[V70] Uit het leven gegrepen, van V70 2,3T-T5 LPI naar V70 (N) D5!

Gestart door BBS, 04-02-2011 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

razorx

Leuk hoor. Ik wil alleen geen grootmeester heten hoor. Ben ik niet. ;)

Je WGA was al net zo brak als de mijne zie ik op het filmpje.
Daarvoor was het heel mooi te zien in de logging. De aansturing van de actuator zat al heel snel op 100% terwijl de turbodruk niet volgde. Snel konden we andere zaken uitsluiten en de actuator als verdachte aanmerken. De TCV was heel snel uitgesloten door die even om te wisselen met een exemplaar dat ik over had.

Omdat je nu een actuator met zwaardere veer hebt, wil ik één tabel nog wel bij je aanpassen: De "TCV duty cycle pilot control" Je hebt geen boost spikes, maar het is toch netter die tabel wat te dimmen.

P.S. Vergeet de pk's. Koppel en doseerbaarheid wil je bij straatgebruik. ;)
P.P.S. Je wideband regeling loopt perfect. De AFR volgt de requested AFR mooi en snel. Die ALM wideband controller is inderdaad sneller dan de Spartan I en zeker sneller dan de II.

UserID6342

Heb de log ook bekeken en het is absurd te noemen hoe snel de ALM reageert en de requested AFR volgt.  Ik heb dit echt nog nooit gezien in een tune !  Wel weet ik nu zeker dat dit mijn 2e controller gaat worden, op zeker !

Net wat Yits zegt; PK's zijn niet interessant, wel een fijn en goed rijdende auto met genoeg koppel.  Er was ergens een leuke spreuk over, dacht ik, maar weet niet zeker of ik 'm nu goed zeg: Vermogen was hoe hard je de muur raakt en koppel is hoe ver je de muur meeneemt (of net andersom ;D)

En Yits heeft ook gelijk om de TCV duty wat te gaan beperken hiermee.

Piet

Die ALM is zeker superieur aan de overige controllers, dat hebben we nu al bij meerderen gezien.
Met dat ding komt de widebandregeling pas echt goed tot zijn recht.
Het feedbacksysteem wat de wb-regeling is, is gebaat bij een zo snel mogeliijke terugkoppeling.
Met zijn responstijd van 5 ms (ofwel 200 samples per seconde!) zorgt ie dan ook voor een mooie strakke AFR die strak de gevraagde AFR volgt.

En inderdaad drivability moet bij een goede tune voorop staan en niet alleen  het maximaal haalbare pk's zoals bij de doorgaans gebruikelijke "WOT-tuning" het geval is.


BBS

Yits, bescheidenheid siert den Mensch, maar wat je hier gewoon neergezet hebt is gewoon een schitterend stukje vakwerk. :eusa_clap:
Het is echt een wagen/tune geworden met 2 gezichten. Hard en snel als het moet, lekker en lui als het kan  :D PeeKaas en koppel meer dan zat aanwezig, samen werkend aan een zeer prettig rijdende wagen voor alle daags gebruik. :eusa_clap: :eusa_clap:

Feit is dat er echt een dijk van een wagen staat die precies doet wat je van hem verlangd.

En dan te bedenken dat het nog niet eens 100% volgas was aangezien er juist op dit moment 6  :police: in de buurt rond reden op zoek naar "slachtoffers." Kijken of we ergens dit weekend nog eens iets kunnen doen met een logje.

Dirk, waar wil je die muur hebben liggen? ik sleep hem nu overal heen :eusa_whistle: ;D
Volvoloos....

Piet

Overigens ... onderscheid maken tussen koppel en vermogen om de prestatie van een auto weer te geven is niet zinnig, ze volgen gewoon uit elkaar vlgs de formule:

(Vermogen bij een bepaald RPM) = (koppel bij die RPM) x RPM x (een constante),

Ofwel vehoog je het koppel bij een bepaalde RPM met een factor 2 dan verhoog je dus ook het vermogen bij die RPM met een factor 2.

Drivability verbeter je door niet alleen het koppel/vermogen te verhogen bij WOT (zoals bij de meeste tuners dat het geval is) maar ook het vermogen/koppel in sub WOT situaties aan te passen.
Zodanig dat je een mooi vloeiend verloop in het vermogen krijgt bij elke pedaalbeweging.
Dat is ook niet iets wat een tuner in een dagje voor elkaar kan krijgen, dat is dan weer het mooie van zelf tunen. Met zelf tunen is het een ongoing process waarbij je de rijeigenshappen steeds beter naar je hand kan zetten.
Je wordt dan pas echt snel op de snelweg in het dagelijkse verkeer, omdat 95% (of zoiets) van de tijd je in niet WOT rijdt.

razorx

Citaat van: Piet op 06-08-2016 20:05:59
Overigens ... onderscheid maken tussen koppel en vermogen om de prestatie van een auto weer te geven is niet zinnig, ze volgen gewoon uit elkaar vlgs de formule:

(Vermogen bij een bepaald RPM) = (koppel bij die RPM) x RPM x (een constante),

Ofwel vehoog je het koppel bij een bepaalde RPM met een factor 2 dan verhoog je dus ook het vermogen bij die RPM met een factor 2.

Drivability verbeter je door niet alleen het koppel/vermogen te verhogen bij WOT (zoals bij de meeste tuners dat het geval is) maar ook het vermogen/koppel in sub WOT situaties aan te passen.
Zodanig dat je een mooi vloeiend verloop in het vermogen krijgt bij elke pedaalbeweging.
Dat is ook niet iets wat een tuner in een dagje voor elkaar kan krijgen, dat is dan weer het mooie van zelf tunen. Met zelf tunen is het een ongoing proces waarbij je de rijeigenshappen steeds beter naar je hand kan zetten.
Je wordt dan pas echt snel op de snelweg in het dagelijkse verkeer, omdat 95% (of zoiets) van de tijd je in niet WOT rijdt.
Volledig mee eens.
Om in dat sub WOT gebied een mooi koppel te krijgen is het lastigste. Jelmar heeft dat ooit mooi verwoord. Kan zijn bericht niet zo snel vinden.

arjen850


classicT5


Piet

Inderdaad wat lastiger maar dan m.n. in de zin van wat tijd rovend omdat het op de weg met kleine aanpassingen gaat met steeds evaluatie van het effect.
Alhoewel een hubdyno (waar we Jelmar ook nog wel eens aantroffen) hierin zeer goede diensten kan bewijzen.  ;D

BBS

Citaat van: arjen850 op 06-08-2016 20:20:26
hmm, ik begin jaloers te worden ;D
Ik kom wel een keer op een zaterdag ff bij je aanwaaien...
Moet nog een goeie airco stelmotor -instelling temperatuur rechts- van je hebben.

Kun je gelijk ff proberen wat het nu is geworden.  ;)
Volvoloos....

UserID6342

Citaat van: arjen850 op 06-08-2016 20:20:26
hmm, ik begin jaloers te worden ;D
Ook voor jouw auto komt het goed, er is al een hoop gedaan ondertussen.  Nu nog even wachten op de bootable ECU en dan heb je ook een goede tune erin :)

UserID6342

Citaat van: Piet op 06-08-2016 20:24:13
Inderdaad wat lastiger maar dan m.n. in de zin van wat tijd rovend omdat het op de weg met kleine aanpassingen gaat met steeds evaluatie van het effect.
Alhoewel een hubdyno (waar we Jelmar ook nog wel eens aantroffen) hierin zeer goede diensten kan bewijzen.  ;D

Geloof ik erg graag !  Want zonder hubdyno is het iedere keer stap voor stap aanpassen en proberen, en daar gaat gewoon erg veel tijd inzitten.

BBS

Citaat van: Dirk342 op 07-08-2016 09:20:25
Citaat van: Piet op 06-08-2016 20:24:13
Inderdaad wat lastiger maar dan m.n. in de zin van wat tijd rovend omdat het op de weg met kleine aanpassingen gaat met steeds evaluatie van het effect.
Alhoewel een hubdyno (waar we Jelmar ook nog wel eens aantroffen) hierin zeer goede diensten kan bewijzen.  ;D

Geloof ik erg graag !  Want zonder hubdyno is het iedere keer stap voor stap aanpassen en proberen, en daar gaat gewoon erg veel tijd inzitten.
Dat is absoluut waar, als je ziet hoeveel tijd Yits er al ingestoken heeft en nog gaat doen.
Je hebt dan wel een tune die 100% op maat is naar de wensen van de berijder zelf en als je ziet wat er dan gedaan moet worden is niet een kwestie van onder het rijden wat rammelen op een toetsenbord...

Dit komt wel heel dicht bij een perfecte tune, dat is zeker! En ik ben er heel erg blij mee :D :D

De volgende stap, oliedrukmeter aansluiten, cardan er weer onder en de Parrot er in hangen....
Volvoloos....

arjen850

Citaat van: Dirk342 op 07-08-2016 09:18:34
Citaat van: arjen850 op 06-08-2016 20:20:26
hmm, ik begin jaloers te worden ;D
Ook voor jouw auto komt het goed, er is al een hoop gedaan ondertussen.  Nu nog even wachten op de bootable ECU en dan heb je ook een goede tune erin :)

Weet ik, er wordt hard aan gewerkt😀 zal blij zijn als ik het dan echt goed heb.

BBS

Citaat van: arjen850 op 07-08-2016 13:51:52
Citaat van: Dirk342 op 07-08-2016 09:18:34
Citaat van: arjen850 op 06-08-2016 20:20:26
hmm, ik begin jaloers te worden ;D
Ook voor jouw auto komt het goed, er is al een hoop gedaan ondertussen.  Nu nog even wachten op de bootable ECU en dan heb je ook een goede tune erin :)

Weet ik, er wordt hard aan gewerkt😀 zal blij zijn als ik het dan echt goed heb.
Dat ga je echt merken Arjen :D :D
Volvoloos....