[V70] Uit het leven gegrepen, van V70 2,3T-T5 LPI naar V70 (N) D5!

Gestart door BBS, 04-02-2011 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten-t5

Natuurlijk is dat het. De geplaatste opmerkingen waren wat doorzichtig.

Is de cheapste optie niet de motor laten zitten en de kop en oliepan eraf schroeven? Zuigers eruit en kijken of de bores ok zijn. Setje 2e hands drijstangen erin icm de nieuwe lagers die je al hebt en gewoon gaan rijden.
Beste reparatie? Misschien niet.  Maar de lagers heb je al, kost je alleen de pakkingen. Een paar ori drijfstangen mogen de wereld niet kosten lijkt me.

Piet

Alhowel dat RN blok van een S60 T-5 die je al bij Dirk heb staan ook wel een aantrekkelijke optie is.
Zijn geen verkeerde blokken.

Piet

#3602
Of, als er geen verdere schade blijkt te zijn,  om de kosten laag(er) te houden zoals Maarten zegt.
Maar dan gelijk met H-beam drijfstangen, wordt ie toch wat meer bulletproof van.

elianmars

Citaat van: Piet op 24-02-2017 11:44:27
Citaat van: leons850 op 24-02-2017 11:31:20
Dirk, ik ben alleen opzoek naar hoe dit te voorkomen, ik geef dus ook nergens de schuld aan iemand.

Ik heb bijvoorbeeld de siliconen slangen van biesheuvel er op zitten, doen het al een poosje prima. Wel voorzichtig zijn met slangklemmen inderdaad. Daarom heb ik de slangen alleen met een ty-wrapje vast, is een slangklem ook niet wat overkill?
Anyways, sh*t happens.

@Piet, ik vroeg mij af of het lampje heeft geknipperd, omdat er dan een duidelijke indicatie is geweest dat er wat mis was.
Dat de ecu niet weet wat, kan ik mij prima voorstellen zo geavanceerd zijn de motronics nog niet.

Hmm dus verrijking voor knock was er niet want dat kan niet, en idd geen controle over de turbo.
Dat is dan inderdaad wel echt pech.
Ik ben benieuwd wat jullie conclusie is als jullie de logs hebben bekeken.

Ja met  klemmetjes gaat het mis bij siliconenslangetjes.
Die kunnen daar helemaal niet tegen, klemmetjes snijden al snel in.
Ty-wraps horen inderdaad bij siliconenslangtjes gebruikt te worden, nooit klemmetjes.
(Ik ben ook door ervaring wijs geworden overigens wat dit betreft)

Dan ben ik blij dat ik de klemmetjes er niet op kreeg bij de turbo van de cabrio. Daar zitten de slangetjes vast met tie-wraps.

UserID6342

Klemmetjes bij de siliconenslangen is allemaal niet zo'n probleem; als je a) weet hoe, lees eigenlijk absoluut niet te strak aandraaien en b) niet van die vreselijk scherpe krengen monteert.  Hoe lullig ook wat er is gebeurt, dit is gewoon vreselijk domme pech hebben :( en ik ben er dan ook goed ziek van.....

Ik heb met BJ afgesproken het even te laten rusten allemaal en dan ga ik wel eens tellen en kijken over hoe en wat.  We hebben nog meerdere opties die ik nu nog even voor me wil houden.  Wil straks eerst kijken wat haalbaar is...

Wat betreft de drijfstangen, ik heb ze wel veel slechter gezien en ik kon er nauwelijks iets aan ontdekken, ook niet toen ik alle drijfstangen, voor zover mogelijk, heb gecontroleerd met een korte rei die ik heb.  Tot 2x toe zelfs..... Het zit ook niet in de drijfstangen, verwacht eerder dat er een of meerdere van de hoofdlagers uit liggen namelijk...  Aan / via de onderkant was ook niets te zien aan de zuigers en/of pistonpennen.  De foto's van de drijfstanglagers staan in mijn topic overigens, die zijn van deze auto....  En helaas, je kunt aan de onderkant zo niets zien aan de hoofdlagers....

Piet

#3605
Je hebt inderdaad klemmetjes met afgeronde zijkanten, die gaan wel goed.
Maar Ty-wraps is altijd safe en voldoen prima.

Hoofdlagers krijgen het over het algemeen niet zo te verduren, die ondervinden lang niet zulke grote radiale krachen als de drijfstanglagers. Ik zou daar geloof niet zo bevreesd voor zijn.
Aan die drijfstanglagerschalen  te zien, moet daar toch ook ruimte in hebben gezeten?
Zou dat  het tikken niet afdoende kunnen verklaren?

Als de drijfstangen inderdaad nog goed zijn zou ik de auto sowieso niet opgeven, dan is een reparatie kwa kosten toch nog zeer redelijk te overzien?

EDIT: had even over het hoofd gezien dat de tik er nog was na vervangen drijfstanglagerschalen
Dan misschien toch een hoofdlager?
Maar erg waarschijnlijk vind ik het toch nog steeds niet, zo'n drijfstang hoeft niet veel verbogen of getordeerd te zijn om een tik te veroorzaken.


volvobug

Geen ervaring maar logica: hoofdlagers zullen niet snel een tik veroorzaken, zij worden nauwelijks tot niet lineair belast door de massa van de krukas en de korte hefboom tussen hoofdlager en kruk waardoor er nauwelijks buiging optreedt in de lineaire belasting die de drijfstang veroorzaakt.

Drijfstanglagers daarentegen krijgen een lineaire belasting door de op en neergaande beweging met plots afremmen en versnellen voor en na de dode punten. Als daar speling onstaat zal dat eerder tikken veroorzaken. Zelfde kan ook gelden voor de zuigerpennen.

Maarreeh, mooi klote voor je.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

NinaPaul

De oorzaak van alles is dus een verkeerde en/of te vast gezette slangenklem, dit is inderdaad küt.

Als je er zelf mee hebt lopen spelen, helaas, maar als dit gedaan is door iemand met een factuur er aan vast, dan is het redelijk duidelijk waar je verhaal kunt gaan halen.
Het is dan een montage fout en valt gewoon onder garantie. (Tenzij je bv tegen advies ingegaan bent etc.)

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Hans Duiven

Mozes Bert Jan,

Wat een drama en sterkte met een goede oplossing.
Dit is wel een auto die je wou hebben zoals ie nu was.

Is kiezen voor een setje nieuwe H-drijfstangen, zoals Piet zei, niet de beste oplossing?

cornelis-b

Citaat van: NinaPaul op 24-02-2017 17:33:23
De oorzaak van alles is dus een verkeerde en/of te vast gezette slangenklem, dit is inderdaad küt.

Als je er zelf mee hebt lopen spelen, helaas, maar als dit gedaan is door iemand met een factuur er aan vast, dan is het redelijk duidelijk waar je verhaal kunt gaan halen.
Het is dan een montage fout en valt gewoon onder garantie. (Tenzij je bv tegen advies ingegaan bent etc.)



Als je Antwoord #3566 goed had gelezen dan had je deze post niet geplaatst er staat namelijk:

CiteerDe vacuumslang van de waste gate die de turbo moet begrenzen is in de lengte doorgescheurd. Ik heb in het voorjaar zelf de waste gate vervangen voor een vers exemplaar en waarschijnlijk is er bij het opzetten van het slangetje iets niet helemaal goed gegaan, waardoor de slang is gaan scheuren.

Maar mooi ruk allemaal weer Bert Jan.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Hans Duiven

Leon850 vroeg het al een aantal pagina's terug, maar kreeg geen antwoord:

Wat voor merk slang is het?

Een vacuumslang die in de lengte scheurt vind ik wel bijzonder.
Je zou eerder verwachten dat een slang in de lengte scheurt door druk van binnenuit.

henry classic v70

Sjezus wat ongelofelijk balen dit BJ..
...en wat sta je nu voor een moeilijke beslissing

Er zijn nog een paar opties wat ik zo begrijp uit Dirk z'n verhaal, deze opties eerst maar eens goed onder de loep nemen voordat je de wagen gaat afschieten. Dat je er nu helemaal klaar mee bent is zeer begrijpelijk want dat zouden er veel meer zijn (waaronder ik ook)
Echter verdampt de investering die eerder is gedaan én wanneer er een andere wagen komt weet je ook niet wat je nou precies aanschaft. Blok is er al, deze inbouwen is dus één van de opties.
Kost natuurlijk wel weer extra €uro's maar dan kun je wel weer verder, als alles achter de rug is en de wagen doet weer waar deze voor bestemd is rijd jij ook weer met een glimlach rond  ;)
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

hilko73

Citaat van: Hans Duiven op 24-02-2017 18:06:28
Leon850 vroeg het al een aantal pagina's terug, maar kreeg geen antwoord:

Wat voor merk slang is het?

Een vacuumslang die in de lengte scheurt vind ik wel bijzonder.
Je zou eerder verwachten dat een slang in de lengte scheurt door druk van binnenuit.
Als het een keer scheurt, scheurt het door. Zelfs stalen buizen scheuren verder als er druk op komt.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

classicT5

Citaat van: Piet op 24-02-2017 11:41:08


Je brent me op een idee..
Standaard weet de ECU niets van de turbodruk en zijn er dus ook geen routines die op een directe wijze wat met de turbodruk doen
In onze bins wordt de turbo druk wel door de bin waargenomen maar voorlopig alleen om die door te geven in de logframes.

Ik kan wel een routine (mod) schrijven die de gemeten druk relateert aan de RPM en ingrijpt als de druk een grens overschrijdt.
Dit kan dan niet door begrenzing van de turbodruk want daar heeft de ECU nu juist  immers juist geen controle meer over.
Dat zou dan, vrij grof, via een fuel cut o.i.d. moeten.


Zou mooi zijn, kun je ook veel nauwkeuriger de waste gate afstellen ipv halve maan ed.

Op volvospeed zullen ze er blij mee zijn, zijn er daar zat die zon beveiliging kunnen gebruiken verwacht ik.

hilko73

Een guardian angel inbouwen voor dit soort turbo perikelen lijkt me een super idee. Dat fabrikanten daar zelf niet opkomen...
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)