The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

Ewout Schalkwijk

Dan kan de status weer hersteld worden... :eusa_clap:
(da's toch al gauw een stuk sneller dan sommige zuiderburen weer herstellen van hun afwaardering).

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Vanmorgen de 740 maar meegenomen naar het werk om er weer wat testkilometers op te zetten. De auto rijdt prima, maar een probleem dat ik dacht opgelost te hebben openbaarde zich weer:
Na een snelweg rit begint de auto te roken als je stationair staat te draaien voor het stoplicht. Na een stukje binnendoor op gezapig tempo was op het werk bij stationair draaien niets meer te zien...

Ik dacht dat dat lag aan de klephoedjes, dus die zijn vervangen, maar kennelijk is het iets anders. Heeft iemand een idee? Het olieverbruik is niet hoog, anders zou ik de turbo gaan verdenken.

Jelmar

Ehm.. Tja... Hoe zeg je dat netjes.. Ik kom altijd zo negatief over, maar kk zou die cilinderkop niet meer terug monteren.

Klephoedjes?
Ik zag alleen de 'valve hushers' op de foto (helemaal bovenop de kleppen), maar klepseals ook vervangen?

Hoe is het met de carterventilatie gesteld?

Kom anders een keertje langs Kornelis.. Dan kunnen we er goed naar kijken.

850R

KIM

Carterventilatie is gereinigd.
Klephoedjes heeft het revisiebedrijf voor me gedaan, vandaar dat ze niet op de foto staan.

Waarom zou jij de kop niet terug monteren? Hij loopt trouwens erg mooi (op het roken af en toe na).

Jelmar

De scheur (is geen scheurtje meer) bij cilinder 2 is niet goed, en kan wel kwaad.

Omdat ie mooi loopt is het goed?
Ik snap niet helemaal waar je naartoe wilt. Er zit ergens iets niet goed anders had de auto niet gerookt.

Ik hou ermee op om via een forum te speculeren, als je het uitgezocht wilt hebben ben je van harte welkom ;)
850R

maruska

afgezien wat nou beter is, vind ik dat je lekker bezig bent Kornelis ! Het is jammer dat garage Kim niet dichterbij zit ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

NinaPaul

Ik zou deze kop zeker niet meer gebruiken. (het zijn geen haarscheurtjes meer)

Het revisie bedrijf dat aangeeft dat het wel kan is onkundig. Second opinion laten uitvoeren en eventueel "ingebrekestelling"
opmaken om de (extra) kosten te verhalen.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

UserID6342

Citaat van: Jelmar op 16-07-2012 10:44:29
De scheur (is geen scheurtje meer) bij cilinder 2 is niet goed, en kan wel kwaad.

Ik hou ermee op om via een forum te speculeren, als je het uitgezocht wilt hebben ben je van harte welkom ;)
Zou van het aanbod gebruik maken als ik jou was Kornelis want Jelmar kent deze dingen als geen ander.  Hij tuned deze blokken ook ver boven het normale en weet dus echt wat wel of niet kan.  En erg belangrijk, je kan 'm blindelings vertrouwen.

KIM

Ik heb Jelmar al een PB gestuurd.
Ik ga eerst eens rijden want ik heb nu wel weer even genoeg gesleuteld. Het roken valt op zich wel mee; hij deed dat in het verleden ook al; toen dacht ik dat het aan de klephoedjes lag. Nu denk ik dat de scheur wellicht hier debet aan is.

Het is soms even genant dat roken, maar het olieverbruik van de 740 is echt heel netjes te noemen, dus ik denk dat ik er wel even mee verder kan rijden. De auto rijdt verder ook naar behoren.

Uiteindelijk wil ik het natuurlijk gewoon opgelost hebben (maar 3x de kop eraf in een dikke week is me toch iets teveel).

Ik wil ook graag aan de R gaan sleutelen want daar ligt ook een hele fijne upgrade voor klaar:

Sbv

Welke slang twijfel je nu over ? 2 of 3 ?

maruska

ook al een automaat koeling ;D
T-5R

UserID6342

Waarom extra koeling op je bak Kornelis ?  Heb je twijfels om aan te nemen dat deze te heet word dan ?  Kun je dit uitleggen ?

KIM

3
2 gaat van de extra koeler naar de radiateur: die is wel gelijk. De originele slang voor 2 heeft een heel ander nummer bij de 850 als bij de X70.

KIM

Sterker nog Dirk; ik heb dat ooit gemeten. Iedereen verklaarde me voor gek dat ik met diagnoseapparatuur ging rijden...

We hebben een caravan die ik af en toe gebruik en dan schrijft Volvo deze koeler voor. Toen ik de eerste keer met de caravan op vakantie ging was die koeler volgens de dealer niet meer als set leverbaar. In losse onderdelen kwam het op zo'n 500 Euro neer en dat vond ik teveel, dus ik ben maar met diagnose apparatuur gaan rijden om de temperatuur in de gaten te houden.

Zo kwam ik tot de ontdekking dat bij 125 graden olietemperatuur de bak vanuit 4 terugschakelt naar 3 lock-up om de temperatuur te drukken. De hele vakantie is die 125 graden een heilige grens geweest tijdens het rijden. Ik heb 1x de combinatie op een 12% helling stil moeten zetten omdat de temperatuur te hoog dreigde te worden. Zo'n bak kun je dan nog maar op 1 manier koelen: Motor stilzetten en wachten. Grappig was dat de 12% niet het probleem was, maar die rottige haarspeldbochten. Ik moest de boel elke keer weer op gang krijgen (met dus veel slip in de koppelomvormer).

Omdat ik weer met de caravan weg wil en ik nu wel een goede prijs betaal gaat deze set er dus onder.

maruska

Jelle heeft hem er ook net onder, maar dat is ook een loei van een caravan. Schijnt allemaal wel zn werk te doen, alleen die leidingen is niet 1-2-3 geloof ik. pb Jelle anders ff Kornelis
T-5R