The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Of kleppen nog goed zijn hangt naast dikte van de schotel ook af  van de klepsteeldiameter. Meestal zijn die toch wel onder de maat. Maar die vervangen zonder uitgelopen geleiders te vervangen is dan weinig zinvol, maar als je de geleiders vervangt zou ik toch voor nieuwe kleppen gaan, alleen die prijs ervoor he....vind wel schandalig, 3 jaar terug waren de uitlaatkleppen nog iets van 43 euro of zo ( ook al niet goedkoop), hebben dus ff flink duurder gemaakt.

In amerika kun je de originele inlaat kleppen (zijn dus gewoon dezelfde kleppen als orineel) van TRW voor een stuk minder kopen 18,60 dollar
http://www.autopartsnetwork.com/shop/-part_Engine_Intake_Valve-make_Volvo-model_V70-year_1998-submodel_R-engine_5_Cyl_2-dot-3L.html
(staat hier voor v70 uit 198 maar zijn dezelfde kleppen)

En de originele uitlaatkleppen van OES Genuine (ook de origineel gemonteerde kleppen) voor zo'n 38 dollar.

Maar ja dan moet je ze nog wel laten overkomen.....

KIM

De inlaatkleppen gaan nog wel; die zijn iets van 33 Euro / stuk bij Volvo.
De uitlaatkleppen die zijn iets van 54 Euro / stuk en juist die heb ik het minste vertrouwen in.

Ik ga bij het revisiebedrijf ook mijn oren eens te luisteren leggen. Ik ben benieuwd wat zij zeggen.
Voor mij moet het gewoon goed gebeuren; dan kost het maar ietsje meer.

Wel een adresje om te bookmarken in ieder geval Piet.

Piet

Overigens klepspeling gemeten met een klokmicrometer op standaard bij een klep opgetild tot lichthoogte van de nokkenas mag voor een situatie als nieuw maar max 0.06 mm bedragen.
Voor een gebruikte kop maximaal 0.15 mm. Klepgeleiders vervangen zoals jij wit is dus meestal (zeg maar vrijwel altijd) gewoon een goed idee, bij motoren met enkele tonnen km achter de rug.

Het zijn sterke blokken maar bij nauwkerig opmeten blijkt er vaak toch even zo goed  slijtage als bij alle andere motoren.

Piet

Kijk wel uit voor de  aftermarket kleppen bij de reviseurs, vooral bij de uitlaatkleppen.
Goedkoop wordt heel snel duurkoop.

KIM

Daarom dat ik, ondanks de prijs, nog steeds vast blijf houden aan Volvo kleppen. Zoals eerder al aangegeven heb ik nog geen goede ervaringen gehad met revisiebedrijven als het gaat om levensduur.

Ik zal van het werk eens een klokmicrometer meenemen. Meten is weten per slot van rekening...

Piet

Ik kon via ebay nog 3 originele volvo uitlaatkleppen voor 25 dollar op de kop tikken.................... omdat de andere 7 net voor mijn neus weggekocht waren..  >:( >:( >:(

Maar zeker aan de uitlaatzijde komen er bij mij ook alleen originele volvo natriumgevulde uilaatkleppen in.
Ik ga ook vrijwel altijd voor origineel, de weinige aftermarketzooi die ik 3 jaar geleden heb gemonteerd heb ik inmiddels letterlijk allemaal (en dit keer voor origineel) moeten vervangen.

KIM

Jullie zullen in de diverse andere topic wel hebben gelezen dat ik weer een beetje op de been ben. Ik loop nog een beetje waggelend, maar het lopen gaat steeds beter.

Vorige week op de R meeting geweest bij Verkerk in Leidse Rijn en om de auto schoon te krijgen heb ik de vrijdag voorafgaand aan de meeting mijn eerste autorit sinds 3 maanden uitgevoerd: Naar de wasbox.
Toen ik de fysio vertelde dat ik thuis zonder krukken liep, moedigde hij dat alleen maar aan, dus heb ik besloten de kruk voor nood in de auto te leggen. Zo kwam het dat gisteren op de Hertenkampmeeting ik alleen kwam en de kruk niet meer heb gebruikt.

Voor ik mijn been brak had ik een volledige distributieset aangeschaft want de 120.000 km sinds de vorige wissel was in zicht aan het komen. Gelukkig heeft Marjolein tijdens mijn autoloze periode niet zoveel gereden als ik normaliter en dat resulteerde in een brandend service lampje toen ik gisteren naar de meeting wilde gaan: Het moment voor een hele grote beurt.

Vandaag was het vanwege dat in en in trieste weer van de afgelopen periode een prachtdag om de distrubutiewissel maar eens uit te voeren. Zo ziet de distributie eruit na 120.000 km. Let ook even op de waterpomp: Deze is 440.00 km oud  :eusa_whistle:

Omwille van een aantal horrorverhalen hier op het forum toch maar besloten om de waterpomp dan nu maar wel te vervangen:

Alle spanrollen vervangen en ook de spanner:

Na een half dagje sleutelen zit de boel weer in elkaar.

Ik ben wel tot de ontdekking gekomen dat mijn bougiekabels (BOSCH) via eBay niet zo'n goede keuze lijken. Omdat ik van de week de bougies wil gaan vervangen en de beurt verder af wil maken heb ik het deksel er even af gelaten. Het getik dat ik toe had gedacht aan klepstoters komt uit de aansluiting van de kabels met de bougies. Gevalletje goedkoop = duurkoop dus...
Van de week bij VOMD maar even een nieuwe set halen...

Nog iets anders:

Ik verschoot vorige week wel een beetje van de slijtage van de banden en de manier waarop. De auto is 100% goed uitgelijnd, dus het lijkt er op dat Volvo een behoorlijke toespoor heeft gekozen om de auto rechtuitstabiliteit te geven. Wellicht dat de constructie van de band (Michelit Pilot Exalto) er ook mee te maken heeft want de slijtage lijkt op rijden met te zachte banden en dat is absoluut onmogelijk; ik rij met banden op de maximaal voorgeschreven spanning (2,9 voor, 3,1 achter).
Ik had laatst mijn bevindingen ook al met arjen850 besproken (hij heeft tegelijk met mij deze set banden gekocht) en zijn ervaringen leken hetzelfde te zijn.

Als het goed is komen morgen de nieuwe binnen en zal ik donderdag bij Sbv ze er om gaan leggen. Kan ik gelijk de winterbanden monteren die ik eerder al had besteld.

Taranis

Citaat van: KIM op 26-05-2013 21:01:45
Let ook even op de waterpomp: Deze is 440.00 km oud  :eusa_whistle:

Ik snap niet dat je 'm niet hebt laten zitten. Als ie 't al 440.000 km uithoudt, dan vast ook nog tot de volgende riem :P

Serieus: mooi dat je weer ter been bent. Succes met de verdere revalidatie en overbelast slechts een klein beetje, niet teveel. Dat moet je namelijk later weer bekopen ;)
In elk geval super dat je weer zelf kunt autorijden, dan is je wereld meteen weer een stuk groter 8)

knoopie

komplimenten voor het verwisselen van de riem, ziet er wel erg schoon uit moet ik zo zeggen. Hoe was de waterpomp verder?

Marc O.

Kijk, dat ziet er allemaal weer mooi uit.

Wat was de staat van de waterpomp? Speling?
...The Nile isn't just a river in Africa...

dielie850

Citaat van: Marc O. op 26-05-2013 21:17:57
Kijk, dat ziet er allemaal weer mooi uit.

Wat was de staat van de waterpomp? Speling?
Mooi werk Kornelis :eusa_clap:
Het viel me gister al op de (scheve) slijtage van je banden.
Ik heb namelijk precies dezelfde slijtage terwijl de auto regelmatig word uitgelijnd :eusa_think:
Ben op zich wel een sportieve rijder maar rotondes en bochten neem ik toch normaal.

arjen850

Geweldig dat je alweer wat aant rond huppelen bent Kornelis, ben daar echt blij om. Gezondheid is toch wel het allerbelangrijkste.. We hadden het er laatst al over, maar al met al is het toch betrekkelijk snel aan het herstellen :eusa_clap:
Hopen dat je er weinig tot geen last aan overhoud.

Mooi werk verricht weer, zo kan hij weer een poosje, al denk ik niet dat dit torretje nog 120000 mee zal gaan nu je bezig bent met die revisie ;)

Ow en ik had je nog wat beloofd :-[, die komen zo snel mogelijk :D

viking_in_shorts

Fijn te horen dat het beter met je gaat. Gaat het overeenkomstig de planning? Of zit je je kapot te ergeren?

KIM

Waterpompje was niks mis mee. Stalen schoepen en geen speling.

@Viking: Wat heet planning? De fysio vindt dat het best vlot gaat en ik eigenlijk ook wel. De periode tot ik mijn been mocht gaan belasten; die duurde lang. Nu is het geloof ik zo'n drie weken geleden dat ik toestemming kreeg het been te gaan belasten en ik loop al zonder krukken. Ik ben er nog niet...
Ik verveel me niet; ik kan thuis prima werken dankzij een VPN verbinding en het meerijden gaat prima. Ik ben de laaste tijd vaste gast in Duitsland...

KIM

Ik denk dat het inderdaad niet een extra 120.000 wordt. Alhoewel....
Het is wel een mooi streven om deze op te rijden totdat ie echt minder wordt. Ik zou de 6 ton wel willen halen. Stoer toch? een R op LPG met 6 ton achter de kiezen...