[V70] Uit het leven gegrepen, van V70 2,3T-T5 LPI naar V70 (N) D5!

Gestart door BBS, 04-02-2011 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Ik heb veel geduld, maar dat zou nu bij mij toch wel op zijn geweest.....  :eusa_shifty:

)()()sT

Nu pas?? ;)
Het is heel vervelend en ik heb bewondering voor het feit dat je de moed blijft houden; ik had hem allang in de hens gezet  :eusa_shifty:

Vind het echter niet geheel terecht om nou maar te roepen dat alle kabelbomen van de *70 bagger zijn. Misschien zijn 850-versies beter maar er zullen duizenden *70's hun levensduur gehaald hebben zonder problemen daaromtrent. Mijn beide R-en hebben allebei al 3 blokken gehad en heb nooit geen issues daarmee gehad.

Veel succes, ik ben benieuwd wanneer ie draait :)

BBS

Citaat van: Vulk op 19-11-2017 08:54:04
Wordt er dan een nieuwe kabelboom gemaakt of neem je een uit een sloper?
De bestaande kabelboom wordt hersteld. In de trant van de slechte stukken eruit halen en nieuwe goed verbindingen ertussen zetten. Dan alles doormeten of het goed is en kijken waar het dan fout gaat. En op deze wijze stapje voor stapje zoeken naar de oplossing.

Frustrerend is het omdat de ombouw mechanisch gewoon voor elkaar is en het op stomme kabelbreuken en bit's en byte's aankomt waarom dat ding niet lopen wil. Nog iets lastiger maakt het dat er geen auto in de buurt is die exact het zelfde is en waar even vanaf gekeken kan worden.
Vooropgesteld is dat Dirk voor deze rotklus staat, maar zijdelings enorm geholpen wordt door Piet en vooral Yits. :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: Daar denk je zo even niet bij na, maar elk stapje die genomen word gaat in overleg met de "denktank." Ik noem het even zo en wil het ook even geschreven hebben omdat de input van alle 3 de heren van enorme waarde is. Zonder deze denktank was deze klus gewoon simpelweg niet mogelijk!

Citaat van: Vulk op 19-11-2017 08:54:04
Oh jee. Wel knap dat je de moed erin houdt.
Citaat van: elianmars op 19-11-2017 09:02:35
Ik heb veel geduld, maar dat zou nu bij mij toch wel op zijn geweest.....  :eusa_shifty:

Wij wisten met het aangaan van deze blokwissel dat er hobbels te nemen waren. En ook dat het een langdurig traject zou worden. Heel simpel. De gezondheid van Dirk heeft ook meegespeeld alsook die van Yits. We wisten ook dat als dit slaagt er een project staat als een huis en waarbij wij -Yits, Piet, Maarten, Dirk en ondergetekende als opdrachtgever- laten zien waartoe een stel "hobbyisten" toe in staat zijn heden ten daage toe in staat zijn.
En ook in dit geval bewijst maar weer dat geduld een schone zaak is hoewel iedereen er van overtuigd is dat de AWD weer de weg op komt!
Volvoloos....

UserID6342

Citaat van: )()()sT op 19-11-2017 09:34:28

Vind het echter niet geheel terecht om nou maar te roepen dat alle kabelbomen van de *70 bagger zijn. Misschien zijn 850-versies beter maar er zullen duizenden *70's hun levensduur gehaald hebben zonder problemen daaromtrent. Mijn beide R-en hebben allebei al 3 blokken gehad en heb nooit geen issues daarmee gehad.

Met alle respect Joost en zeer zeker niet als aanval bedoelt, maar om deze stelling te handhaven sleutel jij te weinig aan die hokken.... Iedereen die vaker sleutelt aan de classics zullen je allemaal hetzelfde vertellen. Die kabelbomen zijn ronduit bagger !  Het is ook al, diverse malen, gewoon bewezen dmv foto's en dergelijke hier op het forum...

BBS

Veel succes, ik ben benieuwd wanneer ie draait :)
Er zullen ongetwijfeld x70's zijn die zonder problemen de kilometers draaien. Deze AWD is daar -by far!- een uitzondering in. En toch zullen wij dat hok klein krijgen.
Dat eigengereide hok past wat dat aangaat prima bij zijn baasje. :evil:

Ik ben ook zeer benieuwd wanneer ik bericht krijg dat ie aan de loop is :eusa_dance:
Volvoloos....

UserID6342

En ja, geheel eens met BJ, zonder Piet en Yits was dit nooit gelukt allemaal  :eusa_clap: :eusa_clap:.  Ook niet als ik weer iets vond en er mee vastliep (ik ben tenslotte ben geen electronica man) en dankzij Yits of Piet weer op het goede spoor werd gezet.  Zo zijn inmiddels de meeste kabels al weer hersteld, ik heb een blokgolf vanuit de nokkenassensor, maar krijg geen blokgolf op de signaaldraden naar de bobines toe.

Mijn persoonlijke mening is dat de ECU is overleden, maar daar zijn we nog niet helemaal over uit.  Ik heb in ieder geval nog een ME4.4 ECU liggen die daarvoor omgebouwd kan worden door Yits, want ikzelf kan dat absoluut niet.  Zie die maffe weerstandjes niet eens als ze zo op tafel liggen :(

Piet

De laatste keer dat ik de ECU hier ter test had deed ie het in mijn auto.
Een ECU overlijdt niet zo gauw. Lijkt mij onwaarschijnlijk.
Tip:
Het signaal naar de bobines is slechts een negatieve "spike" van nog geen 2 ms (van accuspanning naar 0 dus) je moet de tijdschaal van het oscilloscoopje daar wel op in stellen wil je hem kunnen zien.

Vulk

Citaat van: Dirk342 op 19-11-2017 09:44:21

Met alle respect Joost en zeer zeker niet als aanval bedoelt, maar om deze stelling te handhaven sleutel jij te weinig aan die hokken.... Iedereen die vaker sleutelt aan de classics zullen je allemaal hetzelfde vertellen. Die kabelbomen zijn ronduit bagger !  Het is ook al, diverse malen, gewoon bewezen dmv foto's en dergelijke hier op het forum...

Joost sleutelt er misschien zelf niet zo veel aan, maar draait toch ook al een jaar of 12 mee in het 850 wereldje.  Ik geloof dat hij er intussen ook al een motorwissel of 3-4 heeft opzitten. Ze zullen vast wel minder zijn als die van een 850, maar bagger lijkt mij ook er wat over.

Aan de andere kant, ik zie het als nog een extra reden om een 850 te houden tegenover een classic. ;D

UserID6342

Ik zie dat mijn antwoord niet geheel duidelijk is.....  Zal het anders proberen, als je niet teveel aan die kabels doet zullen ze het best overleven en ja, er zijn classics met zeer hoge kmstanden en dezelfde kabelboom er nog in. Zolang je van die kabels afblijft gaat dat prima.

Totdat je echt forse veranderingen aan de kabels moet toepassen, de kabels in bepaalde bochten / knikken komen te liggen wat niet standaard is.  Dan kun je problemen verwachten.

Er is ondertussen nog wel een beetje gebeurt met deze kabelboom...

Vulk

Dat kan ik dan wel begrijpen.
Hoe je het draait of keert, het is gewone dik klote voor BBS.

elianmars

BBS

Citaat van: elianmars op 19-11-2017 12:58:55
Citaat van: Vulk op 19-11-2017 12:54:43
het is gewone dik klote voor BBS.

En wat dacht je van die arme Dirk?  :eusa_shifty:
Die moet het allemaal maar ff doen. Ga dr maar aan staan. ::)
Maar onderschat aub niet de hulp die Yits en Piet geven om Dirk weer van informatie te voorzien om weer een klein stapje voorwaarts te zetten.

En kloten voor mij valt mee Thomas. Ik ben in dit geval alleen maar opdracht gever. Het is wel mijn wagen en ik popel om het uiteindelijke resultaat te mogen aanschouwen. :eusa_dance:
Volvoloos....

razorx

Mijn bijdrage is beperkt hoor zo op afstand ;) . Ik probeer mee te denken maar thats it.

Piet

Mja ik doe er niet veel meer aan dan de software van de ECU aanpassen en hem testen.
Klein schema'tje hoe de cop's en vvt aan te sluiten, that's it.
De probleemoplossing wat betreft de kabelboom ligt geheel op de schouders van Dirk.
Dat is toch echt degene die er verreweg het meeste werk aan heeft.

NinaPaul

Het is toch gewoon betaald werk voor Dirk? Hulde voor de gratis hulp.

Ik vind de bedrading bagger noemen ook wel erg ver gaan, die paar zaken die er te vinden zijn op het net zijn vaak fouten door de beun/gebruiker/monteur/etc.
Ik heb niet één artikel kunnen vinden dat ze gewoon uit het niets stuk gaan (dat was wel anders dan mijn oude merc 600 se, waar ze echt uit elkaar vielen).
Misschien zijn ze slechter dan in de 850, dat zou kunnen, maar ook ik heb geen (minimaal, representatieve steekproef) 1.800 wagens om uit elkaar te halen en kabelbomen te vergelijken (en ik geloof er niet in dat iemand hier op dit forum dat wel heeft).

Het blijft ruk dat het zo lang duurt natuurlijk, hopelijk komt het snel in orde.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz