinig mee misgaan als het goed onderhouden is.
Eens, de nieuwe Volvo turbo's waarbij een eectrische WG zit word je ook niet vrolijk van.... WG is niet los te vervangen en Volvo raad dan aan om meteen de hele turbo te vervangen :(.  gelukkig is er een bedrijf die alleen die electrische WG's kan vervangen.

UserID6342

Citaat van: Piet op 25-02-2017 18:17:33
Dat moeten we echter met de siliconen exemplaren ook nog maar afwachten.  :)
Ik heb een jaar of 6 geleden de slangen vervangen bij iemand door originele bij Volvo bestelde slangen..... Dit jaar weer opnieuw kunnen vervangen, nu door siliconen, omdat ze helemaal vergaan waren...  Daarom zeg ik, het materiaal wat je nu koopt bij de dealer heeft absoluut niet meer dezelfde kwaliteit als 20 jaar terug...

UserID6342

Citaat van: henry classic v70 op 25-02-2017 18:26:31
Ik wist het wel....
Als dat stukje slang zo kritiek is (met stuk lopen van de motor) ging er bij mij gevlochten rvs uit de auto sport op
Zegt ook geen ene ruk....

Piet

Citaat van: Dirk342 op 25-02-2017 18:47:13
Citaat van: Piet op 25-02-2017 18:17:33
Dat moeten we echter met de siliconen exemplaren ook nog maar afwachten.  :)
Ik heb een jaar of 6 geleden de slangen vervangen bij iemand door originele bij Volvo bestelde slangen..... Dit jaar weer opnieuw kunnen vervangen, nu door siliconen, omdat ze helemaal vergaan waren...  Daarom zeg ik, het materiaal wat je nu koopt bij de dealer heeft absoluut niet meer dezelfde kwaliteit als 20 jaar terug...

Ah, op die manier.... dan maar siliconen  ;D

classicT5

Citaat van: Maarten-t5 op 25-02-2017 18:20:32
Ik heb liever een vacuumsysteem dan een electronisch systeem.
Ik denk dat een elektronisch systeem meer failure modes heeft (met een hogere kans) waarbij de wastegate dicht blijft staan. Evt. failure is mss wel weer makkelijker te detecteren. Het vacuumsysteem is eenvoudig en er kan door zijn eenvoud weinig mee misgaan als het goed onderhouden is.

Bij elektrische actuator werkt het daarom vaak omgekeerd, niet bekrachtigd staat waste gate open. Met stroom zet je hem dicht. Bmw gebruikt bv deze methodiek op hun twin turbo 6 cylinder benzine.

razorx

Dat is ook de juiste veilige manier van denken. Zo moet een systeem werken als er wat los schiet. Al gaat mijn voorkeur juist omdat ik elektronicus ben uit naar een vacuum systeem.

Een ander voorbeeld van unsafe design is ons koelwater tankje. Trek de connector maar los en er gaat niets branden. Je weet dus niet dat je kvs waarschuwing buiten werking is.

elmarconi

Citaat van: razorx op 25-02-2017 20:27:02
Dat is ook de juiste veilige manier van denken. Zo moet een systeem werken als er wat los schiet. Al gaat mijn voorkeur juist omdat ik elektronicus ben uit naar een vacuum systeem.

Een ander voorbeeld van unsafe design is ons koelwater tankje. Trek de connector maar los en er gaat niets branden. Je weet dus niet dat je kvs waarschuwing buiten werking is.

Warning en Alarm signalen mogen eigenlijk alleen als breker (NC) geimplementeerd zijn. Anders is draadbreuk niet af te vangen.
Heb het helaas wel eens anders gezien, ook in de SCADA scene...
--
Autogas Inside . . .

V70geRwin

Citaat van: elmarconi op 25-02-2017 20:39:24
Citaat van: razorx op 25-02-2017 20:27:02
Dat is ook de juiste veilige manier van denken. Zo moet een systeem werken als er wat los schiet. Al gaat mijn voorkeur juist omdat ik elektronicus ben uit naar een vacuum systeem.

Een ander voorbeeld van unsafe design is ons koelwater tankje. Trek de connector maar los en er gaat niets branden. Je weet dus niet dat je kvs waarschuwing buiten werking is.

Warning en Alarm signalen mogen eigenlijk alleen als breker (NC) geimplementeerd zijn. Anders is draadbreuk niet af te vangen.
Heb het helaas wel eens anders gezien, ook in de SCADA scene...

Hier ook wel eens een voertuig met maak contacten op het noodstopcircuit binnen gekregen.
Leverancier kreeg terecht een kleur  ;D

TonV70R

Das balen Bert Jan. Doet ie toch zijn  naam eer aan.
Op zich mooi dat je een log hebt, weet je wat er is gebeurt.
Wat betreft wat te doen? Lastig lijkt me. Als de rest goed is en je bent er tevreden mee, ander blok erin.
Zoals door iemand anders ook vermeld, als je wat anders koopt, weet je ook niet wat je koopt en ben je waarschijnlijk ook weer veel geld kwijt. Ten eerste om wat anders aan te schaffen (AWD brengt dan weinig op en je moet wat anders kopen) en ten tweede moet je maar afwachten wat je daar weer mee tegenkomt.

Blijft lastig.  Ander blok erin en gaan?
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

BBS

#3687
Ik blijf het heel bijzonder vinden wat er allemaal uit die logs gehaald kan worden. :eusa_dance: Al is de reden dan wel bagger we weten nu heel precies wat er gebeurd met een dergelijk kapot wastegate slangetje.
Oorzaak en gevolg is duidelijk te zien.


Citaat van: razorx op 25-02-2017 12:37:10
Duidelijk uitgelegd Piet. Nu te laat maar aan die logging is heel veel uit te lezen.

@Bert-Jan: Blij dat je er nog een grapje over kan maken.
Ik kan wel steeds achterom kijken, maar wat gebeurd is, is gebeurd en is geschiedenis. Voor je ligt de toekomst en de feiten waar je mee te maken hebt.
De hele dag gaan zitten sjagrijnen om wat gebeurd is heeft geen zin. Daar wordt je alleen moedeloos van. ;)


Citaat van: TonV70R op 25-02-2017 20:47:19
Das balen Bert Jan. Doet ie toch zijn  naam eer aan.
Op zich mooi dat je een log hebt, weet je wat er is gebeurt.
Wat betreft wat te doen? Lastig lijkt me.
Hij doet zijn naam al sinds de ombouw eer aan. Wat ik ga doen weet ik nog niet, eind volgende maand ga ik mij daar samen met Dirk, Jennie en alle anderen eens druk om maken. Ik heb wel een lichte voorkeur voor iets, maar dat moet eerst uitgewerkt worden en laten bezinken.
Volvoloos....

-D©©©L-

#3688
Dus een soort van (massa)klem probleem maar dan anders (tuurlijk...). Is door middel van een chiuawawa nonplusultra actuator met hogere druk de limp home druk beveiliging uitgeschakeld en daarmee deze kleine misser ( slangetje los) desastreus geworden ? T zal toch niet.....neh, vast niet. Dat bedenk je niet.

Maarten-t5

Er is geen limp home druk beveiliging.
Er is ook geen druksensor zoals iedereen inmiddels al weet.
Iets wat er niet is kun je ook niet uitschakelen.