Volvo coolant

Gestart door pieranja, 06-02-2011 18:40:30

Vorige topic - Volgende topic

pieranja

Het niveau van het koelvloeistof- reservoir staat op het randje van MIN. Bijvullen dus. Nu staat erop vermeld dat ik speciale 'volvo coolant' moet gebruiken met water (50/50). Weten jullie wat voor speciaal spul dat dan is, en waar ik die kan scoren?

volvobug

Bij de volvo dealer. Het is raadzaam ook alleen maar volvo coolant te gebruiken. Met een litertje doe je ook weer jaren, mits zonder lekkages. Kost je dacht ik nog geen tientje, en met een liter coolant maak je 2 liter.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

pieranja

Okay, da's duidelijk, speciaal spulletje dus. Morgen dus ff langs de dealer!

Justin-850

Is het echt zo belangrijk ja? Ik heb er Brega koelvloeistof inzitten, gaat ook prima.....

@®-

Ik heb nog nooit originele koel vloeistof gebruikt. Zeker ook omdat koelvloeistof voor mij altijd gratis was, in 850 niet en nu ook in de S60 niet.

Zolang je maar blauwe koelvloeistof gebruikt is er niets aan de hand.

v40pokemon

Gewoon kan en klare coolant erin. Doen volgens mij de meeste en je gaat het echt niet merken denk ik. Als je nu in extreme (koude) omstandigheden gaat rijden, gewoon zorgen dat het spul erop aangepast is.
Ik gebruik altijd standaard een kant en klare mix van Texaco geschikt tot -40gr (merk is onbelangrijk.)

Citaat van: @®- op 16-02-2011 12:00:48
Zolang je maar blauwe koelvloeistof gebruikt is er niets aan de hand.

De kleur zegt meestal niets over de specificaties  ::)

Justin-850

Nou, ik weet dan weer wel dat het verschil in rode en blauwe vloeistof hem zit in de chemische samenstelling. Zo kan rode koelvloeistof in een motor waar oorspronkelijk blauwe inhoort schade veroorzaken aan afdichtingen ( rubbers e.d. ) en corrosie veroorzaken. Ik ken een voorbeeld van een renault 5 GT turbo die de verkeerde kleur had gebruikt. Hele motor naar de knoppen inwendig......:-\

v40pokemon

Citaat van: v40pokemon op 16-02-2011 12:01:57

Wij gebruiken Texaco op de zaak. Deze is rood als deze in het vat zit. Zodra die de 1e keer warm is geweest, verandert de kleur naar groen.
Ik denk dat je bedoelt dat vooral VAG de rood/roze gebruikt volgens G12 specs?

@®-

Citaat van: v40pokemon op 16-02-2011 12:17:29
Citaat van: v40pokemon op 16-02-2011 12:01:57

Wij gebruiken Texaco op de zaak. Deze is rood als deze in het vat zit. Zodra die de 1e keer warm is geweest, verandert de kleur naar groen.
Ik denk dat je bedoelt dat vooral VAG de rood/roze gebruikt volgens G12 specs?
Ja ik doelde inderdaad op de VAG koelvloeistof. Ook al staat het leuk in je tankje dit is echt niet goed voor je motor.

Hans Duiven

GJV70

Citaat van: Hans Duiven op 16-02-2011 15:08:09
Kroon Organic

Hans

prima spul inderdaad! Kun je bij alle soorten koelvloeistof toevoegen.
Roffel Sound Addict

joebar

Alle koelvloeistoffen kun je mengen MITS ze geschikt zijn voor alu blokken, de hele oude KVS had sillicaten ( zouten) in de KVS, en daar is alu niet blij mee...
Alle kleuren zijn alleen maar KLEURSTOFFEN, verder niets , alles KVS bestaan uit glycol, omdat het :
prima met water laat mengen
goedkoop is
goed mengbaar is....

Er ontstaan heel veel bakerpraatjes, maar besef wel dat als een auto KVS gaat verliezen er meestal iets aan de hand is, en dat heeft in een enkel geval tot gevolg dat motoren kapot lopen, en dan gaat men het toeschrijven aan de samenstelling van de KVS....
Normaal kost dat goedje 2 kwartjes de liter, en sommige durven 5-10 euro voor hun goedje te vragen, do the math.

Jack v

Ik heb de long life van de action erin, prima spul en geschikt voor alu motoren.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

joebar

hier het hele verhaal

http://www.machinerylubrication.com/Read/841/coolant-fundamentals

Lots of misinformation about the compatibility of the different types of coolant technologies exists in literature and the marketplace. While it is not good maintenance practice to mix two different coolants, it will not result in compatibility issues as long as coolants from high-quality, reputable suppliers are used. Coolants are generally considered to be compatible, however, mixing coolants of two different qualities results in a mixture of intermediate quality. While not a disaster, mixing a great coolant with a mediocre coolant will result in a coolant with something of less than great performance. Overdilution with water would have a negative effect, because the corrosion inhibitors would be present in the engine at quantities lower than originally designed. Coolants are designed to work over a range of dilutions. The optimum for most coolant systems is 50 percent coolant and 50 percent good-quality water, and in general coolants are designed to tolerate dilution down to about 40 percent concentrate and 60 percent water.

Ludo

Citaat van: joebar op 17-02-2011 08:51:32
Er ontstaan heel veel bakerpraatjes,

Ja inderdaad.
Volgens AMT is het beter om niet te mengen.
http://www.amt.nl/Achtergrond/Koelvloeistof-niet-mengen.htm

Anderzijds, vraag ik me af waar het over gaat, we praten hier over een vloeistof van zo'n 10 á 12 euro bij de Volvodealer, waar je je hele koelsysteem mee volgooit.
Dat is toch helemaal geen discussie waard.  :eusa_doh: