How To: Comfortmodule 1-2-3 knipperlicht

Gestart door spijky, 05-02-2011 17:45:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jeroen74

#135
CiteerJe zou met een one-shot na een trigger de juiste pool van de schakelaar ongeveer twee seconden dicht kunnen houden.

Zal je toch iets moeten maken dat die one-shot meteen reset als je de andere kant op knippert terwijl de one-shot nog actief is. Anders krijg je tijdelijk dat links en rechts knipperen. En je wil natuurlijk ook dat de 'flash' niet halverwege wordt afgebroken.

Ik heb zelf weleens nagedacht over een schakelingetje wat parallel aan de de schakelaar kan. Maar ik vond het zonde om meerdere powerschakelaars te hebben (het relais, de schakelaar en dan nog de overbruggingrelais); dus heb toen maar een compleet nieuw knipperrelais ontworpen wat de schakelaar alleen als input gebruikt, niet voor power switching, en FETs voor de lampen. Helaas is het er nooit van gekomen om het in te bouwen omdat ik het natuurlijk weer te netjes wilde het op een mooi printje in de orginele behuizing. Overigens was dat niet veel meer dan een 8 pin microcontrollertje, spanningsregelaartje en een dubbele Power FET met stroommeetuitgang (eentje speciaal voor dit soort toepassingen). Meestal is bij mij de lol van een project weg als ik het echte probleem/uitdaging heb opgelost :(

Ik vind zowiezo dat er erg veel electronica in zit in dat Alps 'relais'. Maar dat zal ook wel komen door de trailerindicatie. Zonder dat is het normaal niet meer dan een 8 pin ICtje met een Ctje, relais-tje en paar weerstanden en een stukje metaal als shunt.

razorx

@jeroen74:
Ik heb niet echt genoeg tijd gehad om hiermee door te gaan.
Wel wat ideëen die nog vorm moeten krijgen.

Het doel:
Geen verandering aan de oorspronkelijke bedrading, zelfs geen aftapping.
Vrachtwagen bedankje moet mogelijk zijn.
Zeer klein, te plaatsen binnen de ALPS unit.
Stil geen klikkerdeklik relais.

Nog te vormen gedachte over het hoe:
Nodig een device dat een mooi hard schakelt.
Blijft of x seconden of x knippers actief behalve als je je knipper handle in de andere positie zet (ook het halve tikje)

Wat voor onderdeel dan:
Een onderdeel dat een hoge stroom aan kan, lage spanningsval heeft en een schmitt trigger gedrag op de input heeft.
Ik denk dat als er zo iets te vinden is, een nette elco en twee kruislingse diodes volstaan.

Dit is even verwoord in de manier waarop ik denk, dus het kan wat abstract overkomen. :)

Met name die ehh MOSFET met schmitt tigger input zou het erg makkelijk maken.

Wat denk jij hiervan Jeroen?
Zo blijft de oude trekhaak aansluiting in tact.

Ik heb wel wat PICS oplossingen gezien, lijkt aardig, maar niet voor iedereen toepasbaar en no trekhaak ;)

jeroen74

Ik denk dat je problemen gaat krijgen met het onderscheiden tussen aansturing van het relais en de input van handel ;) Waar trigger je de monoflop mee? Als de lamp aangaat? Maar die knippert, dus eenmaal in gang gezet zal je monoflop elke keer opnieuw getriggerd worden. Je moet dus iets bedenken dat de monoflop getriggerd wordt door alleen de handel; eventueel een non-triggerable monoflop of zo.

Opvallend trouwens in dat Alps relais is dat de alarmknop een heel klein schakelaartje bedient; er moet nog een relais in zitten dat links en rechts kortsluit.

razorx

#138
Ik moet een niet hertriggerbare monoflop gebruiken zoals je al stelt.
Die wordt getriggered door de handle. en sluit vervolgens de handle kort gedurende een zekere tijd.

Ik zit nog steeds wat krap in de tijd. Te veel leuks te doen. ;)
Ik denk dat het met een tweetal power FET's met ingebouwde schmitt trigger te doen is.
Ik hoop dat die dingen bestaan.

RC netwerkje voor de timing op de input.
Dan een tweetal kruislingse diodes naar de andere kant van de handle.
Die zorgen voor het ontladen van de C.

Sorry voor de abstracte beschrijving, maar zo heb je iets heel simpels.
Klein, niet te veel componenten.

Even offtopic: Jij gaf me onlangs wat suggesties over reflow solderen.
Heb jij daar persoonlijke ervaring mee? Maakt de overstap naar SMD wel erg aantrekkelijk.

Bas850

Ik heb hem ook besteld, van het weekend installeren.
"to finish first, you first have to finish"

jeroen74

Ik heb het een en ander gesimuleerd, maar ook met een niet-hertriggerable monoflop werkt het niet. Je kijgt dan alsnog een afvalvertraging; de monoflop wordt gewoon weer opnieuw getriggerd nadat ie afgelopen is. Je kan immers niet onderscheiden of de trigger komt omdat de handel van uit naar L/R gaat of dat het een 'flash' is.

De oplossing is een andere monoflop, een hertriggerbare die trigger van de andere voorkomt. Deze andere monoflop wordt bij elke flash getriggerd met een tijd die iets langer is dat een flash+pauze. Zolang ie getriggerd is, kan de andere monoflop niet opnieuw triggeren.

Alleen heb je wel een race-condition, want ze triggeren allebei op exact dezelfde  input. Dus de hertriggerbare moet iets later getriggerd worden.

Ik heb een circuitje bedacht (en gesimuleerd) met wat flipflops en wat R/C netwerkjes enzo; beetje typisch jaren '80 Elektuur schakeling :) Een praktisch circuit zal best wel groot worden; en ik heb maar 1 kanaal gedaan.

Ergo, een simpel 6 of 8 pins uC-tje is waarschijnlijk heel wat kleiner en makkelijker ;) Zoals hier: http://e31wiki.org/wiki/One-touch_turn_signal_module

Wat betreft reflow:

Ik heb zelf weleens met een Tristar toasteroventje een PCB gereflowed ter test. Soldeerpasta aanbrengen (klotespul  :eusa_wall: heeft de consistentie van pindakaas), componentjes aanbrengen en bakken maar. Gaat best goed en mooi... componenten centreren zich heel mooi door de oppervlaktespanning van het soldeer; maar als de hoeveelheid teveel in onbelans is (wat makkelijk is met pasta) gaat zo'n Rtje of Ctje rechtop staan (tombstoning).

Ik denk dat het beter gaat als je een stencil hebt met een soldeerpasta die iets beter vloeit en wanneer de print niet al te groot is. De pasta moet vrij snel verwerkt worden, anders droogt het uit.

Het kan ook op een kookplaatje (in het engels een skillet).

Mijn mening is dat al dat gereflow totaal niet nodig is. Met een gewone solderbout gaat het net zo goed; ik kan 144 pins TQFPs solderen met 0.50mm pitch, met alleen wat vloeibare flux (en desoldeerlitze).

ICtjes in SOIC zijn supermakkelijk, en tot 0805 is ook goed te doen; maar 0603 en kleiner is niet leuk meer.

Bas850

Citaat van: Bas850 op 24-03-2011 14:22:16
Ik heb hem ook besteld, van het weekend installeren.
En geinstalleerd, erg handig.
"to finish first, you first have to finish"

Midicijnman

Supergaaf!
Hieronder de 'text only' versie van de fantastische handleiding van Spijky. Met copy - paste kun je dit in een text editor laten lopen, uitprinten en meenemen de auto in. (Of je neemt de laptop...)

------------------------------------------------------

Demonteer de asbak door deze te openen en achterin twee torx-schroeven te verwijderen.

Druk nu de alarmlichtschakelaar met het knipperlichtrelais er naar voren uit.

Trek de stekker los en voer deze terug door het gat, waarna je hem via de onderkant weer naar voren haalt. Verwijder zo veel mogelijk van de isolatietape.

Nu kun je de kabel volgens het volgende schema aansluiten:
Code   Kabelkleur Volvo   Stekkerplaats   Kleur kabelset   pen-bezetting relais
15   Blauw-grijs      9         Zwart-wit      6
49a   Groen-rood      7         Wit-groen      8
49L   Groen         5         Wit         2
49R   Blauw-groen      4         Groen      5
31   Zwart         3         Bruin      4

We knippen de betreffende originele kabel door, waarna we aan de ene zijde een kabelschoentje plaatsen en aan de andere zijde knijpen we deze samen met de juiste kabel uit het ombouwset vast.

Aan het uiteinde van het kabelboompje zit de contactdoos voor het relais. Druk daar het relais in.

Voor we alles weer terug monteren volgen we de beschrijving zoals deze staat vermeld in de handleiding:
- Het stuur naar rechts draaien en daarna het knipperlicht aanzetten en minimaal drie keer laten knipperen.
- Het stuur terugdraaien en niet het knipperlicht naar links bedienen.
- Daarna de hendel eenmaal naar rechts bedienen maar niet doordrukken. Deze moet nu drie keer knipperen.

De laatste drie stappen herhalen voor links.

LvD

Kickie :D

Ik heb 'm ook besteld zojuist bij Wittebrug in Delft. Die moest 'm bij de importeur vandaan halen, daar lagen nu 10 setjes. Paar cent duurder geworden tov vorig jaar, nu € 44,nogwat. Morgen halen. Had in de Saab de module van Waeco ingebouwd, die al eerder in dit topic wordt genoemd. Weet niet waar het aan lag, maar heb drie exemplaren ingebouwd gehad en allemaal na ongeveer een week 'kapot': ze stopten niet meer met knipperen, behalve door even de andere kant op te knipperen. Had inmiddels weer zo'n setje gekocht met het idee om de goden weer eens te gaan verzoeken want het is wel een heel fijne add-on. Op zoek op t forum of dit misschien al eens eerder is gedaan en iemand de juiste aansluitingen al had uitgevogelt kwam ik dit topic tegen. Dit is zoveel makkelijker en duidelijker dat ik de waeco-unit weer terugstuur en dit relais ga inbouwen.

spijky

Bij mij werkt het nog uitstekend.
Ik hoop dat iedereen er nog steeds even blij mee is. ;)

Ik merk zelf hoe zeer je er aan gewend bent als je in een auto stapt die het niet heeft.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

BBS

Citaat van: spijky op 13-02-2012 19:51:15
Bij mij werkt het nog uitstekend.
Ik hoop dat iedereen er nog steeds even blij mee is. ;)

Ik merk zelf hoe zeer je er aan gewend bent als je in een auto stapt die het niet heeft.

Hier ook geen problemen mee. Zit nu 3/4 jaar in de wagen gemonteerd en nog hapering kunnen constateren ;) :D
Volvoloos....

Unexist

Volvo C70 T5 Garrett GT2876R - Siemens 630cc Injectors - 3'' Downpipe - 3'' Catback - 60mm Intercooler - Fasttech Powered - 400+ PK
Volvo 855 R 350+ PK    (Sold)
Volvo 855 GLE (Sold)
Volvo S60 2.4 (Sold)

LvD

Citaat van: spijky op 13-02-2012 19:51:15
Ik merk zelf hoe zeer je er aan gewend bent als je in een auto stapt die het niet heeft.

Dat was ook de reden voor mij om er weer mee bezig te gaan. Naar de wintersport (mee)gereden in de skoda octavia combi van een vriend van mij, die t ook had. Toen ik weer in de Volvo stapte merkte ik dat ik alweer helemaal gewend was aan de 'komfort module'. Die octavia was trouwens een 1.2 tfsi, maar wat een power weten ze uit zo'n blokje te persen. Denk wel dat t alleen prettig is met een automaat, want hij was wel constant aan t schakelen, wat je alleen zag in t display, je voelde er niets van dankzij de DSG-koppeling. Maar goed, dat is typisch off topic.

LvD

En hij zit erin hoor. Bij de buurman ook, die wilde t ook toen hij die van mij zag. Heb m wel gesoldeerd, zoals alles wat ik later ingebouwd heb. Dan kan dit natuurlijk niet met knijpcontactjes worden geïnstalleerd. Wel even wennen aan het idee een VW-onderdeel onder t dashboard te hebben... :P

LvD

Gistermiddag bleef mijn knipperlicht ineens constant branden als ik richting aangaf. Als ik even naar links 'knipperde' bleven de linker knipperlichten continue branden tot ik naar rechts knipperde, dan gingen de rechter knipperlichten continue branden. Auto uit en na een tijdje weer aan: alles werkte weer gewoon, tot hetzelfde probleem opeens weer optrad. Vervolgens heb ik het ingebouwde relais losgetrokken, en daarna gingen de lampen alleen continue branden op het moment dat ik richting aangaf, maar gingen weer uit als ik de richtingaanwijzer in de 'neutraalstand' had staan. Ik kan dus wel richting aangeven door zelf de richtingaanwijzer aan-uit-aan-uit-aan-uit-etc te bewegen.  8)

Ik trek hieruit de conclusie dat mijn originele Volvo-knipperrelais overleden is, mee eens? En zou dat beïnvloed kunnen zijn door het inbouwen van de comfortmodule? Wel apart, toch? Iemand nog zo'n relais liggen?