injectorrail loshalen - brandstofdrukregelaar testen

Gestart door dirkvis1968, 04-02-2011 22:07:34

Vorige topic - Volgende topic

dirkvis1968

beste

heeft iemand aan werkwijze om
- de brandstofdrukregelaar te testen
- de injectors of injectorrail veilig  los te halen en weer te plaatsen ivm branstofdruk en luchtbellen ed

dit voor een volvo c70 2.5t 98 waar de brandstofdrukregelaar (wat een woord) een rond bolleke is zonder retourslang oid
motorcode 5254t denk ik

wie kan me helpen

KIM

Als er geen retourslang op zit, kan het geen drukregelaar zijn; deze zit dan in de tank.
Dat bolletje kan dan alleen nog een demper zijn om drukpulsen in de brandstofgalerij te reduceren.

dirkvis1968

hoe kan ik dan deze testen?
hoe kan ik eventueel een foto op het forum plaatsen
iemand kennis van procedure om injectorrail los te halen

een bijkomend vraagje
ik heb oranje injectoren type 0 280 155 758
volgens spec zouden deze een weerstandswaarde van +- 14ohm moeten hebben
bij mij varieert deze naargelang injector van 20.8 tot 21.2 ohm
is dit relevant of niet om de injector te beoordelen

thuur

Dat bolletje is inderdaad een pulsdemper. Jouw brandstofdrukregelaar vind je op het subframe, als je voor de auto staat linksachter het blok naar beneden (volg de benzineleiding).

Gr 8)

KIM

Citaat van: dirkvis1968 op 05-02-2011 08:24:47
hoe kan ik dan deze testen?
hoe kan ik eventueel een foto op het forum plaatsen
iemand kennis van procedure om injectorrail los te halen

Waarom zou je dit willen meten? Ik zou niet weten wat je moet meten.

Citaat van: dirkvis1968 op 05-02-2011 08:24:47
een bijkomend vraagje
ik heb oranje injectoren type 0 280 155 758
volgens spec zouden deze een weerstandswaarde van +- 14ohm moeten hebben
bij mij varieert deze naargelang injector van 20.8 tot 21.2 ohm
is dit relevant of niet om de injector te beoordelen

De afwijking betekent het volgende voor je systeem:
Bij 14 ohm betekent dat er een stroom door de spoel heen loopt van 12/14 = 0,85 A
Bij 21 ohm wordt de stroom lager: 12/21 = 0,6 A

Die stroom bepaalt de magnetische kracht waarmee de injectornaald wordt opgetild. Om de invloed van die weerstand wat meer in perspectief te plaatsen, zou je de stroom ook bij draaiende motor kunnen uitrekenen. De afgeregelde spanning van de dynamo is ongeveer 14,2 V. Het sommetje gaat er dan als volgt uitzien:

Bij 14 ohm betekent dat er een stroom door de spoel heen loopt van 14,2/14 = 1 A
Bij 21 ohm wordt de stroom lager: 12/21 = 0,7 A

Heb je foutcodes op de injectoren, of heb je een foutcode arm mengsel?
Indien nee, zou ik me hier niet zo'n zorgen om maken.
Indien ja, staat de reden hierboven

dirkvis1968

waarom ben ik hiermee bezig
blijkbaar is mijn katalalysator kapot gegaan ( het rammelt in de pot)
meest voor de hand liggende reden is een slechte ontsteking
ik heb juist bougies en bougiekabels vernieuwd
rotor en verdeler is +-2 jaar geleden vervangen

eerste punt
had gedacht op injectors te laten reinigen (zijn tenslotte 10 jaar oud en 150000 km gereden)

tweede punt
dacht dat de weerstandwaarde zelf iets zei over de algemene staat van de injector
standaard bosch zijn ze ong 14 ohm en vond de afwijking vreemd

momenteel geen foutcodes (zelf uitgelezen)

wil wel zeker zijn dat alvorens de nieuwe kat geplaatst wordt dat er geen andere problemen meer zijn

dus mijn 2 vragen blijven nog open
wie kan mij helpen?

KIM

Het motormanagement beschermt jouw systeem tegen te rijk of te arm rijden. De lamdasesnor meet de zuurstof in het uitlaatgas en bepaalt aan de hand van de hoeveelheid zuurstof of het mengsel te rijk of te arm is geweest. Het motormanagement past de inspuithoeveelheid aan op deze waarde.
Wanneer deze correctie buiten het bereik van de regeling komt, gaat het storingslampje branden en heb je een foutcode.
Ik denk dus dat je je over het brandstofsysteem mbt tot de kat geen zorgen hoeft te maken.

Het gebrek aan vonken kan er voor zorgen dat de lambdasesor teveel zuurstof registreert en het motormanagement de inspuitingen nog langer maakt. Hierdoor krijg ik in de uitlaat een mega rijk mengsel terwijl de lambdasensor toch voldoende zuurstof meet (het onverbrande mengsel bevat namelijk ongebruikte zuurstof + benzine).
Dat rijke mengsel moet in de kat verbrand worden en dat vindt de kat niet zo fijn. Je gaat de kat ruiken wanneer dit het geval is.
Bij een langdurig te rijk mengsel zal de kat dichtsmelten en als je geluk hebt, zorgt de uitlaatdruk er voor dat de brokstukken wel door de uitlaat geblazen worden.

Een losliggende kat lijkt me persoonlijk echter eerde veroorzaakt door iets geraakt te hebben of een slecht fabrikaat.

Indien je echter het systeem niet vertrouwd, focus je dan op het ontstekingssysteem.

dirkvis1968

kleine update

de katalysator wordt volgende week vervangen
heb ondertussen nieuwe bougies en bougiekabels geplaatst
rotor en verdeler waren reeds vervangen

Ik had graag de injectors laten reinigen (150000 km)
niet per se noodzakelijk zoals ik hoor maar dan is alles gecontroleerd
vraagje waarop ik nog steeds geen antwoord op heb: welke procedure om injector te verwijderen ???

ie weet raad

Ludo

Citaat van: dirkvis1968 op 04-03-2011 18:41:22
vraagje waarop ik nog steeds geen antwoord op heb: welke procedure om injector te verwijderen ???

Met kan je dat gewoon vinden hoor.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,9353.0.html

UserID6342

Citaat van: dirkvis1968 op 04-03-2011 18:41:22
kleine update

de katalysator wordt volgende week vervangen
heb ondertussen nieuwe bougies en bougiekabels geplaatst
rotor en verdeler waren reeds vervangen

Ik had graag de injectors laten reinigen (150000 km)
niet per se noodzakelijk zoals ik hoor maar dan is alles gecontroleerd

ie weet raad
Moet je zelf weten natuurlijk, maar als de auto pas 150 dkm heeft gereden zou ik er niet eens aan denken om de injectors te (laten) reinigen.  Denk bij het monteren er wel even aan dat je overal nieuwe rubbertjes omdoet / tussen legt ivm lekkage.

cas

rubbertjes. 20 eur. en utrasoon reinigen raad ik aan. je kan nog verder gaan en de injectoren uit elkaar slopen, en flitertjes vervangen.Maar met 150dkm lijkt me dat idd wat overbodig.

als je goed zoekt, ik herinner me iemand die een adres had om te reinigen voor een paar tientjes. Echter, een utrasoon machine bij HBM tools kost 100 euro met een flesje reinigings materiaal. En je kan er van alles mee schoonmaken doe er je voordeel mee  :angel:
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Ludo

Citaat van: cas op 09-03-2011 20:24:53
utrasoon reinigen raad ik aan. je kan nog verder gaan en de injectoren uit elkaar slopen, en flitertjes vervangen.

een utrasoon machine bij HBM tools kost 100 euro met een flesje reinigings materiaal.

Wat zegt zo'n ultrasoon amateur badje over de opbrengst van een injector?.
Krijg je voor je 100 euro ook een test en meet rapportje na het badje, of moet je het dan doen met wat natte vingerwerk?.   ???

cas

Citaat van: Ludo op 09-03-2011 20:30:52
Citaat van: cas op 09-03-2011 20:24:53
utrasoon reinigen raad ik aan. je kan nog verder gaan en de injectoren uit elkaar slopen, en flitertjes vervangen.

een utrasoon machine bij HBM tools kost 100 euro met een flesje reinigings materiaal.

Wat zegt zo'n ultrasoon amateur badje over de opbrengst van een injector?.
Krijg je voor je 100 euro ook een test en meet rapportje na het badje, of moet je het dan doen met wat natte vingerwerk?.   ???

Ga je lekker Ludo. Je zit wel op stampen he  ;D 

met nat vingerwerk kom je een heel eind, lik aan je vinger en stop em diep van achter en dan heeeeel hard persen. moet je kijken wat de verstuiving is als je die vinger er dan plots uithaald.

De injector test je zelf gewoon met een 12 V opzetje , plus en min erop, beetje brandstof/vloeistof erin, en de luchtspuit erop. Dan zie je echt wel of je een juist sproeibeeld hebt. en na behandeling nog een keer. Amateur badje valt best mee, ik heb het met een badje uit een proffesioneel laboratorium gedaan. En de HBM bakjes doen daar niet voor onder.

Zoals heel veel andere dingen, kan een particulier niet alles zelf testen thuis met de juiste apparatuur. Om dan alles maar meteen naar gespecialiceerde bedrijven te brengen  :eusa_think:   

Ik heb het geld er wel voor .... maar niet direct voor over. En ik zie er de lol ook nog wel van in om het zelf tot op zekere hoogte proberen op te lossen. Nee ik heb geen aandelen in HBM maar geef de TS een tip om evt zelf de injectoren te reinigen. met een eigen bad of een geleend bad.

Weet je wat, TS stuur me je injectoren op, en ik reinig ze kostenloos voor je ! alleen zonder rapport.....

Ludo, jij mag niet  :P
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ludo

Citaat van: cas op 11-03-2011 08:26:36
Ludo, jij mag niet  :P[/b]

Ik zeg niks.
Dit soort 'acties' geeft gewoon antwoord, in topics als 'tips op Marktplaats' als er zo'n zeldzame langskomt, waar telkens discussie is over de gevraagde hoofdprijs.
Het antwoord is en dan blijft hetzelfde: geen drol waarde... tenzij je waarde hecht aan klooiwerk.  :-X
Dat is het moraal.  ;)