The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Naar mijn idee werkt het een beetje anders. Een lambdasonde is operationeel wanneer de afgegeven spanning hoog is. Dat gebeurt bij een rijk mengsel en de goede sensor temperatuur. In onderstaande logje kun je goed zien wat er daarna gebeurt:

Zwarte lijn = Lambdasondespanning
Groene lijn = STFT
Rode lijn = LTFT
De sensor geeft een hoge spanning af. Dit blijft vervolgens even hoog agv het rijke mengsel waat de motor op draait (Keuze van ECU). Vervolgens gaat  de spanning omlaag (mengsel wordt arm) om te checken of de lambdasonde inderdaad naar behoren werkt. Vervolgens blijft de waarde weer een tijdje hoog en pas daarna zie je de snelle wisselingen ontstaan. Ook pas vanaf dat moment zie je de STFT mee lopen. Het moment waarop de STFT en LTFT meelopen is het moment van closed loop draaien.
De STFT is dus ook een mooie weergave van de momenten waarop open loop gedraaid wordt: Bij decellereren en WOT zal de STFT stilstaan.

Piet

You are right!

Mooi te zien ook in de grafiek.

Citaat van: KIM op 13-02-2014 09:28:17
De STFT is dus ook een mooie weergave van de momenten waarop open loop gedraaid wordt: Bij decellereren en WOT zal de STFT stilstaan.
Mooie indicator inderdaad.

KIM

Zo, weer terug van een klein weekje hotel Reinemoen. Een plek in Noorwegen waar we altijd een warm welkom krijgen.
Bedankt voor de gastvrijheid maar weer Ewout en Marije! Van het voorjaar ben je ook hier van harte welkom.

Mijn ervaring met Noorwegen / Zweden in de winter is wel dat je je bij terugkomst weer wezenloos moet werken op de achterkant van de auto. Ik weet niet wat daar op de wegen ligt in de winter, maar zo zien de achterklep en sierstuk van de uitlaat er uit na een weekje:

Let wel: Dit is nadat ik de auto heb gewassen, inlusief het sierstuk van de uitlaat.
Dus maar even aan de poets geslagen. Nu ziet het er weer wat beter uit:

Bouke

Dat ziet er weer net uit zeg. Dat scandinavische zout is rare meuk volgens mij ;D

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 16-02-2014 15:27:34
Zo, weer terug van een klein weekje hotel Reinemoen. Een plek in Noorwegen waar we altijd een warm welkom krijgen.
Bedankt voor de gastvrijheid maar weer Ewout en Marije! Van het voorjaar ben je ook hier van harte welkom.

:eusa_clap: Het was weer uitermate gezellig Kor. Zeker weten dat ik weer langs kom zeilen in de nabije toekomst. Ben er alleen nog niet helemaal zeker wanneer. Mijn beste mogelijkheid paste Ronald helaas niet. Ff op studeren.

Ik zal de onderdelen voor de achteras bestellen van de week en naar je laten afsturen oid. Jij gooit die FHM binnenkort/buitenlang bij Yits naar binnen?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Ik wil de onderdelen ook wel ophalen en zorgen dat ze bij Sander komen hoor. Dan komen ze ook wel weer bij Kornelis terecht. Scheelt je misschien wat transportkosten :)

maruska

achteras vooraf opbouwen helpt ook flink met de snelheid.. er zijn her en der nog wel wat "spares" ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

KIM

Klopt; die van Ewout ligt hier.

KIM

Trouwens vandaag het kabeltje binnengekregen: Een VAG-KKL 409.1.
Helaas kan ik de goede drivers niet echt vinden  :eusa_wall:

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 17-02-2014 17:38:09
Trouwens vandaag het kabeltje binnengekregen: Een VAG-KKL 409.1.
Helaas kan ik de goede drivers niet echt vinden  :eusa_wall:

OEPS... :-[

Wat is die kabel 'anders' dan?

Citaat van: maruska op 17-02-2014 09:31:53
achteras vooraf opbouwen helpt ook flink met de snelheid.. er zijn her en der nog wel wat "spares" ;D

Daar hadden we idd al op ge-anticipeerd. De as van de '019' is in oktober al meegelift naar Nederland.
Kornelis gaat hem mooi voor mij opbouwen, zonder coating want dat vind ik echt niet nodig, en dan 'klappen' we die as onder Old Faithful. Daarna kan de auto direct door naar de 'speciale' uitlijnert in Dordt (ofzo?).

Ewøut

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

bij Mark hebben we de as goed schoongemaakt en met staalborstel gedaan en vervolgens in de Scania Chassis lak gezet. André is een prima spuiter

KIM

Kabel doet het al. Moest de drivers van de website van de leverancier afhalen. Ik had verwacht dat de universele VAG-KKL drivers wel zouden werken.

KIM

Zo, alweer terug gezakt naar pagina 6.
Ik heb de afgelopen weken toch wel wat aan de R gedaan hoor. Onderhoud blijft doorgaan per slot van rekening.

Omdat de temperaturen wel erg zomers werden een paar weken terug, heb ik toch maar zomerbanden besteld (de vorige waren immers kaal). Ik heb in het verleden met Uniroyal Rainsport 2 gereden en ik was daar altijd positief over. Nu dus maar een setje Rainsport 3 besteld. Vorige week met de hulp van Sander ze om de Volans gelegd en de nieuwe bandjes, zoals het hoort, achter gelegd:

Ze vallen me toch een beetje tegen. Gelijk voelde ik dat de wangen zelfs minder stug waren dan de goodyear 50 serie winterbanden die er af kwamen. Op zich kan ik daar wel aan wennen, maar de wetenschap dat er beter is levert wel een beetje een domper op de feestvreugde. Je zou bijna hopen dat ze ook in 1 seizoen kaal zijn...
Volgende keer weer gewoon Michelin. Experiment niet geslaagd.

Het weekend ervoor heb ik ook de Titans en de Volans voorzien van een laagje poorboys wheel sealant, dus het kan er weer allemaal tegen. De 740 ook gelijk op zomerrubber gezet.

Gisteren moest voor het eerst sinds lange tijd de aanhanger weer eens achter de auto. Mijn schoonmoeder had een badkamer besteld en dat paste niet in de auto. Normaal wordt de 740 voor dergelijke klussen ingezet, maar Aalsmeer op benzine is fors duurder dan Aalsmeer op LPG, dus werd het de R.
Daar zit een afneembare trekhaak op en dat is dus altijd geklooi. Vervuiling zorgt ervoor dat de haak niet zo gemakkelijk in de vergrendeling valt. Dus eerst maar eens even schoonmaken. Ook de stekker die nooit wordt gebruikt maakt na verloop van tijd slecht contact, dus ook die moet schoon.

De verlichting aan de gang gekregen, maar omdat de vrouw om me heen stond te springen bleef ik met een richtingaanwijzer zitten die de ene keer wel, de andere keer niet werkte. Toch maar gaan rijden dus. Dankzij de aanhangerfunctie op het knipper relais van Yits kun je keurig zien wanneer het knipperlicht op de aanhangwagen het wel en wanneer hij het niet doet. Dar kun je daar in ieder geval enigszins rekening mee houden.

Toen ik hier de dijk opreed schrok ik me het apezuur want ineens kwam de aanhangwagen achter de auto vandaan en rolde fijn de dijk weer naar beneden. De koppeling van de haak was dus toch niet goed in zijn slot geklikt. Ik dacht dat het wel zo was, want de vergrendeling wees naar beneden: Een teken dat de koppeling vast zit. Ik heb m er nu dus maar opgezet en een paar ferme trappen verkocht en toen zat ie vast.

Dat betekende natuurlijk wel dat daar vandaag iets aan moest gebeuren. Ik heb een kokertje gemaakt om de as die de boel wat beter vrij van vuil moet houden:

Misschien maar eens een origineel afdekkapje bestellen.

Verder de stekker schoongemaakt en ingevet en hetzelfde gedaan voor de aanhanger. Ik kan weer veilig rijden.

Taranis

Citaat van: KIM op 23-03-2014 17:50:20
Je zou bijna hopen dat ze ook in 1 seizoen kaal zijn...
Volgende keer weer gewoon Michelin. Experiment niet geslaagd.

;D ;D ;D

Ik herken het wel een beetje. Ik ben (voor zomerbanden dan) ook een Michelin adept en heb er nu een setje Dunlop op liggen. Ik doe mijn uiterste best om ze naar de eeuwige jachtvelden te krijgen. Doe me de volgende keer maar weer Michelin.

Daar zit een afneembare trekhaak op en dat is dus altijd geklooi. Vervuiling zorgt ervoor dat de haak niet zo gemakkelijk in de vergrendeling valt. Dus eerst maar eens even schoonmaken. Ook de stekker die nooit wordt gebruikt maakt na verloop van tijd slecht contact, dus ook die moet schoon.

Helemaal mee eens en uit ervaring: als je er iets teveel gewicht achter hangt, krijg je de haak er nooit meer af. Lost wel het probleem van de vervuiling in de vergrendeling van de haak op trouwens.

De verlichting aan de gang gekregen, maar omdat de vrouw het vrouwtje om me heen stond te springen

:angel:

Toen ik hier de dijk opreed schrok ik me het apezuur want ineens kwam de aanhangwagen achter de auto vandaan en rolde fijn de dijk weer naar beneden. De koppeling van de haak was dus toch niet goed in zijn slot geklikt. Ik dacht dat het wel zo was, want de vergrendeling wees naar beneden: Een teken dat de koppeling vast zit. Ik heb m er nu dus maar opgezet en een paar ferme trappen verkocht en toen zat ie vast.

Was je verlichtingskabel toch niet afgebroken? En de draad van je losbreekinrichting, zat die dan om de haak ipv om de bevestiging aan de auto?

Mooi in elk geval dat het geen ellende met andere weggebruikers heeft opgeleverd maar toch. Overigens weet ik niet of het 850-afdekkapje hetzelfde is als dat van een N, zo ja dan helpt dat ook niet tegen vervuiling. Ik snap niet dat iemand dit af-fabriek zo bestelt, doe me dan maar een vaste rukpukkel.

Ewout Schalkwijk

Zo te lezen ben ik dan idd maar blij met een vaste trekhaak. Zal vast niet een heel prettige ervaring zijn geweest als je de kar ziet verdwijnen in je binnenspiegel. :-[
Ik heb ook zo m'n vaste routine en heb dus weer twee nieuwe Nokian's besteld. Iedere gek z'n gebrek voorkeur. :eusa_whistle:

Ewøut