The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

dielie850

Citaat van: KIM op 18-01-2013 19:18:02
Bedoel je kickdown Ludo?

Heb ik nog niet geprobeerd; wel 3/4 en hij trekt goed. Ook even LPi diagnose eraan gehad en niets van kunnen herleiden.
Brandstofdrukregelaar die lek is zou kunnen; dat bedoel je toch Jeroen?

Zo jammer dat ik niet meer de mogelijkheid heb om parameterlijsten te bekijken...
Ja die bedoel ik Kornelis ;) Heb ik laatst ook op advies van Wibo vervangen :D

Ludo

Ja Kornelis, bij kickdown - volgas.
Dan is het inderdaad een brandstofdruk probleem.
De regelaar of pomp.

KIM

Pomp is een half jaar oud, dus die valt niet onder de hoofdverdachten, of je moet de LPi pomp bedoelen.

Ludo

Nee ik bedoel de benzinepomp.
Heb ook al enkele keren gezien, dat het (te korte) slangetje los komt.

KIM

Lampje ging wel aan in LPG modus.

Ludo

Citaat van: KIM op 18-01-2013 22:11:34
Lampje ging wel aan in LPG modus.

Mooi.  ;D
Verder maakt dat niks uit, het motormanagement weet niet dat je motor op lpg of benzine draait.

KIM

Dat weet ik, maar de brandstofpomp kan toch geen brandstof lekken naar de cilinders wanneer de injectoren gesloten blijven?

Ludo

Dat kan natuurlijk wel, maar dan zit de oorzaak in de onderbrekingsrelais.
Dan heb je ook andere symptomen zoals afslaan, op 4 cilinders draaien....

Waar ik op doel, is dat de injectietijd (óók voor lpg) word bepaald door het motormanagement.
Daarvoor word o.a. rekening gehouden met de brandstofdruk.
Als je door een te lage druk, vermogen vraagt, en er moet bv een liter ingespoten worden, maar er komt maar een halve, dan gaat ie inhouden... logisch.

De foutcode duid alleszins in deze richting.
Als je zeker weet dat alle vacuumslangen goed zijn, zou ik dit toch als eerste controleren.

KIM

Je weet dat de brandstofdruk niet gemeten wordt toch Ludo?
De taak van een brandstofdrukregelaar is de verschildruk over de injector constant te houden. Bij vacuum wordt aan de injector gezogen; bij 4 bar druk en 0,5 bar onderdruk is de verschildruk 4,5 bar, dus ga je de raildruk dan reduceren.

Wat kan gebeuren met een brandstofdrukregelaar is dat hiervan het membraan lek raakt en dat brandstof via de vacuumaansluiting het inlaatsysteem inkomt. Dan heb je een te rijk mengsel.

Ludo

Citaat van: KIM op 19-01-2013 22:36:45
Je weet dat de brandstofdruk niet gemeten wordt toch Ludo?

De injectietijd is o.a. afhankelijk van benzinedruk.
De benzine ecu bepaald de injectietijd, de LPE corrigeert dit nog eens met lpg druk, accuspanning....

KIM

Bij benzine is de injectietijd niet afhankelijk van de benzinedruk; de benzinedruk is afhankelijk van de druk in je inlaatspruitstuk en de veerdruk in de brandstofdrukregelaar.
De injectietijd wordt bepaald aan de hand van de belasting (luchtmassa en motortoerental) in combinatie met een aantal correctie waarden:
-KVS temperatuur
-Lambdasensorsignaal
-Stand gasklep (nullast, deellast of vollast)
-Accuspanning

Tijdens de koude start en de warmloopfase worden ook nog extra correcties toegepast. Ik heb wel ergens een grafiekje van dit alles.

Op basis van dit signaal bepaalt de LPe inderdaad hoeveel LPG dit dan zou moeten zijn met de bijbehorende correcties.

Ludo

Zet er maar eens een benzinepomp in, die niet voldoende druk geeft.
Wedden dat je dezelfde symptomen hebt, én dezelfde foutmelding?.

razorx

Heb je LPiDiag al geprobeerd?

KIM

Ja, niets aan te zien.

@Ludo: Ik geloof het nog steeds niet. Wanneer dit zo zou zijn, zou motronic 4.3 van een brandstofdruksensor voorzien moeten zijn. Ik ken geen indirect ingespoten benzinesysteem dat deze sensor bevat. Over blijft een mechanisch systeem waar de druk mechanisch afgeregeld wordt op basis van vacuum en veerdruk. Het enige electronische is het brandstofcircuit is dan nog de pomp en de injectoren. De pomp wordt niet op toeren geregeld en de injectoren blijven gesloten doordat deze vervangen worden door weerstanden bij LPG bedrijf.
Enige mogelijkheid dat er benzine wordt toegevoegd is via lekkende injectoren of een lekkende brandstofdrukregelaar.

Misschien heb jij het in de praktijk ervaren, maar ik zoek naar een logische verklaring voordat ik aan de pomp ga lopen sleutelen. Wat mij betreft gaat eerst de brandstofdrukregelaar vervangen worden (als het lampe weer aangaat, maar dat verwacht ik wel).

Ludo

Citaat van: KIM op 20-01-2013 15:45:53
@Ludo: Ik geloof het nog steeds niet.

Misschien heb jij het in de praktijk ervaren,

Geloven hoeft ook niet, dat ben ik hier inmiddels meer dan gewoon...  ;D
Maar ik heb het inderdaad uit eigen ervaring, het slangetje verrot waardoor onvoldoende benzinedruk.
Later nog meermaals gezien, door dat het slangetje na het vervangen van de benzinepomp losgekomen was.

Trouwens, sleutelen hoeft niet meteen.
Even de druk meten op de rail is 5 minuten werk.
Zo kan je tegelijkertijd de drukregelaar ook meten/controleren.  :D