The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Die van de link is er een met hogere opbrengst Dirk. Ik ben bang dat het daar wel op zal uitdraaien.
Ik zou het alleen onbegrijpelijk vinden dat de huidige niet genoeg zou kunnen leveren...

razorx

Frustrerende klus op die manier.
Denk ook eens aan AEM of Deatsch voor een pomp.

Je had een leuke oplossing om de tank te laten zakken.

Ewout Schalkwijk

Mooi gedaan weer, helaas nog niet gelukt, maar dat komt nog wel. Je hebt toch niet geroepen dat je het wel 'even' zou doen toch? :eusa_whistle:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Nee want dan loopt het fout toch?

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Het is alweer even geleden dat ik iets in mijn blog heb gepost. Tijd en een dwarsliggende XC zijn daarvoor verantwoordelijk. Ik heb nu eindelijk tijd gevonden om eens wat aanvullingen voor het blog te leveren. Helaas betekenen de aanvullingen niet de vooruitgang waarop ik had gehoopt, maar goed.
De reden dat ik er nu tijd voor heb is best gunstig; ik zit dit bericht te typen bij het zomerhuisje van mijn ouders in Zuid-Frankrijk. Ik zit daarbij ook buiten en geniet van, wat wij hier noemen, een glaasje Franse thee. Die vakantie is best welkom want het is mijn eerste dit jaar.
Door studie van Marjolein en drukke werkzaamheden op kantoor konden we het ook niet eerder plannen. Om er optimaal van te kunnen genieten ben ik ook afgelopen vrijdag gelijk naar Frankrijk gereden met de R; ik was de middag ervoor teruggekomen uit Japan van een model introductie voor Mazda.

Even over de dwarsliggende XC: Het laaste dat ik schreef is dat de druk niet voldoende was, getuige de foutcode en de werking van het geheel. Ik heb daarom maar een drukmeter aangeschaft en die aangesloten op de galerij. Dit was de maximale druk die werd gehaald:

Deze druk kreeg ik pas na lang doorstarten. Een beetje aan de lage kant, zoals voorspeld.

Dus bij highflowfuel.com een brandstofpomp besteld die goed is voor 255 Lph en een levenslange garantie meekrijgt. Helaas duurt dat even voordat deze arriveert vanuit de US.

Omdat ik nu zeker van mijn zaak wilde zijn dacht ik er verstandig aan te doen om ook de brandstofdrukregelaar mee te vervangen. Helaas is dat weer een bijzonder geval:

De drukregelaar zit bij deze auto bovenop de tank en was in vida niet terug te vinden (ook niet door onze vaste onderdelen leverancier). Dus zat er niets anders op dan de tank maar alvast te laten zakken. In een uurtje had ik de hele zooi er weer onder uit dus dat viel mee. Het nummer (een Bosch nummer) heb ik herleid naar een Volvo nummer en dat bleek dus uit productie te zijn genomen door Volvo. Via het Bosch nummer heb ik op internet in de US een paar adressen gevonden maar inmiddels hebben 3 leveranciers (die aangaven dat het onderdeel op voorraad was) gemald dat zij niet in staat waren de drukregelaar te leveren. Bij Volvo hebben we in Vida ook wat gevonden maar dat was een geheel met leidingen a 300 Euro!!! Op het moment staat een bestelling uit die op 13 november verzonden zou gaan worden. Ik heb er inmiddels een hard hoofd in dat het gaat lukken, dus ik ga daarnaa eens kijken of ik het kan oplossen met een drukregelaar uit het performance circuit.

Anderhalve week geleden kwam de brandstofpomp aan... Net op het moment dat ik onderweg was naar Schiphol. Dat betekent dat de pomp er na mijn vakantie eindelijk onder kan. Eerst ga ik dat maar eens proberen met de huidige brandstofdrukregelaar.

Toen ik op Schiphol stond kreeg ik nog een telefoontje: De R die het tot aan de avond daarvoor prima had gedaan wilde nu niet meer aanslaan: 2 auto's kapot...

Ik ben gezegend met een stel Volvo vrienden die in mijn afwezigheid dit varkentje even hebben gewassen. Maruska en Sbv hebben in de avond de BRANDSTOFPOMP vervangen. Kennelijk is het mijn lot want in al mijn auto's heb ik de brandstofpomp al moeten vervangen; vaak in het buitenland. Die van de R was nog niet oud want die was in 2012 vervangen tijdens de midzomermeet bij Ewout. Het is ook een Bosch dus dat is raar.
Sbv en Maruska stuurden mij een foto waarop een zwaar gecorrodeerde draad te zien was: Misschien de veroorzaker? Affijn gelukkig lag de unit van de T5 nog op zolder en konden de heren zodoende deze pomp gelijk plaatsen. Ik heb vanuit Japan gelijk maar een 355 Lph pomp besteld (AEM) om te monteren ipv de T5 pomp want ik weet niet hoe oud deze is:

Langs deze weg wil ik nogmaals Sbv en Maruska enorm bedanken voor de geboden hulp: TOP!!! Erg fijn om zulke vrienden te hebben.Sbv heeft bovendien nog even de brandstofpompen van Dordrecht naar Heukelum getransporteerd voor me zodat ik de AEM nog in de R kon monteren donderdagavond.

Dat laatste heb ik niet meer gedaan: Ik heb de pomp meegenomen naar Frankrijk om wellicht de pomp aldaar te monteren.

In de tussentijd heb ik mijn tijd gebruikt om het T5 blok te prepareren voor inbouw in de XC. Dat betekent alle keerringen vervangen. Ik heb voor alle keerringen gelijk ook maar Volvo tools aangeschaft om zeker te zijn dat de montage in 1x goed zou gaan.

De krukaskeerring:

Het monteren van een nieuwe met behulp van de tool:

Voor de nokkenas keerringen moesten de ditributie en de nokkenastandwielen er af. Ik zak bij demontage dat de timing ook niet helemaal klopte. Onderstaande foto is genomen met aan de achterzijde de nokkenastool gmonteerd.

Voor de demontage heb ik geen gebruik gemaakt van Volvo tools want dat is heel gemakkelijk op een andere manier op te lossen:

Als je het gat voor de schroef voorzichtig voorboort, kun je daar een schroef indraaien en aan de schroef de keerring er uit trekken.

Voor de keerringen van inlaatnokkenas en de uitlaatnokkenas zijn verschillende tools noodzakelijk. De uitlaatnokkenas:

De uitlaatnokkenas:

Dan ziet het er zo uit:

Dan de oliepomp:

De voorste krukaskeerring:

Ook de achterste nokkenaskeerringen zijn vervangen maar niet op de foto gezet. De carterventilatie wordt van de XC motor overgezet want die is pas een jaar oud. De waterpomp en alle zaken rondom de distributie zijn al vernieuwd door Marc O.

In de tussentijd heb ik ook nog de LPi installatie van )()()st overgenomen; het plan is om de rollen van de R en de XC te gaan omdraaien. De XC moet meer kilometers gaan maken en de R wat minder.

Als de XC nu een beetje wil meewerken als ik terug kom van vakantie dan is het plan om in het weekend van 14 en 15 november de motor te gaan overbouwen.

Marc O.

Citaat van: KIM op 19-10-2015 18:24:30
...dat de timing ook niet helemaal klopte...

Sorry, had je destijds tóch gelijk (had daar eigenlijk ook niet aan moeten twijfelen) :eusa_shifty:

Desondanks (of is het 'dankzij'?) liep de auto geweldig goed. Hopelijk gaat de ombouw voorspoedig en kan ie zich bewijzen naar de Noordkaap :D  :eusa_dance:
...The Nile isn't just a river in Africa...

maruska

uiteraard ook hier nog even Kor, graag gedaan. Daar waar we kunnen helpen, helpen we.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Ewout Schalkwijk

Mooie foto's weer Korrrr. :eusa_clap:
Dat zijn ook mooie tooltjes. Helaas kan ik er niks mee. :angel: :eusa_whistle:

Bouke

Dat zijn zeker mooie tooltjes 8) je was alleen net te laat met kopen want bij mij is het al gebeurd :eusa_shifty:
Mocht je hulp nodig hebben,ik ben beschikbaar en net als nog een aantal onder onze sleutelclan al wat geoefend ;D

Sbv

Van deze kant ook graag gedaan

classicT5

wow, das mooi spul. Serieuze investering die volvo tools?

Je pakt het weer mooi aan, wordt een fijne daily driver die xc.

KIM

Volgens mij totaal wel zo'n 180 euro. Die van de krukas was het duurst.

arjen850

Heerlijk leesvoer weer Kornelis, en je hebt mooi gereedschap aangeschaft. Met name de tool voor de krukas keering werkt echt mooi he:) maar wat een gemartel met die Druk regelaar zeg, hopen dat je dit straks ook goed hebt. Wel lekker dat je de motor ondertussen klaar hebt voor de wissel, kun je in 1 keer door. Uiteraard super dat beide heren de pomp hebben vervangen van de R tijdens jouw afwezigheid, dat verdiend idd een pluim, en zo is Marjolein ook gered. Succes straks met de blok wissel,  zou graag even willen kijken :D

classicT5

Weet je de specs van die drukregelaar? Is die van een xc heel anders (andere werking of specs)?

Zou verwachten dat je die van een t5 ed ook zou kunnen gebruiken, maar daar heb je vast al naar gekeken.