The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Troost je, die constructie is een stuk beter dan de *** constructie bij de N met z'n waardeloze prutveertjes die je er niet uit en vervolgens niet meer terug in krijgt zonder de nodige krachttermen ::)

Neemt niet weg dat het gewoon bagger is dat de voeringen telkens los laten. Ik weet niet welk merk Volvo gebruikt, maar ik volgende keer voor aftermarket spul. Slechter dan origineel kan het niet zijn.

KIM

Haha, dacht ik ook al.
Gezien het feit dat ik de handrem nauwelijks gebruik heb ik er lekker scanpech opgedaan. Was voor 25 Euronen klaar.

Piere

Citaat van: Taranis op 09-09-2011 19:20:03
Troost je, die constructie is een stuk beter dan de *** constructie bij de N met z'n waardeloze prutveertjes die je er niet uit en vervolgens niet meer terug in krijgt zonder de nodige krachttermen ::)

Er zit een techniek in hoor ;)

Maareh, die handremschoenen, heeft er daar nog niemand zich mee beziggehouden om verschillende soorten te testen?  :eusa_think:
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Vulk

Ik heb al 65 000km brembo-spull op de achteras zitten.
Gaat goed. Ik gebruik de handrem dagelijks op een helling.

wepster

ik heb er hp in zitten en kan met slippende achteras driften ;D
moet wel eerlijk toegeven ik ben erg fanatiek in het onderhoud van de remmen dus bezuinig nergens op en stel ze geregeld bij  ;)

KIM

Zo, terug van een weekje zuid-Frankrijk. Lekker nog wat zon gepakt die ik echt behoorlijk tekort ben gekomen deze zomer in Nederland.
Ik had er vooraf al zin in; lekker 1200 km sturen met de R over e Route Soleil. Een betere reisauto kan ik me haast niet wensen. Alles was weer tip-top in orde; een nieuw thermostaatje gemonteerd en een nieuwe temperatuursensor want deze lekten wat koelvloeistof. Ook de remschoentjes van de handrem vernieuwd zodat in de bergen ook met gerust hart de hellingproef genomen kon worden, dus er kon me niks gebeuren.
En de reis verliep ook erg voorspoedig totdat op zo'n 200 km voor de eindbestemming dit lampje af en toe aan ging:

Er was dus toch nog koelvloeistof weggelekt. Met een automaat ben je dan toch wel erg bang voor een inwendige lekkage. Dat brengt wel erg hoge kosten met zich mee dan...
Wat ook vervelend is op zo'n moment is dat een reparatie in Frankrijk duurder zal uitvallen dan in Nederland. Allereerst omdat ze de prijs goed weten voor onderdelen (heb ooit 300 Euro neer mogen tellen voor een brandstofpomp) en ten tweede omdat ik in Frankrijk iets minder toegerust ben op sleutelen. Mijn ouders hebben daar een huisje, dus het is altijd beter dan een tent, maar optimaal is het niet. Ook mijn kennis van de Franse taal laat het nodige te wensen over.
Al met al genoeg redenen om de reparatie het liefste uit te stellen tot ik weer terug ben in Nederland. Alleen moet de auto dan niet teveel koelvloeistof verliezen, want om elke 10 kilometer er 1 liter bij te moeten gooien dat is op 1200 km onbegonnen werk.
Eerst maar eens op zoek naar de bron van de lekkage, want de temperatuursensor en de thermostaat waren nu goed. De waterpomp was bij de ontdekking van de lekkage bij het thermostaathuis al verdacht, dus die had ik al gecontroleerd. Daar was niks mis mee. Helaas kan ik heel slecht met mijn hoofd onder de bumper van zo'n R doorkomen, dus dat maakt het zoeken wel lastig. Iets dat ook niet helpt is die kunststof bak die aan de onderzijde om de radiateur heen zit. Die is er niet moeilijk af te krijgen zonder krik, maar erop is een heel ander verhaal. Toen ik op een parkeerterrein nogmaals onder de auto keek zag ik plots een heel mooi rood streepje over het oliefilter lopen. Dat kan bijna nog maar 1 ding betekenen: De radiateur.
Ik heb de loop van de week gebruikt om te kijken hoeveel vloeistofgebruik bedroeg. Dan zou ik op de terugreis voldoende water meenemen (geen koelvloeistof natuurlijk; ik ben gekke Henkie niet) en thuis een nieuwe radiateur bestellen (en slangen natuurlijk). Als uiterste redmiddel zou ik ook nog een pil of iets dergelijks kunnen gebruiken, maar daar ben ik absoluut geen voorstander van. Aan de andere kant; nood breekt wetten.
Na een dagje naar de kust te zijn geweest is gebleken dat de lekkage nog geen liter per 200 km was, dus met bijvullen zou ik thuis wel moeten kunnen halen. Vervelende aan lekkages is echter wel dat ze vaak met de tijd groter gaan worden, dus lokaliseren van het probleem was toch wel verstandig.
Op zo'n moment vervloek je zo'n volgebouwd motorcompartiment wel, want je kunt nergens fatsoenlijk bij; de koelvloeistofsporen bevonden zich op het subframe rechts, aan de oliethermostaat, aan het oliefilter en op nog wat meer plekken aan de distributiezijde. Zou de waterpomp dan toch...?
Nee; de waterpomp was goed gecontroleerd en daar kwam het niet vandaan; toch maar wat verder omhoog in het motorcompartiment met de speurtocht. Daar bleek dat het bij het thermostaathuis nog steeds niet helemaal lekvrij was; wel bij de thermostaat en de temperatuursensor, maar verder richting het blok waren verse koelvloeistofsporen aanwezig. De aansluiting van het thermostaathuis tegen het blok dus... Hoe zit dat dan tegen het blok is dan de vraag. Met een pakking? Sander (Sbv) maar even ge SMS't om een afbeeldinkje te sturen van de situatie. Daaruit bleek inderdaad dat er nog een pakking tussen de kop en het thermostaathuis zit.
Eigenlijk had ik geen zin om dit in Frankrijk te repareren gezien de hoeveelheid lekkage; de boel maar scherp in de gaten houden.
Wat een vreemde plekken kent deze auto toch voor lekkages... Eerst de olielekkage tgv van de o-ring van de oliepomp en nu dit... Je zoekt je elke keer wezenloos. Nou ja, een radiateur is natuurlijk een duurder probleem.
De terugreis ging erg voorspoedig; pas na 900 km hoefde ik er een litertje bij te gooien en kon ik thuis komen. Nu maar gauw een nieuwe pakking bestellen; het ziet er niet uit zo'n incontinente R...

Vulk

Ai dat moet schrikken zijn als je zover van huis bent! Blij te horen dat je goed ben thuisgekomen.

Taranis

Gelukkig een erg goedkope oplossing, maar irritant is het wel :)

Ludo

Had je het thermostaathuis dan vervangen zonder pakking?.  ;D

Piere

Thermosthaathuis heeft hij waarschijnlijk niet eens losgehad, kun je namelijk ook niet in 1 2 3 bij... Aan die onderste bout toch, ik heb er ook al op zitten vloeken ::)
Succes dus ermee :P
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Marc O.

Mooi dat het toch nog enigszins is meegevallen cq. lijkt mee te vallen. Welkom terug in NL trouwens.
...The Nile isn't just a river in Africa...

KIM

Citaat van: Ludo op 19-09-2011 18:27:23
Had je het thermostaathuis dan vervangen zonder pakking?.  ;D
Waar lees je dat?

Ik heb de thermostaat en de temperatuursensor vervangen. Het huis zelf zit nog eens met drie bouten aan het blok; die hoeft voor de sensor en de thermostaat niet los.

Ludo

Ik maakte dat hier uit op:

Citaat van: KIM op 31-08-2011 18:15:46
Het thermostaathuis / de temperatuursensor vertonen de nodige roze sporen, dus die gaan we beiden maar vervangen.

Het lijkt me sterk dat de pakking lek is.
Controleer het huisje goed op barstjes, als je de pakking vervangt.

KIM

Goed idee. Zoals gezegd vind ik het ubehaupt een rare plek om lekkage te krijgen.
Maar ja ik ben ook even op zoek geweest naar de olielekkage.

Sbv

Misschien dat we zaterdag iets kunnen zien. Zoals ik van de week al aangaf. Haarscheurtje in het huis, of pakking tussen blok en huis.

Andere plekken wordt het ook zoeken. Aansluiting aan de achterkant van het blok lekken verder niet. Kan het bij de turbo ook inwendig lekken ?