[V70] Uit het leven gegrepen, van V70 2,3T-T5 LPI naar V70 (N) D5!

Gestart door BBS, 04-02-2011 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Ik snap die aversie voor het S60 blok van sommigen hier niet zo..
Zo verschrikkelijk anders dan een 850 blok is dit blok nou ook weer niet.
Wat er anders aan is is merendeels alleen maar beter.
En de onsteking en VVT is ook niet echt een probleem.
De voor deze motor originele penbobines en de VVT kunnen zelfs ook gewoon in functie blijven.

cornelis-b

Citaat van: Piet op 02-04-2017 00:59:00
De voor deze motor originele penbobines en de VVT kunnen zelfs ook gewoon in functie blijven.

Hier een voorbeeld dat het kan met penbobines: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,69954.msg1654458.html#msg1654458
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Vulk

Ik denk dat aversie hier het verkeerde woord is. Ik denk dat het eerder bezorgdheid is.
Had BBS deze plannen 2 jaar en 2.000km geleden toegelicht, dan was iedereen zeker enthousiast geweest. Ikzelf vind dergelijke projecten ook zeer fijn om te zien. Echter heeft hij recent een motorwissel gehad waardoor alles er rond fris en fruitig is (zou toch moeten).

Ik snap de keuze voor de modernere motor wel, maar het geeft weer extra complexiteit wat weer de nodige problemen kan veroorzaken. BBS wil immers de auto niet houden tot het einde der dagen en rijdt bijzonder weinig. Vandaar dat een gewoon T-5 blok voor mij persoonlijk de beste keuze lijkt. Zeker als je merkt dat hij eigenlijk gewoon zorgenloos wil rondrijden.

Om een dom voorbeeld te noemen over mijn eigen auto. Ik heb het subframe van een 850 uit 1996 onder een 850 uit 1994 hangen. Als je daar een motorsteun (distributiekant) gaat bestellen op chassisnummer, dan heb je al de verkeerd vast. Ik kan me voorstellen dat als je aan een andere motor, overbrenging, ... begint dat er nog veel meer net iets anders is wat het hele verhaal terug complexer maakt.

BBS

Citaat van: Vulk op 02-04-2017 09:25:04

Ik denk dat aversie hier het verkeerde woord is. Ik denk dat het eerder bezorgdheid is.
Had BBS deze plannen 2 jaar en 2.000km geleden toegelicht, dan was iedereen zeker enthousiast geweest. Ikzelf vind dergelijke projecten ook zeer fijn om te zien. Echter heeft hij recent een motorwissel gehad waardoor alles er rond fris en fruitig is (zou toch moeten).

Ik snap de keuze voor de modernere motor wel, maar het geeft weer extra complexiteit wat weer de nodige problemen kan veroorzaken. BBS wil immers de auto niet houden tot het einde der dagen en rijdt bijzonder weinig. Vandaar dat een gewoon T-5 blok voor mij persoonlijk de beste keuze lijkt. Zeker als je merkt dat hij eigenlijk gewoon zorgenloos wil rondrijden.

Om een dom voorbeeld te noemen over mijn eigen auto. Ik heb het subframe van een 850 uit 1996 onder een 850 uit 1994 hangen. Als je daar een motorsteun (distributiekant) gaat bestellen op chassisnummer, dan heb je al de verkeerd vast. Ik kan me voorstellen dat als je aan een andere motor, overbrenging, ... begint dat er nog veel meer net iets anders is wat het hele verhaal terug complexer maakt.
Je hebt (deels) gelijk Thomas, alles met het vorige wás ook fris en fruitig en ja ik was hem ook nog niet zat. Maar het was ook zo dat op de een of andere manier dat "frisse" 850 blok met die x70 AWD automaat alles behalve een goeie combi was. Sinds die tijd had hij ook die eigen wil wat voorheen gewoon niet zo was. (Karma??)
Technisch was ie gewoon in een top conditie!
En als alles gewoon goed ging dan was het ook een hele prettige auto. Maar om dat te ervaren moet je eigenlijk een poosje gereden hebben met die wagen.

En nee ik wil hem ook niet houden tot 'ie van ellende uit elkaar valt. Aan de andere kant is het wel zo dat zolang hij gewoon goed bevalt, zijn rondjes draait en ik er niet nog niet flauw van ben, mag hij gewoon blijven. ;) En hoe lang dat is? geen idee.
Ik rijd inderdaad niet veel, gemiddeld precies 15k sinds de aanschaf in 2010. Dat is alweer 6,5 jaar geleden. Ik prijs mijzelf dan ook rijk dat ik het werk vlakbij huis heb en het met de Harley Trapson af kan.
Dat zorgeloos rondrijden komt wel weer, daar ben ik 100% van overtuigt! Met de kennis die hier nu aanwezig is gaat dat ongetwijfeld helemaal goed komen. Dat is ook de reden waarom de wagen altijd naar Dirk toegaat voor onderhoud en reparaties, hoewel ik alles goed gedocumenteerd heb en de nummers van het blok zo voor handen heb.
Het wezenlijke verschil is de 850 motor die er nu in ligt, de automaatbak is van een x70 en is zodanig ingebouwd zoals ze vanaf de fabriek komen. Alleen de kabelboom is helemaal anders, maar dat ligt niet aan de inbouwers ;)
Er is de laatste 2 jaar al zoveel geïnvesteerd dat nu stoppen eigenlijk je reinste kapitaal vernietiging zou zijn.

En last but not least, zolang ik het financieel te verhappen vind en het leuk vind om er straks mee rond te rijden dan............

Y.O.L.O ;D ;D ;D
Volvoloos....

Piet

Citaat van: cornelis-b op 02-04-2017 08:46:21

Hier een voorbeeld dat het kan met penbobines: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,69954.msg1654458.html#msg1654458

Mja ik rij zelf al jaren, met grote tevredenheid,  met penbobines in mijn 850 rond.
VVT in mijn RN-kop heb ik destijds vastgezet, maar inmiddels kunnen we die ook met een M44 aansturen.
Ik ga komende zomer de VVT bij mij dan ook weer in ere herstellen.

Dan blijven er hier en daar nog wat aanpassingen over om het S60 blok in de 850 te krijgen.
Allemaal niks ingewikkelds of onoverkomelijks en als je alles goed documenteerd is servicing achteraf ook geen probleem.

Je kan ineens overal bang voor worden, maar zo'n inbouw van een S60 motor is iets wat al vaker is gedaan  en zich al meerdere malen bewezen heeft.
Zo kun je ook ineens angstig worden voor "tuningstroep" maar ik rij er al jaren zonder enig probleem mee rond tot tegenwoordig 300 wiel pk  en velen hier met mij waarvoor sommigen met nog wel veel meer vermogen dan ik.

Marc O.

Er lijkt eerder een aversie te zijn tegen de standaard blokken die in dit model thuis horen.  ::)

Citaat van: BBS op 02-04-2017 09:46:47
Sinds die tijd had hij ook die eigen wil wat voorheen gewoon niet zo was. (Karma??)

Motoren en auto's hebben geen eigen wil. En Karma bestaat niet. Pech wel.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Piet

Citaat van: Marc O. op 02-04-2017 10:33:49

Er lijkt eerder een aversie te zijn tegen de standaard blokken die in dit model thuis horen.  ::)

Is dat zo?
Nou in ieder geval niet bij mij.  :)
Ik heb er ook nog steeds een 850 blok, weliswaar met een RN-kop, in liggen.
Ben daar zeer tevreden over.
Maar die S60R motor heeft BJ nou eenmaal voorhanden.
En die blokken zijn zeker niet slechter, integendeel.

leons850

Citaat van: Piet op 02-04-2017 10:47:21
Citaat van: Marc O. op 02-04-2017 10:33:49

Er lijkt eerder een aversie te zijn tegen de standaard blokken die in dit model thuis horen.  ::)

Is dat zo?
Nou in ieder geval niet bij mij.  :)
Ik heb er ook nog steeds een 850 blok, weliswaar met een RN-kop, in liggen.
Ben daar zeer tevreden over.
Maar die S60R motor heeft BJ nou eenmaal voorhanden.
En die blokken zijn zeker niet slechter, integendeel.

Sinds wanneer een S60R motor?
Was toch een S60 T5 motor uit 2001?

En nogmaals, komt de cardanas er weer tussen dan?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Piet

My bad...
Ik had een S60R motor in mijn hoofd zitten, ik heb die motor verder ook niet gezien.
Maar goed .. een B5234T3 uit 2003 dan ... ook goed   ;)

BBS

Citaat van: NickGR op 02-04-2017 11:23:02
Citaat van: BBS op 02-04-2017 09:46:47

Y.O.L.O ;D ;D ;D

You Only Lult Onzin  :eusa_think:

:P

Daar maak jij je wel schuldig aan ja :evil:

Y. O. L. O.

You Only Live Once  ;D ;D
Volvoloos....

BBS

Citaat van: leons850 op 02-04-2017 11:02:47

Is dat belangrijk dan? Eerst zien dat we de wagen weer rijklaar hebben en dan gaan we dan -als we zin hebben- nog wel eens vechten met de cardanas. ;)

No offence verder hoor, kwestie van prioriteiten stellen ;D En die cardanas vind ik wel het minst belangrijk van alles....
Volvoloos....

UserID25761

leons850

Citaat van: BBS op 02-04-2017 12:15:18

Is dat belangrijk dan? Eerst zien dat we de wagen weer rijklaar hebben en dan gaan we dan -als we zin hebben- nog wel eens vechten met de cardanas. ;)

No offence verder hoor, kwestie van prioriteiten stellen ;D En die cardanas vind ik wel het minst belangrijk van alles....

Je had het over dat de auto in top conditie was.
Door alle mankementen die de auto al had vraag ik mij dat soms af.
Veel nieuwe onderdelen in een auto maakt nog niet dat een auto in topconditie is mijn inziens.

Maar dit zal wel niet in goeie aarde vallen maar volgens mij is het wel zo.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

BBS

Citaat van: leons850 op 02-04-2017 18:09:15
Citaat van: BBS op 02-04-2017 12:15:18

Je had het over dat de auto in top conditie was.
Door alle mankementen die de auto al had vraag ik mij dat soms af.
Veel nieuwe onderdelen in een auto maakt nog niet dat een auto in topconditie is mijn inziens.

Maar dit zal wel niet in goeie aarde vallen maar volgens mij is het wel zo.
Waarom niet?

Dat dat ding soms eens olie lekt net na een beurt en dan het hele jaar jaar geen drup meer op de grond is tie technisch niet oké?
En ja de cardanas zit er niet onder, daar waren we mee bezig en ik had er geen haast mee. De bedoeling is wel dat die er weer onder komt, anders heeft een nieuwe H.O. etc ook allemaal geen zin en is het geld weggooierij. Maar nogmaals, ik had er geen haast mee en als ik dan bij Dirk was voor de cardanas, regende het dat het goot.
Dan ga ik er ook niet onder liggen voor zo'n k*t as ;)

En zoveel mankementen zitten er helemaal niet meer aan, ik zou hem zo meenemen voor een vakantie naar zuid Europa of noordkaap zonder panisch te worden of de auto het wel volhoud. ;) Vloeistoffen controleren, wat reserve vloeistoffen mee en gaan met dat ding.
Volvoloos....